Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tein pullan pitkästä aikaa punaiseen maitoon ja näin kävi

Vierailija
17.01.2021 |

Taikina ei kohonnut kunnolla. Pullista tuli ihan ok makuisia, mutta kuohkeus puuttuu ja ne murenee. Näin on käynyt joka kerta. Aina kun teen veteen tai rasvattomaan maitoon tai maitojauheeseen, taikina kohoaa hyvin, käytimpä kuivahiivaa tai tavallista, pullista tuolee kuohkeita eivätkä ne murene. Syy miksi tein, kun sitä nyt puuron keiton jäljiltä jäi.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pulla kannattaa tehdä kevytmaitoon, rasvainen maito estää kohotuksen. T. Martta.

Pullaa tehdään myös kermaan, ihan keittokirjojen ohjeilla.

Vierailija
22/35 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pulla kannattaa tehdä kevytmaitoon, rasvainen maito estää kohotuksen. T. Martta.

Sittenhän se on sama tehdä veteen. Säästyy rahaakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaiten onnistuu ukonilmalla.

Vierailija
24/35 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös maito ja jauhot tee sitä sitkoa? Esim. jos tekee lättyjä sekä kauramaitoon että maitoon, huomaa, että taikinat käyttäytyvät eri tavalla. Mä teen aina kauramaitoon, eikä siitä taikinasta tule kestävää, koko pannun kokoista lättyä, vaan pitää tehdä pienempi. Se repeilee kääntäessä.

Mun mielestä Hesarissa oli viime syksynä juttu pullan leipomisesta ja siinä sanottiin, että paras tulos tulee juuri maidosta tehtynä.

Vierailija
25/35 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös maito ja jauhot tee sitä sitkoa? Esim. jos tekee lättyjä sekä kauramaitoon että maitoon, huomaa, että taikinat käyttäytyvät eri tavalla. Mä teen aina kauramaitoon, eikä siitä taikinasta tule kestävää, koko pannun kokoista lättyä, vaan pitää tehdä pienempi. Se repeilee kääntäessä.

Mun mielestä Hesarissa oli viime syksynä juttu pullan leipomisesta ja siinä sanottiin, että paras tulos tulee juuri maidosta tehtynä.

Mikä siinä maidossa liittyisi sitkoon?

Vierailija
26/35 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlasin sen Hesarin artikkelin, ja siinä sanottiin, että maitoon tehdyssä pullassa on vahvempi sitko. Ei menty kemiallisiin yksityiskohtiin.

https://www.hs.fi/ruoka/art-2000006261294.html  

Vierailija
27/35 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ternimaitoon tehty tehty pulla on parasta! Harmi, että niin harva hallitsee sen tekemisen taidon.

Vierailija
28/35 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlasin sen Hesarin artikkelin, ja siinä sanottiin, että maitoon tehdyssä pullassa on vahvempi sitko. Ei menty kemiallisiin yksityiskohtiin.

Oli miten oli, mutta veteen ja rasvattomaan maitoon tulee ihana kuohkeus. Ei se nyt voi olla taidoista kiinni, kun leipoja on sama ja tyyli aina sama, vain maito vaihtuu. Sellaisia kuohkeita, että kevyesti sormella painamalla tulee kuoppa ja se palautuu kun ottaa sormen pois. 'Mun veteen, rasvattomaan maitojauheeseen tai rasvattomaan maitoon tehdyt pullat onnistuvat aina. Paras tulos tulee kun käytttää jotain näistä, voita, tuorehiivaa ja vaivaa kunnolla sekä kohottaa siellä mikrossa 40 minuuttia (ilman että mikro on päällä, ei tullut mieleenkään että joku ajattelisi sen olevan käynnissä) ja sitten pellillä vielä sen aikaa, että uuni lämpiää. Vain maidon vaihto rasvaiseen aiheutti sen ettei tullut kuohkeita. Makua siis en moiti, se oli tosi hyvä. ja toistan vielä, että kohosivat kyllä, mutta ei samalla tavalla kuin rasvattomaan maitoon tai veteen tehtynä. Tein samaan taikinaan myös marjapiirakan ja siinä se toimi oikein hyvin, kun ei kohonnut liikaa. t. Ap. 

Vierailija
29/35 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi himpun verran enemmän hiivaa ja ripaus vähemmän jauhoja. Jos tuore pulla murenee, niin siinä on kyllä ollut liikaa jauhoja. Ja ota huomioon, että jauhoissakin on eroja, jopa saman merkin sisällä.

Mikä sulla oli nesteen määrä? Entä voin? Ja hiivan?

Vierailija
30/35 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen ihan jauhopussin ohjeen mukaan maitoon ja runsaalla voilla. Ystävät aina ihmettelee miten osaan tehdä sellaista kunnon vanhan ajan kuohkeaa pullaa. 

Leivon kyllä muutenkin paljon. 

Vierailija
31/35 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä täysmaidon pitäisi olla mitä parhainta leivontaan. Liekö liian vetoisa paikka kohotukseen?

Ei. Kohotan aina mikrossa suljetun oven takana. Enkä ole muuten ainoa, joka on sitä mieltä, että punaiseen maitoon ei tule niin kuohkeat niin rasvattomaan tai veteen. Ei niistä siis kovia tullut, ihan syötäviä, ihan hyvänmakuisia, mutta puuttuu se ihana kuohkeus. Miten voin samalla reseptillä epäonnistua vain vaihtamalla maidon toiseen ja aina sama kaava. Itse asiassa kun ensimmäisen kerran tein maitojauheeseen - saan sitä yhdeltä eu-paketin saajalta ja palautan hänelle pullina, kun hän ei itse pysty leipomaan eikä juo maitoa, niin yllätyin, miten kuohkeita ja ihania niistä tuli. Tavallinen hiiva tekee kyllä parempia kuin kuivahiiva, mutta rasvattomasta maidosta tai vedestä saan kuivahiivallakin riittävän kuohkeita. 

Älä nyt hemmetin pösilö mikrossa mitään taikinaa kohottele. Hiiva kuolee siellä. Jos pakko nyt on saada taikina nopeammin kohoamaan, niin tiskialtaaseen kuumaa vettä ja taikinakippo sinne. Mikrossa...ei helvet* .ilmeisesti tämä on sitä paljon puhuttua uusavuttomuutta.

Minä pistän pullataikinan kohoamaan sähköuuniin.

Vierailija
32/35 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpäs alkoi hirveesti tehdä mieli pullaa.

Vierailija
33/35 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen aina pullan veteen. Tämän ohjeen olen oppinut äidiltäni, joka tekee maailman parasta pullaa!

Vierailija
34/35 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen aina välillä kristallipullia ja niihinhän tulee vaniljavispikermaa, olen ajatellut kerman olevan se syy miksi kristallipullat ovat niin kuohkeita.

Luulisin että täysmaitokin toisi kuohkeutta.

Vierailija
35/35 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli miten oli, mutta veteen ja rasvattomaan maitoon tulee ihana kuohkeus. Ei se nyt voi olla taidoista kiinni, kun leipoja on sama ja tyyli aina sama, vain maito vaihtuu. Sellaisia kuohkeita, että kevyesti sormella painamalla tulee kuoppa ja se palautuu kun ottaa sormen pois. 'Mun veteen, rasvattomaan maitojauheeseen tai rasvattomaan maitoon tehdyt pullat onnistuvat aina. Paras tulos tulee kun käytttää jotain näistä, voita, tuorehiivaa ja vaivaa kunnolla sekä kohottaa siellä mikrossa 40 minuuttia (ilman että mikro on päällä, ei tullut mieleenkään että joku ajattelisi sen olevan käynnissä) ja sitten pellillä vielä sen aikaa, että uuni lämpiää. Vain maidon vaihto rasvaiseen aiheutti sen ettei tullut kuohkeita. Makua siis en moiti, se oli tosi hyvä. ja toistan vielä, että kohosivat kyllä, mutta ei samalla tavalla kuin rasvattomaan maitoon tai veteen tehtynä. Tein samaan taikinaan myös marjapiirakan ja siinä se toimi oikein hyvin, kun ei kohonnut liikaa. t. Ap. 

Nostatusaikaa lisäämällä pitäisi onnistua miten rasvaiseen tahansa, itse en käytä hiivaa ollenkaan ja hyvin ovat kohonneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä