Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koronan ilmaantuvuus ja eri tasot

Vierailija
16.01.2021 |

On kehitetty määritelmät perustaso, kiihtymisvaihe ja leviämisvaihe. Niiden kriteereinä käytetään mm. ilmaantuvuuslukua (tapausta per 100 000 asukasta).

Mutta miten noita rajoja pitää tulkita? Esimerkiksi kiihtymisvaiheen kriteeri on, että ilmaantuvuus on yli 10-25. Siis tarkoittaako se yli 10 vai yli 25? Jos ilmaantuvuus on vaikka 20, niin onko alue silloin kiihtymisvaiheessa vai ei?

Seuraava taso, eli leviämisvaihe, on taas määritelty niin, että ilmaantuvuus on yli 18 - 50. Sehän menee osin päälekkäin tuon kiihtymisvaiheen kanssa. Mitä minä en nyt ymmärrä?

Olen itse Etelä-Karjalan alueelta kotoisin ja mielenkiinnolla seuraan noita lukuja. Ilmaantuvuus on tullut sieltä lähes 40 jo reilusti alaspäin ja nyt ilmeisesti mennään alle 25, joten milloinhan voisi haaveilla tämän alueen siirtyvän perustasolle? Toki muitankin kriteereitä oli, mutta olen ymmärtänyt, että tartuntaketjut pystytään tällä hetkellä pääosin jäljittämään ja positiivisten testien osuus on myös laskenut.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo menee päällekkäin jotta jää vähän pelivaraa. Jos tänään on 10 ja huomenna 18, niin voidaan laittaa uimahallit kiinni eikä tartte odottaa huomiseen, kun suunta onn100% selvä.

Kirj. virhe tuo yli, pitäisi olla välillä.

Vierailija
2/4 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vaikkapa täällä Eksoten alueella ilmaantuvuus on pitkään ollut yli 30. Sehän on tuossa leviämisvaiheen "välillä", mutta silti ollaan koko ajan oltu vain kiihtymisvaiheessa. Ihan kuin se olisi pelkästään tuo yläraja, mikä vaikuttaa. Mutta miksi siinä myös tuo alaraja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://koti.netplaza.fi/~paula/2017/2301.htm

E1520 on lisäaineiden kantaja-aine. Luomusallituissa hedelmissä E904, selvittäkää myrkkymäärät siitä!

Vierailija
4/4 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

oisko se joku "neutraali alue", jotta mikään alue ei jää vilkkumaan kahden vaiheen välille. tyyliin joku pieni alue voi heilahdella useamman yksikön tuon ilmaantuvuuden suhteen ihan vaan yksittäisten tartuntojen takia. nyt pitää siis tuosta neturaalista alueesta päästä yli, jotta taso vaihtuu toiseen. ylöspäin mennessä pitää ylittää yläraja ja alaspäin mennessä alaraja. 

tuossa ap:n etelä-karjalan tapauksessa siis ilmaantuvuuden pitää pudota alle 10, jotta kiihtymisvaihe päättyy. (outoa muuten puhua KIIHTYMISvaiheesta, kun tartunamäärät laskevat... olisi vaikka esiintymisvaihe tai jotain)