Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voivatko ADHD-oireet mennä pahemmiksi uudelleen keski-ikäisenä? Mikä lievittäisi oireita?

Vierailija
14.01.2021 |

Minulla on todennäköisesti diagnosoimaton ADHD tai ADD, sillä olen keskittymisongelmainen häslä yleisesti ottaen. Parhaiten keskityn silloin, jos olen kovassa kuumeessa tai jos minulla on fyysisiä kipuja (en tiedä, liittyykö asiaan yleisemminkin).

Ala-asteella oli vaikeaa keskittyä (jo paikoillaan istuminen tuntui tuskalta ja päädyin käytännössä uneksimaan omia juttujani tunnilla) ensimmäisinä vuosina, mutta yläasteella todistukseni keskiarvo oli parhaimmilaan 9,8; lukuaineissa 9,9 ja lukiostakin kirjoitin ällän papereilla sekä pääsin vaivattomasti yliopistoon. Olen kuitenkin opiskellut todella monta alaa ja hyvin arvosanoin, mutta katkonaisesti, kun innostun usein uusista jutuista yhtäkkiä.

Kaikenkaikkiaan pitkäjänteinen keskittyminen on todella vaikeaa ja huomaan sählääväni ihan arjessa edelleen ja yleensä kaikki jää aina viime tippaan. Silti on ihan hyvä työ ja talouskin balanssissa sekä en pahemmin ole ihmissuhteitanikaan tärvellyt. En myöskään ole koskaan addiktoitunut tupakkaan tai alkoholiin ja olen savuton absolutisti. Tylsistyn pitkäveteisistä ja toisteisista asioista ja niiden suorittaminen onnistuu hyvin, mutta on jotenkin tuskallista monesti.

Teen kuitenkin todella hätäisiä päätöksiä, mutta samanaikaisesti pitkitän asioiden tekoa ja jumitan. Yleensä saan järkkäiltyä ja korjailtua tekemäni hätähoususähläilyt tai toisaalta vitkastelut jotenkin. Ihmetyttää vain se, kun on sellainen vaikutelma, että tilanne olisikin uudelleen pahentunut noin 35-vuoden kieppeillä. Olen ikäisekseni todella nuoren oloinen (henkisesti ja ilmeisesti fyysisestikin), ylivilkas ja energinen myös, mutta ne negatiiviset sähläilyt arjessa joskus rassaavat viimeistään silloin, kun vertaan itseäni muihin ihmisiin. Mikä tällaiseen auttaisi?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae lääkkeet

Vierailija
2/25 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustuin hiljattain yhteen itseäni useamman vuoden nuorempaan mieheen vähän niinkuin parisuhdeajatukset mielessä. Olen häneenkin verrattuna todella superenerginen, poukkoileva, nopea, vähän niinkuin joku ylienerginen sähköjänis. Hän on hyvin rauhallinen, harkitseva, jopa "hidaskin", ja huomaan, että siinä mielessä ehkä emme ole täysin synkassa aika keskenämme. Arkisin siihen yleiseen säätämiseeni liittyy ehkä sekin, että voidakseni keskittyä arjessa, nautin paljon kahvia. Mutta ehkä se sittenkin pahentaa entisestään tätä jotenkin "koleerista" ylienergisyyttäni. Välillä havahdun olotilaani ja ketutuskäyrä jyrkentyy yläviistoon.

Vierailija
4/25 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, diagnoosi ja lääkitys.

Vaihdevuodet voi pahentaa oireita, koska naishormonit vähenee. (Oletan että olet nainen.)

Vierailija
5/25 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hae lääkkeet

Millaiset? En yleensä käy lääkärillä kuin äärimmäisessä hätätilanteessa. 😀 Voisiko ihminen mieluummin jotenkin treenata luonnettaan rauhallisemmaksi sekä parantaa keskittymiskykyä ihan luontaisilla menetelmillä?

Vierailija
6/25 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutustuin hiljattain yhteen itseäni useamman vuoden nuorempaan mieheen vähän niinkuin parisuhdeajatukset mielessä. Olen häneenkin verrattuna todella superenerginen, poukkoileva, nopea, vähän niinkuin joku ylienerginen sähköjänis. Hän on hyvin rauhallinen, harkitseva, jopa "hidaskin", ja huomaan, että siinä mielessä ehkä emme ole täysin synkassa aika keskenämme. Arkisin siihen yleiseen säätämiseeni liittyy ehkä sekin, että voidakseni keskittyä arjessa, nautin paljon kahvia. Mutta ehkä se sittenkin pahentaa entisestään tätä jotenkin "koleerista" ylienergisyyttäni. Välillä havahdun olotilaani ja ketutuskäyrä jyrkentyy yläviistoon.

Kahvi ja hiilarit rauhoittaa ylivilkasta ihmistä. Eli olet oikeassa.

Vierailija
7/25 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuodet voi pahentaa oireita, koska naishormonit vähenee. (Oletan että olet nainen.)

Ei ole vaihdevuosia. Olen reilusti alle niiden alkamisajankohdan.

Vierailija
8/25 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae lääkkeet

Millaiset? En yleensä käy lääkärillä kuin äärimmäisessä hätätilanteessa. 😀 Voisiko ihminen mieluummin jotenkin treenata luonnettaan rauhallisemmaksi sekä parantaa keskittymiskykyä ihan luontaisilla menetelmillä?

Jamie Oliver hoitaa lievän adhd:nsa ruokavaliolla.

Pitää välttää paistettua, ns. grilliruokaa, jossa ei ole tarpeellisia rasvahappoja. Niitä on ylivilkkailla muutenkin liian vähän, ja roskaruoka vie loputkin.

Ihmisen "toiset aivot " on suolistossa. Se erittää serotoniinia, jonka pula on yleistä adhd:ssa.

Katso jos löydät haulla "Vuoden nainen " adhd-naisten terveystietopaketin. Toivottavasti se ei ole poistunut.

Jos menee täysin seinille kuin oikosulun saanut sähköjänis, pitää hakea vaivaan suunnitellut lääkkeet.

Vierailija
9/25 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuosia taistellut saman ongelman kanssa. Lääkkeitä ei saa koska työni ja elämäntilanteeni huomioonottaen minulla ei kuulemma voi olla ADHD:tä. Kuitenkin tämä vaivaa minua päivittäin. Kuin ihmeen kaupalla jotenkin selviän tilanteista.

Vierailija
10/25 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vaihdevuosia. Olen reilusti alle niiden alkamisajankohdan.

Tiedän, mutta hormonit alkavat jo tuossa iässä muuttua. Ole ajoissa valmiina.

Vierailija
11/25 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vuosia taistellut saman ongelman kanssa. Lääkkeitä ei saa koska työni ja elämäntilanteeni huomioonottaen minulla ei kuulemma voi olla ADHD:tä. Kuitenkin tämä vaivaa minua päivittäin. Kuin ihmeen kaupalla jotenkin selviän tilanteista.

Pyydä uusi diagnoosi.

Vierailija
12/25 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm, tuo on itse asiassa kiinnostava tieto. Mä siis tosiaan rauhoitun kahvista ja varsinkin hiilareista todella paljon. Ja myöskin sairaana/kivuissa/kovassa kuumeessa muutun jotenkin keskiverrommaksi ja huomaan, että pystyn keskittymään erinomaisesti. Lisäksi joissain täysin uusissa ympäristöissä pystyn keskittymään myöskin ja vaikkapa itselleni uudessa suurkaupungissa opin nopeasti suunnistamaan ja nautin siitä tunteesta valtavasti, kun on täysin uusia virikkeitä.

Tykkään myös ottaa riskejä, nautin extremeurheilusta ja siitä jännityksen tunteesta. Silloin on sellainen olo, että on oikeasti elossa ja onnellinen, mutta tavallinen arki saa mut vain säätämään ja räpeltämään pikkujuttujen parissa.

Vierailija
13/25 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisäinen levottomuus pahenee monilla.

Ja siihen ei oikeen auta kuin elää sen kanssa,tai hakea dg+hoito.

Mutta pitää  muistaa että on niin monenlaista oireilua. Ei kaikki tarvi koskaan lääkkeitä.

Vierailija
14/25 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm, tuo on itse asiassa kiinnostava tieto. Mä siis tosiaan rauhoitun kahvista ja varsinkin hiilareista todella paljon. Ja myöskin sairaana/kivuissa/kovassa kuumeessa muutun jotenkin keskiverrommaksi ja huomaan, että pystyn keskittymään erinomaisesti. Lisäksi joissain täysin uusissa ympäristöissä pystyn keskittymään myöskin ja vaikkapa itselleni uudessa suurkaupungissa opin nopeasti suunnistamaan ja nautin siitä tunteesta valtavasti, kun on täysin uusia virikkeitä.

Tykkään myös ottaa riskejä, nautin extremeurheilusta ja siitä jännityksen tunteesta. Silloin on sellainen olo, että on oikeasti elossa ja onnellinen, mutta tavallinen arki saa mut vain säätämään ja räpeltämään pikkujuttujen parissa.

Äärituntemusten, kuten jännityksen ja lievän kivun hakeminen on yleistä näissä jutuissa.

Pieni nipistyksen tms tunne auttaa yleensäkin keskittymään, ketä tahansa.

Vierailija
15/25 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tullut mieleeni joskus, että varmaan ne Afrikasta ensin muualle (esim. Euroopan suuntaan) vaeltaneet olivat niitä ADHD-sähliä, jotka olivat valmiita ottamaan riskejä, joilla oli tiettyä spontaania uhkarohkeutta ja jotka suorastaan nauttivat riskinotosta. Toki sekin porukka harveni aina ja niistä ehkä ne riskinottohaluiset ja edes piirun verran pitkäjänteiset selvisivät. Ja porukka sitten vahvistui myöhemmin niillä maltillisemmilla ja rauhallisemmilla.

Vierailija
16/25 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tullut mieleeni joskus, että varmaan ne Afrikasta ensin muualle (esim. Euroopan suuntaan) vaeltaneet olivat niitä ADHD-sähliä, jotka olivat valmiita ottamaan riskejä, joilla oli tiettyä spontaania uhkarohkeutta ja jotka suorastaan nauttivat riskinotosta. Toki sekin porukka harveni aina ja niistä ehkä ne riskinottohaluiset ja edes piirun verran pitkäjänteiset selvisivät. Ja porukka sitten vahvistui myöhemmin niillä maltillisemmilla ja rauhallisemmilla.

Tässä viittaan niihin aikoihin, kun ihminen lajina alkoi vaeltaa synnyinkodistaan Afrikasta ympäri maailmaa, kunnes kaikki maanosat (pl. Antarktis) olivat pysyvästi asutettuja.

Vierailija
17/25 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netin käyttö pahentaa keskittymisongelmia, hermosto voi ylivirittyä. Vähennä ruutuaikaa ja puhelimen tuomia keskeytyksiä.

Tilalle ulkoilua luonnossa (rauhoittaa hermoja) ja kirjan lukemista vaikka aluksi vartti ennen nukkumaanmenoa.

Käsillä tekeminen on myös hermoille hyvästä, vaikka kansalaisopiston kurssi tai vaatteiden korjailua omin päin.

Vierailija
18/25 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sinua vanhempi, adhd-diagnosoitu, ja voin sanoa kokemuksestani sen, että oireet saattavat pahentua elämäntilanteista johtuen. Jos on stressiä, uupumusta, hallitsematonta kiire-elämää, odottamattomia vastoinkäymisiä, pitkään jatkunutta unettomuutta, liian vähän ulkoilua, kännäilyä turhan usein yms oireet kyllä vahvistuvat. Usein riittää jo sekin, ettei ole saanut virikkeitä ja lepoa tasapainotettua keskenään.

Oletus on, että jos ikää tulee lisää myös keinot hallita oireyhtymäänsä lisääntyvät. Aikuinen kykenee jo vaikkapa huomioimaan onko unen laatu ollut hyvää vai tuliko valvottua liikaa viime viikot. Adhd kun helposti jää ikiomaan oravanpyöräänsä aivot ylikuumentuneina, jolloin siihen on joko lääkitys tai luomuna yksinkertaisesti asettaa itsensä rauhoittumaan oireilusta huolimatta (sanon sitä oireilua nykimiseksi, miten elimistöä myöten tuntee pakottavaa tarvetta jatkaa entiseen malliin). Lapset ovat toki eri asia ja joilla ei ole vielä ymmärrystä havainnoida itseään ja aikuisten homma on silloin puhaltaa pelit poikki lääkkein tai muilla keinoin.

Ikävä sanoa, mutta adhd:n kanssa rauhoittuu vain kokemuksien kautta. MInulla oli hyvä terapia ja sain pidettyä itseni ns luomuna.Lääkkeitä kun en halua.Osaan kuitenkin varautua, että jos kiepsahdan ylikierroksille pakotan itseni myös pois siitä erakoitumalla hetkeksi kotiini. En myöskään päästä lähelleni ihmisiä, jotka ovat valmiita imenään adhd-ihmisen ratkaisukeskeistä ja tehokasta energiamäärää päästäkseen itse helpommalla. 

Adhd on oikeasti hyvä ominaisuus ja olen ylpeä siitä. En käsitä, miksi kaikki pitäisi tukahduttaa lääkkeillä. Kun on kyse kuitenkin jo aikuisista. Lapset ovat aina asia erikseen, mutta heitäkin voi ohjata ja pyytää vaikakapa minun tyyppisiä ihmisiä tukihenkilöiksi. Harmi vain, että Adhd-yhdistys on liian lyhytjännitteinen tukihenkilöiden välittäjäksi, joten minun täytyy koettaa muita reittejä 

19/25 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD-oireet voivat pahentua mm. raudanpuutteen vuoksi. 

Pco, km 10/19 ja 11/20, kaksosten la 11/21

Vierailija
20/25 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni  adhd-aikuinen on koko ikänsä pakottanut itsensä ns  normaaliin muottiin , mutta kärsii jokaisesta päivästä paljon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme