Pudotat kaupassa jonkun tuotteen, esim viilipurkin ja se rikkoutuu lattialle, mitä teet?
a) Hipsin menemään ja toivoin ettei kukaan huomannut mitään, jätän purkin lojumaan lattialle.
b) Nostan purkin ja laitan sen vaivihkaa takaisin ja toivon ettei kukaan huomaa mitään.
c) Etsin työntekijän ja kerron että nyt kävi näin, mitäs tehdään?
d) Viet purkin kassalle ja tarjoudut ostamaan sen, ja sit heität sen pois.
Kommentit (72)
Menen kertomaan että sotkin ja pyydän anteeksi ja tarjoudun maksamaan sen tuhoutuneen tuotteen. Ja ehdotan myös että siivoan sen sotkun.
Viiliä en syö, mutta kerran olen pudottanut Alkossa viinipullon lattialle. Odottelin minuuttikaupalla henkilökuntaa kysyäkseni, siivoanko itse ja maksanko pullon. Ei lopulta tarvinnut tehdä kumpaakaan.
Saatan työntää purkin jalalla vähän sivuun kulkuväylältä ja otan uuden. Kyllä kaupan henkilökuntakin rikkoo tuotteita, eikä sitä tietenkään pidätetä palkasta. Pieni hävikki on osa normaalia liiketoimintaa.
Ehdottomasti c. Sattuuhan sitä paremmissakin perheissä. Tarjoutuisun vielä pyyhkimään sotkun itse. Ja juu, olen itsekin aspa.
Itse koen että köyhänä minun ei todellakaan tarvitse maksaa jotain euron viilipurkkia, etenkään jos sen rikon vahingossa jossain ison ketjun myymälässä.
Vahinko on vahinko, ei sitä tarvitse maksaa ja henkilökunta kyllä siivoaa.
Käyn sanomassa henkilökunnalle onnettomuudesta, mutta en tarjoudu maksamaan. Hävikki on olemassaoleva konsepti.
Etsin työntekijän ja kerron, että olen saanut sotkua aikaan. Kauppa ei veloita hävikistä.
Kaupoissa heitetään tonnikaupalla vanhentunutta ruokaa pois. Koko bisneksen idea on volyymeihin perustavaa, viilipurkin hajoamisen vahinko on kauppiaalle mitätön. Ei kukaan joudu maksamaan hajonnutta tuotetta, ellei toiminut törkeän huolimattomasti tai jotain vastaavaa.
C, olen kerran vahingossa pudottanut jogurttipurkin hyllystä ja kysyin vieressä olevalta myyjältä voinko korvata sen. Vastaus oli että ei tarvinnut.
Vierailija kirjoitti:
Häivyn paikalta. Hoitakoon omat sotkunsa.
Miksi et voi kertoa että siellä olisi vähän siivottavaa lattialla?
Onistin joskus aiheuttamaan täystuhon kaupassa, kun käännyin ahtaassa hyllyvälissä ja laukulla tiputin varmaan 5 käsityöolutta. Siitä ei mitenkään vaivihkaa voinut livahtaa pakoon, kun koko lattia täynnä sirpaleita ja kaljaa. Kovasti pahoittelin ja olisin voinut maksaa, mutta ei tarvinnut. Että kyllä sen viilinkin voisin maksaa ja siivota tarvittaessa.
Muutaman kerran näin on käynyt. Aina olen käyttänyt taktiikkaa C ja kertaakaan ei ole tarvinnut sen enempää maksaa kuin siivotakaan.
N58
e) Nuolen sen lattialta.