Voiko suomalaiset peruskoulut enää tätä hullummiksi mennä?
Ekaluokkalaiselle on nyt keväällä koulussa 4 tuntia englantia ja 2 tuntia viikossa. Lisäksi musiikinopetusta ja liikunta on koulussa kokonaan englanniksi (koulusta on esitetty toive että vanhemmat opettaisi musiikin ja liikunnan sanastoa lapsille kotona mikäli eivät niitä vielä osaa). Vielä syksyllä sentään oli vielä englantia 2 tuntia ja äidinkieltä 2 tuntia minkä kyllä vielä ymmärtää. Mutta onko se englanti todella tärkeämpi kuin suomen kielen opetus ekaluokkalaiselle?
Kommentit (8)
Enkkupainotteinen luokka jos on, niin ihan normaalia ja lapsi saa hyvän pohjan kielitaidon kehittymiseen. Jos ei ole siitä kyse, tekisin valituksen. Normaaliluokalla opetuksen tulee olla äidinkielellä vieraiden kielten tunteja lukuunottamatta.
Suomi on pian vähemmistö kieli, eikä sitä ole syytä opiskella. Enkulla ja ruotsilla pärjää.
Tavallisella ekaluokalla A1-kieltä (eli yleensä englantia) on yksi viikkotunti.
Jos lapsellasi on englanninkielistä opetusta muissakin aineissa, hän on kielipainotteisella luokalla.
Tuliko tämä nyt yhtäkkiä yllätyksenä?
Vierailija kirjoitti:
Enkkupainotteinen luokka jos on, niin ihan normaalia ja lapsi saa hyvän pohjan kielitaidon kehittymiseen. Jos ei ole siitä kyse, tekisin valituksen. Normaaliluokalla opetuksen tulee olla äidinkielellä vieraiden kielten tunteja lukuunottamatta.
Nuo aineet ovat koko koululla englanniksi koska lapsen koulu osallistuu johonkin yliopistotason kansainvälisen kasvatuksen tutkimukseen ja tutkimuksen kieli on englanti. Siksi en pane pahakseni tätä, mutta että koulussa jo ekaluokalla englannin opetusta kielenä on tuntimääräisesti enemmän kuin äidinkieltä en ymmärrä. Itse kun olin koulussa niin englannin opetus alkoi vasta kolmosluokalla ja sitä oli koko kouluajan tuntimäärällisesti vähemmän kuin äidinkieltä ja silti pärjäsin hyvin.
Ap
Miten joku voi valittaa tuollaisesta? Olkoot vaikka kaikki tunnit englanniksi - paitsi että en usko, että opettajat ovat päteviä.
Vierailija kirjoitti:
Tavallisella ekaluokalla A1-kieltä (eli yleensä englantia) on yksi viikkotunti.
Jos lapsellasi on englanninkielistä opetusta muissakin aineissa, hän on kielipainotteisella luokalla.
Tuliko tämä nyt yhtäkkiä yllätyksenä?
Koulussa ei ole kielipainotteista luokkaa. Musiikin ja liikunnan opetus on englanniksi koulun kaikilla oppilailla sillä lapsen koulu on mukana yliopistotutkimuksessa. Kyseessä on meistä katsottuna lähikoulu enkä usko että meidän kotikunta suostuu jos anoisin lapselle siirtoa naapurikunnan kouluun.
Ap
Itse kun olin koulussa niin meillä koko yläasteen opetus oli kaikilla englanniksi jotta sveitsiläiset yliopistotutkijat saisivat tutkimusaineistonsa suomalaisten lasten kyvystä ja taidoista oppia. Hankalaa se oli, mutta kyllä sen läpi selvisi. Ainoastaan kaksi oppilasta jouduttiin meidän luokalta siirtämään erityisluokalle kun englannin taito ja taso ei heillä ollut riittävä.
En pysty alkaa dissaa uutta opsii.