Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kortisonivoiteet ja raskaus?

03.08.2006 |

Vaikeahkosta atooppisesta ihottumasta kärsivänä mietin tässä, miten suhtautua näihin kortisonivoiteisiin raskausaikana. Keväällä kävin ihotautilääkärillä ja hän määräsi vahvat kortisonivoiteet tietäen raskaudestani. Kyseinen raskaus osoittautui kuitenkin tuulimunaksi, joten uskalsin huoletta käyttää voiteita. Nyt huomasin jälleen olevani raskaana ja mietityttää taas tämä voiteiden käyttö. Toisaalta niitä on pakko käyttää, kun muuten ihottuma pahenee ja varsinkin kasvoilla tulehdus oikein leimahtaa laajaksi. Toisaalta taas mietityttää nuo kortisonin mahdolliset haittavaikutukset, siis mitä ne voivat aiheuttaa alkiolle/sikiölle? Esikoisen raskausajan kun pärjäsin melko vähillä kortisonivoiteilla. Onko kellään kokemuksia atooppisen ihottuman hoidosta kortisonivoiteilla raskausaikana? Entä olisiko hyviä perusvoidevinkkejä tai mitä tahansa pehmeämpiä keinoja ihottuman torjuntaan/ihon hyvinvoinnin ylläpitoon?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
03.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoivat minulle teratologisesta tietopalvelusta puh.(09) 471 76500, että mietoja ja keskivahvoja kortisonivoiteita voi käyttää jaksoittain. Kannattaa soittaa ja kysyä!

Vierailija
2/4 |
03.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri kävin ostamasta 1% kortisonivoidetta apteekista, ja voi kuulemma huoletta käyttää kausittain. Jokapäiväisen käytön suhteen kannattaa ehkä vielä kysäistä lääkäriltä, josko osa rasvauksesta kannattaisi suorittaa perusvoiteella...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
03.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain erittäin pahan ihottuman esikoista odottaessani ja kokeilin kaikki mahdolliset kortisonivoiteet läpi; Hydrocortisonia, Sibicortia... niistä ei mikään auttanut. Lääkäri sitten määräsi minulle antobioottisalvaa ja jotain kortisonivoidetta yhtäaikaa käytettäväksi. Sillä se sitten lähti, onneksi! Yöt oli varsinkin aika tuskaisia... :) Eli 1. ja 2. asteen kortisonivoiteita voi huoletta käyttää raskauden aikana. Tosin mitään kortisonivoidetta ei saa käyttää jatkuvasti, vain kuuriluontoisesti. Pakkauksien ohjeissa yleensä lukee... Pitkäaikaiskäyttö heikentää tehoa ja ohentaa ihoa.

Minulle erittäin hyvä perusvoide on ollut apteekista saatava Lipolan. Se on pitkävaikutteinen, kosteuttava, erityisesti atoopikoiden perusvoide!! Kovovoiteena käytän Eucerin Karbamid 5%- voidetta (todella hyvä, suosittelen!!) Lisäksi saunaan mennessä olen hölvännyt itseni vauvaöljyllä. Näillä olen saanut pidettyä ihoni kurissa!!

Vierailija
4/4 |
04.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle näitä kolmannen asteen kortisoneja tietäen raskaudestani. Vähän vain hirvittää käyttää sitä. Pitäisiköhän yrittää pärjätä miedommilla voiteilla...Kumpi lie sitten pahempi, tulehtunut iho vai kortisonin käyttö?