Onko syynä kateus, jos tietyt ihmiset ottavat minut niin raskaasti?
Kaikki eivät ota. Näillä ihmisillä tuntuu olevan onnea yksityiselämässään eivätkä koe tarpeelliseksi kuluttaa energiaansa jonkun ihmisen vihaamiseen.
Olen ollut aina sellainen, että minua joko rakastetaan tai vihataan. Kuitenkin aina muilla on minusta jokin vahva mielipide. Joskus nuorempana ollessani huonoitsetuntoinen, en koskaan uskonut että minua ilman syytä vihaavat olisivat olleetkin kateellisia, mutta nyt kun mietin, se on mahdollista. Noihinkin aikoihin sain iskuyrityksiä. Jokaisessa työpaikassani oli miehiä, joko työntekijöinä tai asiakkaina, jotka yrittivät iskeä tai osoittivat muuten ihastustaan.
Vasta nyt kolmekymppisenä tajuan sen miltä näytän, iskuyrityksiä tulee tänäkin päivänä. Pidän peilikuvastani, mutta en ole narsistinen. Ei sitä voi kieltää etteikö tuntuisi mukavalta, kun jotkut tykkää, mutta hakemalla en hae huomiota.
Saan lähes poikkeuksetta vihamiehiä työpaikassa kuin työpaikassa. Usein nämä ovat olleet naisia. Nyt vasta tajuan, että heidän vihansa minua kohtaan voikin johtua kateudesta. Työpaikallamme on paljon ns. sosiaalisesti taitamattomia kivikasvoja, mutta he saavat olla rauhassa. Minä olen aina ollut se, joka saa vihamiehiä olinpa millainen vaan - iloinen tai masentunut. Tuntuu, etten voi koskaan olla sellainen kuin olen ilman, että kaikki reagoivat siihen suurella tunteella. Saan usein ihmiset kiinni katsomasta minua, olen siis usein huomion keskipiste, vaikka en sanoisi sanaakaan. Moni varmaan olisi onnessaan tällaisesta (siksi kai somekin on niin suosittu ja rohkeimpien keskuudessa youtube ja tosi tv), mutta itseäni ahdistaa tämä.
Olen oikeasti alkanut miettiä, että miksi kukaan jaksaisi vihata niin paljon jotakuta,jos kyseessä ei ole kateus? Minulle itselleni on ihan yksi lysti millaisia muut ovat, en kuluta energiaani muiden kyttäämiseen. Silti itse joudun jatkuvasti muiden kyttäyksen kohteeksi.
Mitä mieltä olette, voiko toisen ihmisen viha tiettyä ihmistä kohtaan johtua muusta kuin kateudesta ja jos voi, niin mistä? Itse en näe muuta mahdollisuutta ja siksi kysyn tätä.
Luultavasti tämä avaus saa paljon alapeukkuja, koska olen tottakai vain itseäni täynnä ja kuvittelen itsestäni liikoja eikä mitään todellista ongelmaa ole muualla kuin pääni sisällä.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikutat sanomisistasi poiketen olevan todella kiinostunut siitä mitä muuta ajattelevat, ja oikein analysoivan sitä tänne vauvikselle asti. Että kyllä vain käytät energiaa muiden kyttäämiseen. Minulla ei ole mitään tietoa mistään vihamiehistä, tai onko joku joskus flirtannut minulle töissä, koska minä en ihan oikeasti ole kiinnostunut toisten ihmisten ajatuksenjuoksuista.
Mielestäni on ihan normaalia pohtia ihmisten välisiä suhteita ja toisten suhtautumista itseen, etenkin jos saa toisilta vihamielisiä reaktioita. Epänormaalimpaa olisi, jos ei pysähtyisi miettimään, miksi sama kaava toistuu. Tällainen ihminenhän ei osaa korjata virheitä itsessäänkään, jos toisten mielipiteet ja reaktiot eivät kiinnosta ja ne ovat yhdenteleviä.
Kommenttisi kertoo, että sinä et ole koskaan ollut kiusattu tai toistuvan henkisen väkivallan uhri. Onnittelut siitä. Itse olen, ja voin kertoa, että vaikka kauan jaksoin suhtautua niin, etten välitä, kyllä se lopulta nakersi ja sai miettimään, miksi ihmiset ovat minulle sellaisia kuin ovat.
Koita nyt päättää oletko kaikkien huomion keskipiste ja kateuden kohde vain kiusattu reppana.
Vierailija kirjoitti:
Vaikutat sanomisistasi poiketen olevan todella kiinostunut siitä mitä muuta ajattelevat, ja oikein analysoivan sitä tänne vauvikselle asti. Että kyllä vain käytät energiaa muiden kyttäämiseen. Minulla ei ole mitään tietoa mistään vihamiehistä, tai onko joku joskus flirtannut minulle töissä, koska minä en ihan oikeasti ole kiinnostunut toisten ihmisten ajatuksenjuoksuista.
Just näin!
Voi ap.. ehkäpä olisi aika katsoa peiliin.
Älä välitä, on muitakin kaltaisiasi. Tiedän täsmälleen mistä puhut. Kirjoituksesi on melkein kuin elämästäni.
Naiset eivät voi sietää silmissään, ja miehet ihailevat/ihastuvat helposti. 1+1=2. 😉
Naisten maailma on kovaa, -nimenomaan varsinkin niille naisille joilla on pakottava tarve kilpailla ja vertailla itseään toisiin. Ennen itsekin ihmettelin tuommoista, mutta nykyään en voi kun sääliä. Eihän siinä ole kysymys mistään muusta kuin heidän itsetuntonsa puutteesta, pelosta että joku vie heiltä jotain (parhaimmillaan jotain mikä ei ole koskaan edes kuulunutkaan heille). Terveellä itsetunnolla varustettu ihminen ei näe tarvetta naurettavaan kilpailemiseen, toisen tallaamiseen, eikä koe tarpeetonta menettämisen pelkoa. Itsetuntoa on toki monen laatuista, mutta sellainen itsetunnottomuus josta puhun, lähentelee jo mielipuolisuuden rajoja.
Ei ole kivaa joutua jatkuvasti porukan ulkopuolelle, tiedän sen kokemuksesta. Mutta elämä valmentaa siinäkin: Siinä vaiheessa kun mukaan pääsemisestä ei tule itselleen enää automaattista tarvetta, kukaan ei enää pysty painostamaan sillä.
Ole vaan oma ihastuttava itsesi. Nuo ihmiset vaan todistavat, että sinussa on jotain ainutlaatuisen hienoa.
Kirjoitit itsestäsi 63 riviä.