Telia laskuttaa 40 euroa ekstraa parin viikon ajalta. Kohtuutonta
Matkapuhelinlaskun muistutus siis 40 EUR. Se on liikaa.
Olenko allekirjoittanut sopiessani, en muista.
Mutta suhteettoman suurena se on kohtuuton.
Miten tekisit?
Kommentit (18)
Kannattaa vaihtaa operaattoria tai ottaa prepaid-liittymä. Tosin kaikki operaattorit taitavat yhtä surkeita olla. Paras tietysti olisi, että matkapuhelinliittymä, netti ja maksukanavat olisivat samalta operaattorilta. Ainakin DNA: lla saa ihan rahallista etua, siis halvempia kuukausimaksuja jos noin on.
Harmi, etteivät laita heti ekasta viivästyksestä maksuhäirikkömerkintää sinulle.
Onkohan edes laillinen noin iso muistutus maksu? Eikös se muistutusmaksu ole joku 5 e ja viivästyskorko joku alle 10 % luokkaa? Kuinka iso alkuperäinen lasku oli?
Kuka tahansa pystyy tarkistamaan AP valehtelun.
https://www.telia.fi/dam/jcr:d83748f5-b258-4933-8fca-d14e907d7032/TELIA…
Lain mukaan ensimmäisestä muistutuksesta saa laskuttaa vain 5e. Sen jälkeen menee ohessa olevan linkin mukaan.
https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Maksut-laskut-perinta/perinta/peri…
Mikäli kyseessä on puhelinlasku, Telian hinnastossa mainitaan muistutusmaksu 5 € + viivästyskorko + perinnästä aiheutuneet kustannukset. Perintään siirto tapahtuu 14 vrk jälkeen laskun eräpäivistä, joten uskon, että suurin osa laskusta on perintäkuluja. Perintä ei ole ilmaista.
Se, mitä voit tehdä, on maksaa laskun. Yleensä hinnastot ja yleiset ehdot päivittyvät ilman erillistä sopimusta ja asiakkaalla on oikeus muutoksia vastustaa. Tämän vuoksi sillä, minkälaisen hinnaston olet joskus aikanaan hyväksynyt, ei pitäisi olla suurta merkitystä tässä asiassa.
Telialla voi myös lisämaksusta saada lisää maksuaikaa laskulleen, joten jos jatkossa eräpäivä lähestyy uhkaavasti, voit harkita tätäkin vaihtoehtoa.
AP copypeistaa saamansa laskun: Ikivanha sopimus, pari kertaa vuodessa avaan ja soitan
Laskun yhteenveto
Laskutusjakso 09.12.2020 - 08.01.2021
Veroton hinta
Kuukausimaksut
19,90
Viivästysmaksut
40,08
Maksut yhteensä (ALV 0 %)
59,98
ALV yhteensä
4,78
Veroton hinta
ALV
Lasku yhteensä €
19,90
4,78 (24 %)
40,08
(0 %)
64,76
Viivästyskorko korkolain mukaan. Huomautukset laskusta on tehtävä ennen eräpäivää.
AP vastaa:
Maksu viipyi koska deletoin vahingossa email-laskun.
Paljon laskuja ja olin jotenkin ajatellut etta olen maksanut. Kunnes sain po. laskun.
Ei ole rahavaikeutta maksaa.
Oli unohdus. Maksan aina ajallaan.
Ei ole tullut perimistoimistosta yhteydenottoja.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan edes laillinen noin iso muistutus maksu? Eikös se muistutusmaksu ole joku 5 e ja viivästyskorko joku alle 10 % luokkaa? Kuinka iso alkuperäinen lasku oli?
Alkuperainen 19,90 euroa. Kuukausimaksu. Numerolla ei ole ollut puheluita. SIM on laatikossa.
Vierailija kirjoitti:
AP copypeistaa saamansa laskun: Ikivanha sopimus, pari kertaa vuodessa avaan ja soitan
Laskun yhteenveto
Laskutusjakso 09.12.2020 - 08.01.2021
Veroton hinta
Kuukausimaksut
19,90
Viivästysmaksut
40,08
Maksut yhteensä (ALV 0 %)
59,98
ALV yhteensä
4,78
Veroton hinta
ALV
Lasku yhteensä €
19,90
4,78 (24 %)
40,08
(0 %)
64,76
Viivästyskorko korkolain mukaan. Huomautukset laskusta on tehtävä ennen eräpäivää.
Onhan tämä kuluttajaliittymä, ei yritysliittymä? Yritysten muistutusmaksu on 40 €.
Ota yhteyttä Teliaan. Siellä taitaa nyt olla jotain häikkiä laskutuksessa. Mullekin tuli perin erikoinen lasku.
Maksa, mutta ota selvää laskutusperusteiden laillisuudesta.
Ja lopeta kyseinen liittymä, mitä järkeä on maksaa kakskymppiä kuussa laatikossa lojuvan puhelimen liittymästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP copypeistaa saamansa laskun: Ikivanha sopimus, pari kertaa vuodessa avaan ja soitan
Laskun yhteenveto
Laskutusjakso 09.12.2020 - 08.01.2021
Veroton hinta
Kuukausimaksut
19,90
Viivästysmaksut
40,08
Maksut yhteensä (ALV 0 %)
59,98
ALV yhteensä
4,78
Veroton hinta
ALV
Lasku yhteensä €
19,90
4,78 (24 %)
40,08
(0 %)
64,76
Viivästyskorko korkolain mukaan. Huomautukset laskusta on tehtävä ennen eräpäivää.
Onhan tämä kuluttajaliittymä, ei yritysliittymä? Yritysten muistutusmaksu on 40 €.
Nyt tajuan. Numero aikanaan yrityksen nimiin otettu. Nyttemmin 15 vuotta jo omiin soittoihin.
Mahdanko voida muuttaa, mahdollisesti maksettava ja sitten voin muuttaa.
Vai onko ideoita miten harvoin aktivoitavan SIM kortti edullisesti? En halua luopua iki-vanhasta numerosta.
Vierailija kirjoitti:
Maksa, mutta ota selvää laskutusperusteiden laillisuudesta.
Ja lopeta kyseinen liittymä, mitä järkeä on maksaa kakskymppiä kuussa laatikossa lojuvan puhelimen liittymästä?
Olen ollut samaa mielta jo 15 vuotta, mutta miten pitaa numero ja aktivoida tarpeen mukaan. Virallisille tahoille annettu numero, pankki, verottaja ja vanhat kaverit ja suku jne.
Kiitos jos saan ideoita.
Yritysasiakas voi joutua maksamaan suurempia muistutusmaksuja.
Moi! Yritysliittymissä on tosiaan käytössä 40 eur muistutusmaksu, kuluttajaliittymissä summa on pienempi. Jos liittymä on yrityskäytössä edelleenkin, kannattaa aktivoida siihen maksuton maksumuistutuspalvelu. Se muistuttaa maksamattomasta laskusta jo silloin kun kehotusmaksu ei ole vielä ehtinyt laskulle muodostua. Eli jos tuohon muistutukseen reagoi niin välttyy isommilta maksuilta.
Jos liittymä ei yrityskäytössä ole tarpeellinen ja haluat siirtää sen vaikka omalle nimellesi niin siihen löytyy useampiakin vaihtoehtoja. Esim. Telia Dot -liittymässä veloitus tapahtuu käytön mukaan. Se sopii erityisesti silloin kun liittymä ei ole jokapäiväisessä käytössä. Suosittelen tutustumaan.
//Merja
Mikä on Telia Partio? Lue lisää täältä ja anna meille palautetta.
Maksaisin laskut ajallaan.