Millainen on keskiluokkainen perhe-elämäsi?
Kunhan muuten vaan kyselen? Harrastaako lapset musiikkia tai urheilua? Käyttekö usein ravintoissa ja teatterissa? Mitä itse harrastat? Miltä teidän talossa näyttää ja miten olet sen sisustanut? Pysyykö lasten lelut huoneessa vai käykö teillä siivoaja? Löytyykö pihalta paljua tai uima-allasta? Missä viimeksi lomailitte? Montako huonetta teidän talossa on? Onko 2 vai useampi auto? Entä lemmikki koiraa? Lempi viinisi?
Kommentit (21)
Jos tuo on keskiluokkaista paljon mainostetun akateemisuuden lisäksi, niin Suomessa on 90% alaluokkaa, 9% keskiluokkaa ja 1% yläluokkaa, jos sitäkään.
Jostain syystä keskiluokka ei enää olekaan keskellä vaan varakkaassa ja suurituloisessa laidassa.
Harrastaako lapset musiikkia tai urheilua? Kyllä, sekä että.
Käyttekö usein ravintoissa ja teatterissa? Kyllä. Niin usein kun ehditään normaalioloissa.
Mitä itse harrastat? Musiikki ja liikunta.
Miltä teidän talossa näyttää ja miten olet sen sisustanut? Klassista ja hillittyä.
Pysyykö lasten lelut huoneessa vai käykö teillä siivoaja? Pysyy nyt, kun ovat jo isompia. Itse siivoamme.
Löytyykö pihalta paljua tai uima-allasta? Ei vielä. Ehkä ei koskaan.
Missä viimeksi lomailitte? Italia.
Montako huonetta teidän talossa on? 5.
Onko 2 vai useampi auto? 1.
Entä lemmikki koiraa? 2.
Lempi viinisi? Ei ole. Juon todella harvoin mitään alkoholipitoista.
- Ei harrasta musiikkia eikä urheilua, perusliikuntaa kyllä
- Ravintolassa kerran vuodessa, lomalla. Ehkä kerran pari kuussa mäkkiä/kotipizzaa kotiin
- ei käydä teatterissa ikinä
- en itse harrasta mitään
- ei käy siivoojaa. Lapset siivoaa itse omat huoneensa.
- ei paljua tai allasta
- pariisin disneylandissa toissa kesänä
- 4 huonetta, 2 autoa
- ei lemmikkieläimiä
- en juo viiniä enkä alkoa muutenkaan
Perus keskituloisia ollaan, vuositulot vähän päälle 100 000 euroa yhteensä
Me olemme miehen kanssa avioliitossa, meillä on yksi lapsi, joka syntyi avioliitossa. Meillä kaikilla on sama sukunimi eikä eksiä ja bonuslapsia ole kuvioissa. Meillä on yhteiset rahat, asuntolaina ja sijoitusvarallisuus. Asumme isossa perheasunnossa Helsingin keskustassa. Autoa ei ole, koska sitä ei tarvita. Molemmat vanhemmat ovat akateemisia ja käyvät töissä. Lapsi harrastaisi kaunoluistelua ja uintia , jos jäähalli ja uimahalli olisivat auki, koronan vuoksi se ei ole mahdollista. Aikuiset uivat, lenkkeilevät, treenaavat painoilla, juoksevat. Ravintoloissa käydään normaalisti pari kertaa kuukaudessa, nyt korona-aikaan woltataan säännöllisesti. Teatteri ei niinkään ole kiinnostanut, mutta käydään paljon erilaisissa näyttelyissä, museoissa jne. Siivooja ei tällä hetkellä käy, koska etätöiden ansiosta koti pysyy siistimpänä.
Tää on vaan nyt mun oma mielikuva joten annan tulla; keskiluokkaisuus on mielestäni sitä, että on välillä varaa käydä noissa teattereissa ja ravintoloissa ei suinkaan joka viikko. Harrastuksia lapsilla on joka yhteiskuntaluokassa. Mielestäni keskiluokkainen on sellainen perus prisma perhe jolla on perus auto ja rivarikämppä ja välillä varaa käydä lomalla ja lapsilla 1-2harrastusta. Ruoasta ei juuri ole puutetta.
Rikkaat ovat sitten sellaisia joilla on hienot lukaalit, ja sairaan kalliit autot ja lapsilla miljoona harrastusta ja ipadit+merkkivaatteet. Perheellä on myös hieno uusi mökki paljulla. Voivat mennä usein hienoille lomille.
Minusta en kuulu mihinkään luokkaan, mutta vastaan nyt kuitenkin.
Lapset tehty 35 ikävuoden jälkeen. 2kpl, tyttö 10-v harrastaa kuvataidekoulua ja käy tallilla/ratsastaa ja ajaa mönkijällä. Poika 11-v harrastaa ammuntaa ja ajaa mönkijällä, peltoautolla ja mopolla. 4h on yhteinen harrastus. Perheenä harrastamme ulkoilua, lenkkeilyä, hiihtoa, luistelua, retkeilyä, metallinetsintää, koiran koulutusta ja tallilla käyntiä. Tulevaisuudessa tytölle/äidille hankitaan oma hevonen, jos vain suuntautuu hevoshommiin.
Emme ole naimisissa.
Emme käy juurikaan ravintoloissa, emme käytä alkoholia. Teemme viikonloppuisin kotiruokaa.
Itse en ehdi harrastaa juuri mitään omaa. Lukemista, lenkkeilyä.
Talo on itse rakennettu perinnetyylinen taajaman ulkopuolella. Sisustettu vanhalla ja uudella. Antiikkia löytyy. Huoneita 4mh (jokaisella oma) aula, avokeittiö, oh, kuntosalihuone, khh, 3wc. Autotalli, leikkimökki, pihasauna, muutama varasto, koiratarha.
Ei todellakaan käy siivoojaa, torstaisin on siivouspäivä ja muuten pidetään tavarat omilla paikoilla ja siivotaan sotkut.
Poreallas löytyy pihalta. Lomaillaan yleensä auto, asuntoauto tai mökkilomia pohjoismaissa. Ei olla etelänmatkatyyppiä.
4 autoa löytyy, joista 3 liikenteessä. Koira on pieni rotukoira ja tulevaisuudessa hankitaan toinen isompi koira harrastuksiin. En ehdi/ei kiinnosta viinejä juoda, mutta jos joisin niin varmaan malbec rypäleistä tehdyt viinit.
Kyselet liikaa, vastaan lyhyesti. Perheemme on semikeskiluokkainen, itse olen akateeminen yrittäjä, mies duunari. Yksi aikuinen lapsi, joka asuu vielä meillä. Vanha ok-talo remontin tarpeessa. Vietämme puoliboheemia elämää, asialliset hommat hoidetaan ja muuten otetaan rennosti. 2 autoa, pakko olla, välillä toinen on epäkunnossa ja se hankaloittaa kyllä elämää, kunnes saadaan taas korjattua. Nuo sun kysymykset harrastuksista, sisustuksesta, siivoojista, uima-altaista jne. herättää hilpeyttä, oletko ihan tosissasi?
Keskituloinen perhe jossa 2 aikuista lasta omillaan ja 2 asuu meidän kanssa.
Vanhimmat harrastivat urheilua ja hoitivat itse normaalit treeni, ei kuljeteltu mihinkään. Turnauksissa joskus mukana.
Kotona asuvilla 1 liikuntaharrastus kummallakin, talvella käyvät tuossa lähimäessä laskettelemassa.
Kotina 240m2 kivitalo 25 min Kampista, uima-allas pihalla ja meri ja järvi muutaman kilometrin säteellä. Itselle suunniteltu ja rakennettu. Ei mitään must have "trendikamaa" vaan antiikkia ja modernia yhteensovitettuna. Ei yhtään mustaa harmaata eikä valkoista sisustuksessa vaan värejä. 5 huonetta. 2 liisattua autoa. Kissa oli mutta kuoli vuosia sitten. Uutta lemmikkiä emme ota koska matkustamme paljon
Ravintoloissa käydään vain reissussa. Viimeksi syyslomalla 2019, viimevuoden reissut siirrettiin. Teatterissa käytiin toisessa kaupungissa 0220
Lempiviini? Se nyt riippuu ihan ruuasta. Tänään kanaa punaviinissä ja Grillo viiniä.
Harrastaako lapset musiikkia tai urheilua?
Toinen muskarissa, toinen harrastaa urheilua, mutta ei kilpaurheilua vaan enemmänkin höntsäilytyyppistä.
Käyttekö usein ravintoissa ja teatterissa?
Nyt koronan aikana ei ollenkaan. Ennen sitä lähes päivittäin työlounaalla, jos se ravintolaksi lasketaan. Muuten ehkä kerran kuussa tai joka toinen kuukausi tosin pääosin jossain pizzeriassa tai buffetissa, kun ei lasten kanssa ole mikään nautinto olla ns. kunnon ravintolassa. Teatterissa kerran pari vuodessa, niistä noin puolet lasten teatteria.
Mitä itse harrastat?
En oikeastaan mitään, kunhan ehtii töissä käymään ja arkea pyörittämään.
Miltä teidän talossa näyttää ja miten olet sen sisustanut?
Yleensä sekaiselta. Kalusteet lähinnä Ikeaa ja jotain vanhoja opiskeluajalta tai jopa omasta lapsuudesta kulkeutuneita ja jotain käytettynä ostettuja. Sohva ja keittiön pöytä vähän laadukkaammat (eli ns. keskitasoa, ei mitään ihmeellisiä), molemmat jo yli 10 vuotta sitten hankittuja.
Pysyykö lasten lelut huoneessa vai käykö teillä siivoaja?
Ei pysy huoneessaan eikä käy siivoaja. Sohva on tällä hetkellä kuulemma laiva ja olohuoneessa temppurata.
Löytyykö pihalta paljua tai uima-allasta?
Ei kumpaakaan, eikä edes pihaa, koska asumme kerrostalossa.
Missä viimeksi lomailitte?
Yyterissä.
Montako huonetta teidän talossa on?
4h + k.
Onko 2 vai useampi auto?
1 auto. (Yli 10 vuotta vanha)
Entä lemmikki koiraa?
Ei.
Lempi viinisi?
En juo pahemmin viinejä, eli en osaa sanoa lempiviiniä.
Kummankin käydään töissä ja tehdään uraa varmalla alalla jostai ei heti ainakaan työt lähde alta. Palkka näkyy elämässä. On kaksi autoa ja Bemarit me uusitaan kerran vuodessa. Tietokoneet, puhelimet ja älytv uusitaan joka neljäs vuosi. Talossa 10 huonetta ja kylpuhuoneessa poreamme ja sadesuihku. Parasta on ollut että on itse saanut remontoida ja sisustaa talon oman laisekseem ja suositaan maalaisromanttista kartanotyyliä rustiikkisella kuosilla. Uusin remontti oli keittiö joka laitettiin kokonaan uusiksi kun haluttiin vaihtaa kaappien ovet ja minä tahdoin aamiaiskaapin. Ravintolassa ja elokuvissa me on käyty kerran kuussa, joskus elokuvan sijaan teatterissa jos siellä on ollut joku hyvä näytös. Ei ole koiraa mutta kaksi tytärtä ja molemmat harrastavat jalkapalloa, balettia, shakkia, ratsastusta ja klarinetin soittoa.
klo 18:35 | 17.1.2021
Harrastaako lapset musiikkia tai urheilua? Molempia
Käyttekö usein ravintoissa ja teatterissa? Nyt korona-aikana emme, normaalisti ravintolassa viikottain ja teatterissa n joka toinen kuukausi
Mitä itse harrastat? Tanssia ja kirjallisuutta
Miltä teidän talossa näyttää ja miten olet sen sisustanut? Asutaan kerrostalossa, koti on moderni ja valoisa, paljon taidetta ja isot kirjahyllyt
Pysyykö lasten lelut huoneessa vai käykö teillä siivoaja? Ei pysy ja käy viikottain.
Löytyykö pihalta paljua tai uima-allasta? Ei ole pihaa kun asutaan kerrostalossa
Missä viimeksi lomailitte? Toscanassa
Montako huonetta teidän talossa on? 3h+k
Onko 2 vai useampi auto? Yksi, ei keskustassa tarvitse autoa.
Entä lemmikki koiraa? Ei vaan kissa
Lempi viinisi? Malbec
Piensijoittaja kirjoitti:
Jos tuo on keskiluokkaista paljon mainostetun akateemisuuden lisäksi, niin Suomessa on 90% alaluokkaa, 9% keskiluokkaa ja 1% yläluokkaa, jos sitäkään.
Jostain syystä keskiluokka ei enää olekaan keskellä vaan varakkaassa ja suurituloisessa laidassa.
Moni kuvittelee tosiaan olevansa keskiluokkainen vaikka ovat oikeasti alemapaa ja köyhempää duunari- eli työläisluokkaa.
Keskiluokkaan minäkin lasken itseni, mutta enemmän kulttuuriseen sellaiseen.
Koti on ahdas mutta hyvällä alueella. Kukaan ei siivoa innokkaasti. Tulot ovat melko pienet koska omasta halustani teen osa-aikatyötä.
Lapset harrastavat muun muassa klassista musiikkia ja lukemista. Tunnemme paljon luovaa luokkaa, esimerkiksi kotona on meille omistettuja taideteoksia ihan menestyneiltä taiteilijoilta.
Karkeasti Suomi voidaan jakaa...
1. Eliittiin
2. Kiipijöihin
3. Ylempään keskiluokkaan
4. Alempaan keskiluokkaan
5. Duunareihin
6. Vähäosaisiin ja työttömiin
Käytännössä kiipijöistä ja ylemmästä keskiluokasta voi tulle vielä vielä eliittejä, eliitistä voi pudota vähäosaisiin, vähäosaisesta vastauksesta nousta ainoastaan duunariluokkaan ja duunareista alempaan keskiluokkaan, mutta alemmasta keskiluokasta ei pysty nousemaan ylempään keskiluokkaan sillä sillä ylemmän ja alemman luokan välinen kuilu on kasvanut sen verran ja kasvaa edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Piensijoittaja kirjoitti:
Moni kuvittelee tosiaan olevansa keskiluokkainen vaikka ovat oikeasti alemapaa ja köyhempää duunari- eli työläisluokkaa.
Noin minäkin olen pitkään kuvitellut. Tällä palstalla asiat ovat jälleen päälaellaan, koska selvästi hyvätuloiset luulevat olevansa keskiluokkaa. Vähän kuin kollegani, joka perheineen espoolaisessa omakotikuplassaan valittaa köyhyyttään perheen 200.000€:n vuosituloilla. Sen mielestä hänkin ansaitsisi yksinään ne 200.000€:n tulot, kun naapurin toimitusjohtajallakin on.
Lasken meidät keskiluokkaan, bruttotulot 170 000e vuodessa yhteensä. 2 lasta, 100m2 kerrostaloasunto (ei paljua!) kaupungin keskustassa. Kaksi autoa, siivooja käy 2 kertaa kuukaudessa. Lapset harrastavat joukkueurheilua.
Sisustus vaaleasävyistä ja skaalaa Ikea - Artek kaikkea löytyy. Lempiviini on joku saksalainen Moselin riesling tai punkuista Amarone.
Me aikuiset harrastamme salilla ja lenkillä käyntiä, miten töiltä ehtii. Ei lemmikkejä. Matkustimme viimeksi mökillemme ja ennen koronaa Venäjälle. Molemmilla akateeminen koulutus.
Koulutuksen ja tulojen perusteella ollaan keskiluokkaa. Silti asutaan vuokralla 100m2( koska halutaan asua pk-seudulla tietyllä alueella). Harrastetaan liikuntaa ja tyttö taiteita. Pojat salia ja tietokoneita. Matkustellaan 1-2krt vuodessa rantalomalle ja kotimaassa ehkä 1-3 krt. Käydään ravintoloissa ja museossa, teatterissa äärimmäisen harvoin.
Lapset sotkee, siivoojaa ei ole. Ei paljua. Yksi perus farmariauto.
En vietä keskiluokkaista elämää. Minulla on vara parempaan.