Raudanpuute
Hei,
Kaipaisin kokemuksia rautalisän syönnistä.
Kuinka nopeaa olo on kohentunut ja ferritiini noussut?
Itse olen syönyt nyt 2kk ja ehkä hieman väsy helpottanut mutta silti tokkurainen olo.. Ferrodan 100mg päivässä x2
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Mulla ferritiini 29. Hb oli 110. Mulle ei voida myöskään antaa rauta tiputusta ku oon saanu anafylaktisen.
Nyt oon raskaana ja vähän huolestuttaa ku on jo valmiiks niin huono hb. Terkkari ja lääkäri meinas ettei oo mitään hätää ku ferrit on noin hyvä. Mä ku luulin et se on huono...
Minulla oli ferritiini 7 ja olin jo puoli vuotta ravannut lääkärissä yrittämässä saada selville miksi olo on ihan kauhea. Kun tuo ferritiini lopulta mitattiin, lääkäri sanoi vain ohimennen muita asioita läpikäydessään, että "ja ferritiinikin on lievästi alhainen, voisit ehkä syödä rautakuurin". Vasta kun olin sen kuurin syönyt ja olo oli muuttunut ihan toiseksi, ryhdyin googlaamaan asiaa ja sain selville, että tuo lukema on jo tosi alhainen. Monet lääkärit eivät tunnu tietävän aiheesta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ferritiini 29. Hb oli 110. Mulle ei voida myöskään antaa rauta tiputusta ku oon saanu anafylaktisen.
Nyt oon raskaana ja vähän huolestuttaa ku on jo valmiiks niin huono hb. Terkkari ja lääkäri meinas ettei oo mitään hätää ku ferrit on noin hyvä. Mä ku luulin et se on huono...
Mulle sanottu että alle 30 on vakava raudanpuute. Nyt kun olet raskaana niin lapsellesikin kehittyy raudanpuute heti alkuun kun ei ole rautaa mistä ottaa..
Keskenmenon riski on suuri kun ferriitti on noin matala.
Varmaan tiedät, että rautalisä kannattaa ottaa C-vitamiinin kanssa. Sideral hyvin siedetty.
Rauta on kahta eri tyyppiä.
Rauta +++ eli rauta(III)hydroksidipolymaltoosikompleksi otetaan ruuan kansa jossa ei saa olla maitoa ja lisäksi C-vitamiinia.
Rauta++ eli rautabisglysinaatti otetaan tyhjään vatsaan C-vitamin kanssa hyvissä ajoin ennen ruokailua.
100mg rauta-annoksen voi jakaa pienempiin osiin päivän aikana jolloin vatsavaivoja on vähemmän.
Rauta+++ sopii parhaiten vatsavaivaisille.
Muut lisäravinteet joita kannattaa syödä ovat foolihappo, B12 -vitamiini sekä C-vitamiini.
Ellei 2 kk rautalisän syöntiä auta, ongelma on jokin muu kuin raudanpuute.
Ei saa jatkaa ilman lääkärin ohjetta - rauta voi vaurioittaa sydäntä.
Ruiasta ei voi saada tarpeeksi rautaa, jos on runsaat menkat.
Lisäys vielä edelliseen että en ihan joka päivä ottanut. Yöunet parani melkein heti kun aloin syömään rautaa.