Vanha okt on kylmä!
Muutimme perheeni kanssa 2kk sitten vuokralle -80 luvulla tehtyyn omakotitaloon. Talossa on lämpöpatterit jokaisessa huoneessa ja lisäksi on pieni takka. Patterit hohkaa täysillä ja takkaa lämmitämme joka päivä. SILTI sisällä on kylmä! Lämpötila ei ole noussut kertaakaan edes +20 asti vaan pysyy sinnikkäästi +18-19. Meitä kaikkia paleltaa jatkuvasti, villapaidat ja -sukatkin päällä.
Vuokrasopimuksemme on 12kk pituinen. Voimmeko purkaa sopimuksen tästä syystä ilman sanktioita (sopimuksessa lukee, että menetämme takuuvuokran 1800e, jos irtisanotaan asunto ennen 12kk asumista) tai onko oikeutta vaatia vuokranantajalta esim. ilmalämpöpumpun asentamista lisälämmön saamiseksi?
Kommentit (50)
Ensinnäkin, tuo +18-19 C sisälämpötila on ihan ok ja itse asiassa terveellisempi ihmiselle kuin yli +20 sisälämpötila. Meillä on aina talvella sisälämpötila alle +20 C, ja pysytään tosi terveinä koko talvi (ei flunssia tms).
Mutta jos haluatte nostaa lämpötilaa, se saattaa olla mahdollista lämmityksen tehoja säätämällä. Nyt en tiedä, mikä lämmitysmuoto teillä siellä on. Itse käyn lisäämässä omaan kattilaani vähän tehoja, kun ulkona kylmenee - ja päinvastoin. Minulla ei ole kattilassa automaattitermostaattia, joka seuraisi ulkolämpötilaa.
Vierailija kirjoitti:
Teillä on varmaan avotakka, sehän ei varaa sitä lämpöä mihinkään vaan on lähinnä tunnelmanluoja.
Kiinnostaa millainen sähkölasku tulee.
Avotakassa määrän x puuta polttaminen tuottaa lämpöä ihan yhtä paljon kuin varaavassa polttaminen.
Varaavassa voi polttaa koko puusatsin kerralla, lämpö varastoituu takkaan joka luovuttaa lämpöä vielä kun palaminen on lakannut.
Avotakassa sen sijaan kannattaa pitää pientä jatkuvaa tulta.
Mun Helsingissä opiskelevan lapsen kämpässä on 18C, on ihan jäässä siellä kun on kotona tottunut 22C lämpötilaan
Teille tulee melkonen sähkölasku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä on varmaan avotakka, sehän ei varaa sitä lämpöä mihinkään vaan on lähinnä tunnelmanluoja.
Kiinnostaa millainen sähkölasku tulee.Avotakassa määrän x puuta polttaminen tuottaa lämpöä ihan yhtä paljon kuin varaavassa polttaminen.
Varaavassa voi polttaa koko puusatsin kerralla, lämpö varastoituu takkaan joka luovuttaa lämpöä vielä kun palaminen on lakannut.
Avotakassa sen sijaan kannattaa pitää pientä jatkuvaa tulta.
Juuri näin. Peltiä ei myöskään kannata pitää selällään, mitä usein näkee, menee lämpö harakoille. Pelti auki vain juuri sen verran, että savu menee ylös eikä sisälle. Häkää pelkääville tiedoksi, että se liikkuu kyllä ihan samaan suuntaan kuin savukin 😄
No tuskin voitte irtisanoa ilman sanktiota sillä verukkeella että ette ole tottuneet +18 sisälämpöön 😀
Meillä +14 sisällä, lattianrajassa +8 ,50-luvun mörskä ja piippu halki= takat käyttökiellossa. Remppa alkaa maaliskuussa.
Teillä voi olla tarvetta tiivistää ikkunoita/ovia ja tsekata lämmityksen oikea käyttö. Asuin lapsuuteni ja nuoruuteni 80-luvun talossa ja ei siellä ollut erityisen kylmä. Nyt asun 70-luvun rivarissa ja täällä on vähän vetoisaa, mutta kyllä lämpö on yli 20 reilusti. Ikivanha hirsitalo oli lämpimin, jossa olen asunut ja sitten kerrostaloissa toki on lämmintä, liiankin.
Ikkunoita ei pysty tiivistämään kuin tuuletusluukun osalta ja se tehtiin sisään muuttaessa. Isommat ruudut eivät ole aukaistavat. En osaa kunnolla selittää mutta ikkunankarmi on ns rakennettu kiinteäksi. Kyllä täällä tuntuu että vetää. Lattia on tosi kylmä, samoin nurkat ja seinät alaosasta.
Takka on varaava, mutta talon kokoon nähden pieni. Ja kyllä patterit on säädetty jo niin kuumalle ettei niihin kädellä pysty koskemaan (nekin alkuperäistä tavaraa ulkonäöstä päätellen).
2kk sähkölasku oli yli 200e ja siirto melkein tuplat. Eikä kuulu vuokraan ja tiedettiin kyllä varautua sähkön suuruuteen. Ongelma tässä nyt on se, että lämpimäksi tätä taloa ei saa. Meille ei riitä +18 asumismukavuudeksi. Nenänpää ja kädet on aivan jäässä. Ap
No jaa’a. Asuin Espanjassa monta vuotta n. 100 vuotta vanhassa kerrostalossa, jonka sisälämpötila riippui täysin ulkolämpötilasta - jos ulkona oli 30, niin sisällä oli 25, ja jos ulkona oli 5, niin sisällä oli 10. Ja mulla oli sentään lämpöpatterit monella seinällä sekä ilmalämpöpumppu, mutta ne auttoivat vain hetkellisesti ja niiden pitäminen päällä koko ajan olisi maksanut ihan tähtitieteellisiä summia, eikä siksi ole normaali käytäntö Espanjassa. Sisällä kerrospukeuduttiin ja jaloissa oli sukat, villasukat sekä tohvelit tai sisäkengät.
Eli 18-19 varmasti tuntuu kylmältä, mutta se on ihan ok sisälämpötila ja siihenkin tottuu! Ja kohtahan tulee jo kevät :)
Vierailija kirjoitti:
18 ja yli on normaali huonelämpö.
Jos tykkäätte muuten asunnosta niin pyytäkää uusimaan ikkunoiden tiivisteet tai uusikaa itse. Ei maksa paljoa.
Ikkunat hukkaa lämpöä paljon jos vetää.
Ensiapuna sinne ikkunoiden rakoihin voi tunkea pumpulia ja vetää teipit päälle. Muistaa vaan jättää raon josta ilma pääsee hiukan vaihtumaan.
T: satavuotiaassa talossa asuva
Hoh hoh, siellä on taas muutettu vanhaan taloon romanttiset mielikuvat päällimmäisenä ja kun todellisuus iskee, onkin taas ikävä kivaan ja turvalliseen kerrostaloon. Jos kylmyys riepoo niin ootahan kun lauhtuessa menee putket jäähän ja paskapönttö tukkoon. Lumityötkin joutuu pääsääntöisesti tekemään aivan itse, samoin puuhommat siihen onnettomaan avotakkaan, jonka edessä ollaan kuviteltu lampaantaljalla viinilasillisia nautittavan. Todellisuus pirun kaukana siitä, ja vinkkukin täytyy jättää kauppaan kunhan ensimmäinen pakkasten jälkeinen satojen eurojen sähkölasku saapuu.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja. 18-19 on täysin normaali ja riittävä sisälämpötila.
Juu onhan se, mutta tuntuu se kylmälle, jos on tottunut lämpimämpään. Meillä ei kerrostalossa saanut lämpötilaa millään viileämmäksi. Oli talvellakin varmaan ainakin 23 astetta. Muutettiin omakotitaloon ja nyt lämpötila on 20-21 ja kyllä paleli aluksi. Nyt on tottunut ja varmaan tuohon 18 asteeseenkin tottuisi.
Sellaista se on, un on ökykulutettu kerrostalossa 23 asteen lämpötiloja.
Tuo on sitä vihreää maailmantuhoamista.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia. Pukekaa päällenne ohut aluskerrasto, pipo, villapusero, villasukat ja lämpimät pöksyt. Jos olette ekoja kertoja takan lämmityspuuhissa niin siinäkin on omat niksinsä miten lämmön saa pidettyä parhaiten.
T. Vanhassa puutalossa asuva
Olisipa kyllä ”ihanaa” elää kotonakin pipo päässä ja kauheasti vaatetta päällä. Tällä hetkellä minulla on pikkuhousut ja hihaton paituli, ulkona näytti olevan n. 20 miinusastetta.
80 luvun valesokkeli talo oli niin kylmä seinän ja laitan rajasta että jos takkaa lämmitti ja sisällä oli 24 astetta, patteri oli säädetty 17 asteeseen, siitä huolimatta se oli kokoajan päällä.
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja. 18-19 on täysin normaali ja riittävä sisälämpötila.
Ei riitä nykyajan pullamössöille, niille pitäisi olla 24-25 astetta.
Pohjoisessa on ollut tapana lumittaa talo, eli ulkopuolelle lapioidaan lunta ettei lattia ole niin kylmä. Toimisi valesokkelitaloissa.
Muuten kannattaa tiivistää ovet ja ikkunat, ja pitää kiinni ulkoeteisten väliovia.
Täällä puhutaan, että 18-19 astetta olisi hyvä lämpötila ok-talossa. Tsiisus, itse paleltuisi jo tuossa. Kyse vanhoissa taloissa on paljolti siitä, että joka nurkasta vetää niin s*atanasti.
Itse asutaan 70-luvulla rakennetussa talossa ja vaikka on kahdet villasukat, jalat on aivan kohmeessa välillä. Taloa lämmitetään säännöllisesti sähkön lisäksi pönttöuunilla ja keittiön lieden avulla. Pään korkeudella saattaa hyvinkin olla 27 astettakin enimmillään. Tasaista lämpöä on vaikea saada.
Miten toimitte vauvan kanssa, jos lattiat tosi kylmät? Ei pääse ryömimään/konttaamaan koko talvena?
Sokkeli ei vaikuta, jos se on peitetty lumella, vanha maalaiskeino. Toki keväällä sitten lumi on hyvä lapioida kauemmas.
Kylmintä oli kerrostalossa kun asuin, ylin kerros ja talvella koko ajan liian kylmä, irtopatterista ei tullut muuta kun hirveä sähkölasku. Nyt talossa sentään ON se takka, puita pesään vaan :)
Ensi viikolla helpottaa jo.
En usko että patterit vielä hohkaa täysillä. Väännä lisää vaan, lämmitys todennäköisesti kuuluu vuokraan.