Minkälainen käsitys teillä on autistisista lapsista? Tuli tuosta talvivaateketjusta mieleen
Tähän ketjuun voisivat myös autistisista lapsista tietävät kertoa esimerkkejä siitä, millaista heidän kanssaan on arjessa.
Minä ainakin olen ymmärtänyt, että jos autisti päättää jotain, sitä on vaikea saada pyörrettyä. Kuten sitä, ettei halua laittaa talvivaatteita talvella.
Kommentit (5)
Autismin kirjoon kuuluvat ihmiset ovat edelleen yksilöitä, eikä heitäkään voida niputtaa yhdeksi samaksi massaksi. Autismin kirjon piirteitä omaavat ihmiset voivat olla keskenään hyvinkin erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Autismin kirjoon kuuluvat ihmiset ovat edelleen yksilöitä, eikä heitäkään voida niputtaa yhdeksi samaksi massaksi. Autismin kirjon piirteitä omaavat ihmiset voivat olla keskenään hyvinkin erilaisia.
Täysin totta. Silti voi kertoa esimerkkejä käytöksestä.
Olen pahoillani, mutta sitä on niin monta kertaa joutunut selittelemään asioita eri tahoille, ettei jaksaisi taas uudestaan. Ymmärrän, että on tärkeää levittää oikeaa tietoa autismin kirjon häiriöistä. Oma lapseni on fiksu, mutta joskus jumittaa, syö nirsosti. Päällepäin ei ulkopuolinen välttämättä osaa epäillä mitään.
Oman kokemukseni mukaan jos lapselle sanoo, että jotain tapahtuu, sen on sitten tapahduttava. Mitään ei voi sanoa sillä tavalla, että ehkä tapahtuu. Kun se on sanottu, se on sääntö.
Myös kun jokin asia on tehty jossain tilanteessa, siitäkin tulee sääntö, ja kun se tilanne tulee uudestaan, täytyy tehdä sama asia. Esimerkiksi jos mennään käymään mattorannassa ja ostetaan sen jälkeen jäätelö, siitä jäätelöstä tulee sääntö joka kerta mattorannan jälkeen. Muu ei ole mahdollista.
Poolopaita helteellä. Ympäri vuoden.