Kysely koronan vaikutuksesta vauvapalstalaisten talouteen
Omalla kohdalla menot pieneni, ennen meni 500 e kk lounasruokiin (2 ihmistä), 150 e töiden jälkeisiin huvituksiin (päivälliset, "yhdet", kahvit) ja matkoihin 100
Aika isoja rahoja omalla palkalla.
Kommentit (4)
Kaikista on vaan tullut rikkaampia.
Tulotaso on pysynyt samana mutta kulutusmahdollisuudet ovat vähentyneet eli en käy enää syömässä ulkona ravintolassa (aiemmin ehkä 2-3 kertaa kuukaudessa), enkä tapaa kavereita enää samalla tavalla kahvilassa kuin aiemmin. Elokuvateatteriassa kävin viimeksi elo-syyskuussa 2019, jolloin kävin katsomassa Quentin Tarantinon uusimman ja Downton Abbey -elokuvat. Aika monien vuodelle 2020 suunniteltujen periaatteessa mielenkiintoisten elokuvien ensi-illat ovat peruttu ja siirretty epämääräiseen tulevaisuuteen.
Muuten tulee pyörittyä vähemmän vaatekaupoissa ja muissa liikkeissä paitsi ruokakaupoissa, joissa pyrkii ostamaan kerralla enemmän syötävää ja juotavaa. Tosin suosin keskitettyjä kauppareissuja jo ennen korona-aikaa, sillä minusta on mukava että kotona on kunnon varastot eikä ole pakko lähteä kauppaan jonkun yksittäisen maitopurkin takia.
Vuosi on ollut taloudellisesti hyvä. Olen myynyt maaomaisuutta ja teen muutoinkin töitä kotona. Matkustaminen on jäänyt vain välttämättömien matkojen tekemiseen, joten rahaa on siltäkin osin säästynyt. Tein elämäni ensimmäiset sijoitukset öljytankkereilla ja rohkaistuin jatkamaan. Näillä tuotoilla olen varannut kaksi uudistuotantoasuntoa pääkaupunkiseudulta (valmistuvat reilun vuoden päästä ja ovat yhtiölainoitettuja). tselleni olen tehnyt hankintoja alle 100 euron, lapselle puhelimen joululahjaksi.
-yh
pehkät tusasta