Siskon ok-talossa 11astetta sisälämpötila aamulla, nyt 15
Koirallakin on villatakki päällä ja viltti päällä.
Nyt paukkuu pakkanen vanhan puutalon nurkissa.
Toisaalta hienoa, niin ennenvanhaankin on eletty että vuodenaikojen mukaan huomaa myös sisällä mitä aikaa eletään.
Minä täällä kerrostalossa kekkaloin alkkareissa ja t-paidassa. Pidän ikkunoitakin auki jos huvittaa.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Niin mullakin makuuhuoneessa. Taloni lämpiää varaavalla takalla joka on kaukana makuuhuoneesta. Mutta ei minua kylmä haittaa - peiton alla on lämmin ja tuleepa virkistytttyä heti kunnolla kun peittojen alta pois tulee 😄
Kerrostaloon en halua enää ikinä. Nautin todella paljon juuri tällaisesta vanhasta talosta, klapien tekemisestä ja niiden polttamisesta, lumitöistä, nikkaroinneista, puutarhahommista... hyvää vastapainoa 100% etänä tehtävälle it-työlle.
Minäkin ihsilen tota eläntapaa ja siskoa ja sen miestä, reippaita ja aikaansaavia ihmisiä. Sellasia ok-asujien täytyykin olla.
Itse kun olen melkein invalidi nykyään ja muutoinkin vän reppana niin mulle sopii kerrostalokoti. Mutta ihanaa että voin myös tuolla puutalossa välillä käydä nauttimassa siitä atmosfääristä. 😊
Natisevia lattioita ja portaita, tulen rätinää puuhellassa jne.
Ap
Ja sori kirjotusvirheet, syytän tätä puhelinta. Aiemmin olin kotikoneella.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Okei, leikitään mukana. Kukin asukoon kuten tykkää. Mikäli häntä oikeasti haittaisi viileys, oletan, että tekisi sen mukaisia toimenpiteitä.
Mutta eiköhän tässä ole taas kyse yrityksestä luoda okt vs. kerrostalo -vastakkainasetteluketju. Ehkä saadaan vähän stadi vs. ”bönde” -väittelyäkin aikaiseksi.
Miksei olisi totta? Meillä kerran kävi niin että lämmitysjärjestelmä petti pakkasella ja parissa tunnissa talo jäähtyi 13 asteiseksi jossa sitten värjöteltiin pari päivää että saatiin lämmitys kuntoon. Leivinuunia lämmitettiin koko ajan mutta isossa talossa se lämpö ei vaan riittänyt joka paikkaan.
Meillä on 30-luvulla rakennettu hirsitalo. Tällä hetkellä makkarissa 15, keittiössä 13 ja eteisessä 4 astetta. ILP löytyy ja takkaa lämmitetään päivittäin, silti aina kylmä pakkasella. En tiedä karkaako lämpö vanhoista ikkunoista vai miksi täällä saa palella. En silti tahtoisi takaisin kerrostaloon, sitä paitsi on niissäkin usein talvella kylmä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 30-luvulla rakennettu hirsitalo. Tällä hetkellä makkarissa 15, keittiössä 13 ja eteisessä 4 astetta. ILP löytyy ja takkaa lämmitetään päivittäin, silti aina kylmä pakkasella. En tiedä karkaako lämpö vanhoista ikkunoista vai miksi täällä saa palella. En silti tahtoisi takaisin kerrostaloon, sitä paitsi on niissäkin usein talvella kylmä.
Eiköhän tuonkin mörskän lämpimäksi saa. Eikö siinä ole mitään päälämmitysjärjestelmää, takka ja ILP ei sitä ole? Ei muuta kuin sähkömies paikalle ja seinät täyteen sähköpattereita jos noin on, luulisi että alkaa tarkenemaan.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti siskon mies on herännyt ja laittanut vähän koivuklapeja piisiin, Jatkakoon samaan malliin vielä iltamyöhälläkin ja sitten kun puut ovat palaneet, niin pellit kiinni!
Illalla pelti kiinni.
Mulla oli 16 asteessa patteri ja sisällä 25 astetta. Säädin sen 15 asteeseen ja nyt on 23.4.
Ilman paitaa sisällä silti vieläkin ..
Sincc
Termostaatti toimii miten sattuu näillä pakkasilla ..
Mikä tän aloituksen tarkoitus oli? Eiköhän se ole ihan oma valinta, paljonko okt:ssa on sisälämpö. Meillä 21-23 välissä, ihan sähköllä toimii kun napista painaa.
1800-luvulla osattiin talot rakentaa hyvin, lämpötila 1.5m korkeudella 1.5 m etäisyydellä ulkoseinästä 21 astetta.
Asun uudessa kerrostaloasunnossa, missä huonekohtainen lämmönsäätö a la Vallox. Ihmettelen vain, kun oma (tarkaksi havaittu) sääasema-lämpömittari näyttää makkarissa 21 astetta ja Vallox 23. Olkkarissa vastaavasti 23 ja Vallox 24 astetta.
Aiemmassa kodissa oli todella lämmintä, kun lämpömittari näytti 23-24 astetta.
Minä taas ihmettelen, että miksi talossa pitäisi olla niin kylmä, että pitäisi pukeutua paksusti? Minä ylipäänsä tykkään siitä, että on vain kevyesti vaatteita päällä, en siitä, että pitää pukeutua paksusti ja paksusti pukeutuminen kuuluu mun mielestä vain ulos tiettyyn aikaan vuodesta. Joo, se 21 astetta on mullekkin ihan normaali oleskelutilojen lämpötila, mutta jos menee reilusti ykkösellä alkavaksi, niin silloin on kyllä liian kylmä jo.