Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minua ihmetyttää vieläkin se, kun olin vatsaontelontähystyksessä

Vierailija
15.01.2021 |

gynekologisista syistä(endometrioosi ja kysta) niin herätessäni heräämöstä kurkkuuni sattui, ja taisin kysyä siitä hoitajalta joka vastasi "joo on laitettu hengitysputki niin siksi" en muista tarkkaan. Kun luin loppuraportin niin siinä ei ole mitään mainintaa tälläisestä, ja mitä olen netistä lukenut niin ei toimenpiteenkuvauksessa mitään tälläisestä ole. Tuntuu omituiselta että miksi minulle laitettiin joku tuollainen.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille laitetaan, jos nukutetaan.

Vierailija
2/7 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se laiteta aina nukutuksessa. Muistan, kun lapsena olin heräämässä, niin tunsin, kun se putki vedettiin pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

pajon peitellään, mitä on tehty....ei minunkaan tajunnan menetystä sairaalassa antibiootin johdosta minnekään kirjattu.

Kuuluisi olla jossain merkintä, ettei sitä samaa ainakaan muulloin laiteta.

Vierailija
4/7 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aijaa niinkö se on. Isehän en ole perillä näistä eikä minulle mitään oikeasti kerrottu niin olen tätä ihmetellyt paljon :D

Ap

Vierailija
5/7 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoria lainauksia mitä tapahtuu: nukutuksessa käytetään myös hengtysilman mukana annettavia lääkkeitä. Kun potilas on nukahtanut, hänelle laitetaan hengitysputki joka pitää ylähengitystiet avoimina ja hänet kytketään hengityskoneeseen.

Yleisanestesiassa potilaalle annetaan nukutus- ja kipulääkettä sekä lihasrelaksanttia, joka rentouttaa potilaan lihakset. Koska nukutusaineet saattavat laskea potilaan verenpainetta, voidaan tarvittaessa antaa verenpainetta nostattavia lääkeaineita. Peruselintoimintoja seurataan koko nukutuksen ajan.

Kun leikkaus on tehty, nukutusaineiden anto lopetetaan, ja annetaan mahdollisesti lihasrelaksanttien vasta-aineita. Potilas herätetään leikkauksen kestosta ja tyypistä riippuen joko heti leikkaussalissa, heräämössä tai hitaasti teho-osastolla. Hengitysputki voi aiheuttaa heräämisen jälkeen kurkkukipua tai äänen karheutta, tämä on ohimenevää. Nukutuslääkkeet saattavat aiheuttaa pahoinvointia, mutta sitä ennaltaehkäistään ja hoidetaan lääkkeillä.

Vierailija
6/7 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos makaat selällään tajuttomassa tilassa, kieli valuu kurkkuun ja tukehdut. Siksi putki aina nukutuksessa.

Vierailija
7/7 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijaa niinkö se on. Isehän en ole perillä näistä eikä minulle mitään oikeasti kerrottu niin olen tätä ihmetellyt paljon :D

Ap

Ei kerrottu. Mutta etpä tainnut paljoa kyselläkään.

Kyllä ne kertoo kun kyselee. Ainakin oman kokemukseni mukaan. Ylipäänsä jos mulle ehdotetaan jotain toimenpidettä, niin kysyn aina, että, miksi, miten, mitkä ovat vaihtoehdot, mitä ovat riskit, jne. Minähän se päätän, mitä minulle tehdään. Operaation ja nukutuksen aikana päätökset tekee lääkäri, mikäli suunnitelma muuttuu lennossa tai tulee yllätyksiä.

Osa ihmisistä on hämmästyttävän tietämättömiä itselleen tehdyistä operaatioista ja sairauksistaan.