Kurkkusyöpä ?
Hei, olen 29 vuotias kahden lapsen äiti. Minulla on ollut kolme viikkoa palan tunne/roskan tunne kurkussa. Olo helpottaa jos imeskelen pastillia,mutta heti alkaa uusiksi kun mitään ei ole suussa. Takanielu tuntuu todella kuivalta ja tuliset ruat polttelee sitä.
Juon runsaasti vettä ja en keksi mitään syytä tälle. Onko kohtalontovereita?
Olen käynyt lääkärillä ja kurkussa/ kaulalla ei näy mitään. On otettu kaikki kilppariatvot sun muut verikokeet.
Pelkään kurkkusyöpää ! En kyllä tupakoi enkä juo alkoholia joten lääkäri vähän nauroi pelolleni.
Onko muilla ollut vastaavaa oiretta ilman miyään suurempaa syytä?
Kommentit (36)
Reiluksi tai närästys kuulostaa todennäköisemmältä vaihtoehdolta kuin syöpä. Itsellä kertyy hiivaa (käytännössä proppuja) nieluun, jos syön kovin hiilaripitoisesti. Se aiheuttaa myös palan tunnetta ja lievää kurkkukipua ja jatkuvaa rykimisen tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli joskus varmaan 10 v sitten samanlaista. Ei löytynyt mitään, kesti aikansa, meni ohi. Silloin tällöin tunne vielä palaa, kun on väsymystä, stressiä, niskajumitusta. Ei kuitenkaan enää tule kuin satunnaisesti ja menee ohi nopeasti. Sen olen huomannut, että jos en juurikaan puhu, tunne voi tulla takaisin. Jotenkin siis ehkä liittyy kurkunpään asentoon tms.
En tiedä, mikä tunteen aiheutti alun perin, ei koskaan selvinnyt. Ehkä silloinkin oli sitten jotain stressin ja hartiajumien tyyppistä. Olin silloin opiskelija, ja olin paljon kotona koneella, en tavannut ihmisiä. Tunne paheni, kun sitä koko ajan seurasi. Joskus sitten huomasin, että en olekaan huomannut miettiä koko asiaa, niin ei tunnukaan enää. Oli siis ainakin osin psykosomaattista. Voisiko sinulla johtua niskajumeista/stressistä tms.?
Kannattaa tietysti käydä kuvauttamassa kurkunpää ym, ettei siellä ole mitään ihmeellistä, mutta voi tosiaan olla ihan jotain viatonta ja mennä ohi.
Kiitos, tätä myös lääkäri epäili refluksin lisäksi , mutta pääsen lähetteellä myös kurkkulääkärille käymään. Jotenkin tuo kuivuus tuossa kurkussa ihmetyttää kovasti. Oliko sinullakin kuivan tuntuinen kurkku?
Niin siis mulla mennyt jo tässä useamman päivän lääkärin määräämä ezomeprazol 40mg ( närästyskääke) ajaa kai saman asian kun somac ?
Mulla refluksi aiheuttaa epämääräisiä kurkkuoireita. Selvästi jotkut ruoka-aineet pahentaa sitä, itselleni tomaatti on pahin enkä voi syödä edes ketsuppia. Oikein syömällä kurkussa ei tunnu juuri mitään.
Onko se roskan/palan tunne ihan kurkussa vai nielussa? Tuli mieleen proput, jotka itsellä aiheuttaa kurkkukipua ja tunnen niitä välillä, kuin pieni roska yms olisi nielussa.
Vierailija kirjoitti:
Onko se roskan/palan tunne ihan kurkussa vai nielussa? Tuli mieleen proput, jotka itsellä aiheuttaa kurkkukipua ja tunnen niitä välillä, kuin pieni roska yms olisi nielussa.
Palantunne on siinä ihan nielussa ja välillä yritän sinne katsoa just kun tunne on pahimmillaan ja mitään ei tosiaan näy. Mulla on leikattu nielurisatkin joten proppuja ei ole 😔
Juuri tänään luin artikkelin, jossa mainittiin että raudanpuutos voi oirehtia palan tunteena kurkussa. Raudanpuute voi olla myös ilman anemiaa, näkyy vain ferritiiniarvossa.
Ap, olet nuori äiti, joten voit hyvin potea raudanpuutetta. Itse olen jo 46 v. todella matala ferritiini löytyi minulta vasta tänä vuonna, ihan muista syistä. Hemoglobiini oli hyvä, huomattavasti korkeampi kuin nuorena äitinä. Otettiinko sinulta ap ferritiini-verikoe?
Ravitsemus | Nämä kaikki oireet voivat johtua raudanpuutteesta – ”täsmäsyöminen” on paras keino rautavajeen ehkäisyyn ja hoitoon, sanoo asiantuntija: https://www.hs.fi/ruoka/art-2000007727820.html?share=325fe389d789f07560…
Ravitsemus | Nämä kaikki oireet voivat johtua raudanpuutteesta – ”täsmäsyöminen” on paras keino rautavajeen ehkäisyyn ja hoitoon, sanoo asiantuntija: https://www.hs.fi/ruoka/art-2000007727820.html?share=325fe389d789f07560…
Vierailija kirjoitti:
Juuri tänään luin artikkelin, jossa mainittiin että raudanpuutos voi oirehtia palan tunteena kurkussa. Raudanpuute voi olla myös ilman anemiaa, näkyy vain ferritiiniarvossa.
Ap, olet nuori äiti, joten voit hyvin potea raudanpuutetta. Itse olen jo 46 v. todella matala ferritiini löytyi minulta vasta tänä vuonna, ihan muista syistä. Hemoglobiini oli hyvä, huomattavasti korkeampi kuin nuorena äitinä. Otettiinko sinulta ap ferritiini-verikoe?
Heippa !
Minulla ei ole tuota ferritiiniä mitattu, mutta tuo todella kuiva kurkku siihen ei varmaan kuulunut?
Hb oli 133 eli ihan normaali sitte.
Jos et pääse lukemaan artikkelia, tässä lainaus : "Väsymys ja hengenahdistus ovat raudanpuutteen tunnetuimpia oireita, mutta lisäksi voi olla paljon muitakin, vaikeammin raudanpuutteeseen yhdistettäviä oireita. Esimerkiksi palan tunne kurkussa, nielemisvaikeudet, korvien soiminen, kuiva iho, akne sekä häiriöt nukkumisessa tai kuukautiskierrossa voivat Wideniuksen mukaan niin ikään johtua raudanpuutteesta."
Eräältä naisella leikattiin kasvain kurkusta alle kolmekymppisenä. Oli koko ajan jonkun jätkän muna suussa alastoman suomen sivullakin.
Mulla täysin sama, paitsi ei palan tai roskan tunnetta. Vuoden päivät ollut, mitään ei näy eikä löydy, verikokeet täydelliset. Nyt havahduin ettei ole ehkä kuukauteen ollut?! Eilisestä alkaen taas lievänä.. helmikuussa korva-nenä-kurkku-lääkärille... Somacia vedin syksyllä 4kk, ei merkittävää apua. Lääkäri sanoi, ettei hän minusta vakavasti sairasta saa mitenkään.
Lääkkeiden kanssa yhdistettynä ruokavalio.
Ei taatusti auta jos syöt tulista ruokaa.
On paljon mitä ei saa syödä.