Raudanpuute
Hei,
Kaipaisin kokemuksia rautalisän syönnistä.
Kuinka nopeaa olo on kohentunut ja ferritiini noussut?
Itse olen syönyt nyt 2kk ja ehkä hieman väsy helpottanut mutta silti tokkurainen olo.. Ferrodan 100mg päivässä x2
Kommentit (35)
Aika kova annos. Ite en pysty samaa tablettia kuin yhden joka toinen päivä.
Kuin huonot arvot sulla oli?
Mulla hb 125 ja ferritiini 21.
Mulla alkuun 8, 3 kk päästä noussut 21.
Hitaasti nousee.
Mulle ei anneta infuusiota siksi että olen saanut anafylaksin (infuusiossa on myös anafylaktisen sokin riski, ja jos sellainen on jo ollut niin todennäköisyys kasvaa kovasti). Infuusio ratkaisisi kertasysäyksellä ongelman, infuusio nostaa ferritiinin jonnekin 200-250 tasolle. Sitä taitaa saada vain yksityiseltä tai työterveydestä.
Nieltävät tabletit imeytyy huonosti. Ota kielen alle laitettava tai suihke (suihkeessa joudut nostamaan annosta jkv)
Paras imeytyvyys tutkitusti 100 mg joka toinen päivä. Hyödytöntä syödä sen enempää.
Lisää rautapitoisten ruokien syöntiä
Maksalaatikkoa, maksamakkaraa, lihaa
Hitaasti, kuten edellä sanottiin. Kiinnitä huomiota raudan imeytymiseen eli vältä teetä, maitotuotteita jne. pari tuntia ennen ja jälkeen ruokailun.
Hitaasti. Itellä ferritiini oli alle 4, oli ollut kenties vuosia ja väsymys laitettiin masennuksen piikkiin. Söin 1tabl/jokatoinen pvä 6kk ja ferritiini oli noussut 14. Jouduin lopettamaan raudan välillä liiallisten vatsaoireiden vuoksi kuukausiksi ja nyt syönyt taas kuukauden, vielä pari viikkoa koitan syödä ja käyn labrassa. Väsymys on poissa ja enää ei tarvi nukkua 12h/yö. 2 vuotta kesti että armoton väsymys helpotti!
KIITOS vastauksista!
Mun ferrit 26..
Koitan syyä paljon rautaa että nousis äkkiä! En jaksa tätä aivosumua..
Juon myös rautalitkua hmm ferroforte tms.
Olen kasvissyöjä joten maksalaatikot jne pois suljettuja ruokia. Olen kyllä lisännyt esim vihreitä linssejä jne rautapitoisia kasvisruokia. Kasvishommista se vain imeytyy huonommin, tiedän.
Semmoisia kokemuksi haluaisin että ferritiini ois ollu matala ja kuinka kauan tabletteja syönyt että noussut esim sataan lukema!
Mulla tulee myös vatsaongelmia tabuista mutta väkipakolla syön niitä isomman satsin ja otan TYHJÄÄN vatsaan AINA, iltaisin ja öisin kun käyn wc
Kahdessa vuodessa olen saanut nostettua ferritiiniarvon 28.6 -> 47. (Vaihteluväli 13-150 plasmasta, eli vielä on matkaa.)
Jos sulle tulee tableteista vatsaongelmia, osta suihketta. Nordic Healthilla esimerkiksi on hyvä tuote. Mun vatsa ei kestä mitään tabletteja tai niitä ferroforteja.
Kantsii myös miettiä, onko terveyttä noin merkittävästi haittaava ruokavalio oikeasti järkevä. Olen itse 90% vegaani mutta pitääkseni itsestäni parempaa huolta syön välillä riistaa, nautaa, kalaa, maksaa tms. pienen määrän. Rautapitoiset kasvikset ja C-vitamiini sekä oikea ajoitus tietenkin auttavat kasvisruualla elellessä mutta kannattaa miettiä, meneekö ehdoton ideologia oman terveyden edelle.
Vierailija kirjoitti:
Paras imeytyvyys tutkitusti 100 mg joka toinen päivä. Hyödytöntä syödä sen enempää.
Mulla mitattu arvo parani, kun söin 200mg/vrk. Labrako huijasi vai meinaatko, että se oli sittenkin lääkäri, joka muutti arvoa?
Ap tässä vielä,
Mikähän siinä on ku mulla suupielet on ihan ihottumalla vasta nyt ku sehä liittyy raudanpuutokseen mutta miksi vasta ihan pariviikkoa sitten ilmestyi ihottuma?!
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä vielä,
Mikähän siinä on ku mulla suupielet on ihan ihottumalla vasta nyt ku sehä liittyy raudanpuutokseen mutta miksi vasta ihan pariviikkoa sitten ilmestyi ihottuma?!
Syitä voi olla useita: tulehdus? B12-vitamiinin puutos? Kuivuminen kylmän ilman vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä vielä,
Syitä voi olla useita: tulehdus? B12-vitamiinin puutos? Kuivuminen kylmän ilman vuoksi?
Syön kyllä b12 vitskua purkista kokoajan, olen syönyt jo vuosia.
Kylmä ei ole koskaan aiheuttanut ihottumaa kasvoille ja kotona ilmankostutin kokoajan päällä, enkä juuri ulkoile
Mulla ferritiini 29. Hb oli 110. Mulle ei voida myöskään antaa rauta tiputusta ku oon saanu anafylaktisen.
Nyt oon raskaana ja vähän huolestuttaa ku on jo valmiiks niin huono hb. Terkkari ja lääkäri meinas ettei oo mitään hätää ku ferrit on noin hyvä. Mä ku luulin et se on huono...
Vierailija kirjoitti:
Mulla ferritiini 29. Hb oli 110. Mulle ei voida myöskään antaa rauta tiputusta ku oon saanu anafylaktisen.
Nyt oon raskaana ja vähän huolestuttaa ku on jo valmiiks niin huono hb. Terkkari ja lääkäri meinas ettei oo mitään hätää ku ferrit on noin hyvä. Mä ku luulin et se on huono...
Mulle sanottu että alle 30 on vakava raudanpuute. Nyt kun olet raskaana niin lapsellesikin kehittyy raudanpuute heti alkuun kun ei ole rautaa mistä ottaa..
Mulla oli ferritiini 6 ja vajaassa 4 kk nousi 42. Rautaa söin alkuun 100 mg, sitten jopa 250 mg kerta tuntui maha sietävän. Söin monenlaisessa muodossa sitä.
Hg oli 131 ja nousi 143
Haloo vastauksia??