Luottokorttivelka
Kuinka paljon sinulla on luottokorttivelkaa ja mikä on korko%? Mietin vaan että kannattaako luottokortin luottoa käyttää (OP kortti ja korko taitaa olla jotain 7%) auton korjaukseen.
Kommentit (26)
Ei ole velkaa, nettiostokset hoidan kortilla, samoin muut isommat joissa tuoteturvasta voisi olla hyötyä.
Jos korjausta ei voi siirtää on pakko maksaa luottokortilla, niin korkokuluja voi yrittää minimoida hyödyntämällä mahdollisimman paljon kortin korotonta maksuaikaa. Eli niin että käyttää korttia kaikkiin kauppaostoksiin, jolloin pystyy irrottamaan enemmän rahaa jo korolle ehtineen luoton lyhennykseen. (Laskujen maksusta luottokortilla OP perii korkeahkoja palvelumaksuja, samoin kuin rahan siirrosta kortilta tilille tai käteisnostoista luottopuolelta.)
Suosittelen tällaista perusostoksien luotolla maksua vain silloin, jos on varmaa ettei luottokortin käyttö hämärrä kokonaiskuvaa siitä, paljonko rahaa tosiasiallisesti on joka kuukausi käytettävissä. Tarkoituksena olisi siis päästä korollisesta luotosta mahdollisimman pian, minkä jälkeen ei tarvitsisi kuin huolehtia siitä, että koroton luottokorttilasku pienenee joka kuukausi. Joillekin henkilöille taas voi toimia paremmin, että luottokortin käyttö rajataan siihen yhteiseen tietoiseen hankintaan eikä liitetä sitä mihinkään jokapäiväisiin ostoksiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole velkaa, nettiostokset hoidan kortilla, samoin muut isommat joissa tuoteturvasta voisi olla hyötyä.
Jos korjausta ei voi siirtää on pakko maksaa luottokortilla, niin korkokuluja voi yrittää minimoida hyödyntämällä mahdollisimman paljon kortin korotonta maksuaikaa. Eli niin että käyttää korttia kaikkiin kauppaostoksiin, jolloin pystyy irrottamaan enemmän rahaa jo korolle ehtineen luoton lyhennykseen. (Laskujen maksusta luottokortilla OP perii korkeahkoja palvelumaksuja, samoin kuin rahan siirrosta kortilta tilille tai käteisnostoista luottopuolelta.)
Suosittelen tällaista perusostoksien luotolla maksua vain silloin, jos on varmaa ettei luottokortin käyttö hämärrä kokonaiskuvaa siitä, paljonko rahaa tosiasiallisesti on joka kuukausi käytettävissä. Tarkoituksena olisi siis päästä korollisesta luotosta mahdollisimman pian, minkä jälkeen ei tarvitsisi kuin huolehtia siitä, että koroton luottokorttilasku pienenee joka kuukausi. Joillekin henkilöille taas voi toimia paremmin, että luottokortin käyttö rajataan siihen yhteiseen tietoiseen hankintaan eikä liitetä sitä mihinkään jokapäiväisiin ostoksiin.
Voihan sitä pelailla vaikka kahdella kortilla, että lyhentää aina koko laskun, kunhan huolehtii että laittaa siihen sopivan lyhennyksen myös korttien ulkopuolelta (muutenhan se ei lopu ikinä).
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko kukaan teistä ei käytä luottokorttia luottokorttina? Ihmettelen kyllä 🧐
Minä ainakin käytän, toisella luottokortilla ostan "osamaksulla" kalliimman puoleisia asioita kuten silmälasit (huono näkö, kaksitehot ja kallis maku), HSL:n vuosikortin ja lempijulkaisuni kolmen vuoden tilauksen - ne ovat kuitenkin suhteessa sen verran pieniä rahoja ettei kannata puskuria kaivella, lyhennän sitä sitten aina 200EUR kuussa kunnes se on taas nollilla. Minulla on säännölliset tulot, enkä nyt kumminkaan noita isompia ostoksia niin usein tee, eikä minulla ole isoja, hajoavia koneita paitsi tietysti läppäri. Toki minulla sen verran rahaa säästössä ja talletuksina, että jos tulisi tiukka paikka saisin velat kuitattua saman tien.
Toisella luottokortilla ostan kaiken muun, paitsi pyykkituvan, joka pitää maksaa kolikoilla. Nyt korona-aikana kulut ovat olleet varsin säälliset (ja juu, syön mieluusti työpaikalla hyviä vihannes- ja kalaruokia - erityisesti tämän jatkuvan ruoanlaiton jälkeen), ja tällä hetkellä sillä kortilla taitaa olla jopa hiukan ylimääräistä rahaa, koska maksan mieluummin tasasummia kuin rupean pennilleen laskemaan. Sellaisina aikoina, jolloin kuluja on syystä tai toisesta enemmän, kortille jää velkaa, koska kuitenkin mieluummin jatkan säännöllisiä sijoituksiani kuin alan jokaisen hetkellisen alijäämän takia tekemään niihin muutoksia.
Joku 9000€, korko jotain 8% luokkaa. Tavoitteena maksella kohtuu ripeästi pois.
Miksi ihmeessä maksaisi joka kk järkkyjä korkoja jos voi jo alunperin suunnitella ostoksensa niin että rahat riittää? Visaa käytetään matkoilla, kk-veloituksiin, nettiostoihin (ja mä ostan aivan kaiken netistä), mutta vain sen verran ettei ole laskun tullessa ongelmissa. Mä olen ollut 20 vuotta työelämässä, mulla on taloudellinen puskuri kunnossa, auton korjus ei enää heilauttaisi taloutta.
Luotto haetaan pankista ja tarjotaan vakuutta tilalle.