Melissa
Annoimme tytöllemme nimeksi Melissa, koska nimi tuntui mukavalta, on vähän harvinaisempi mutta taipuu kuitenkin helposti suomalaiseen suuhun eikä tarvitse selitellä miten kirjoitetaan. Tai niin luultiin... Olen nyt törmännyt ongelmaan jota en tosiaan ajatellut tulevan eli rakas anoppi puhuu jatkuvasti Melisasta vaikka ristiäispäivästä asti ollaan korjattu että nimi on Melissa kahdella ässällä. No anoppi siihen että MeLISsa eli ääntää ihankuin jollain ruotsalaisella painotuksella.... aargh. Ja hetken päästä sanoo taas " voi sitä pikku Melisaa, otan Melisasta kuvan jne." Yhtenä päivänä huomasin yhden toisenkin sukulaisen sanovan Melisa joten ei taida olla pelkästään anopin ymmärryskyvystä kyse!
Onko muut Melissojen vanhemmat törmänny samaan " ongelmaan" ? Ok, Elisa on perinteinen suomalainen nimi, Melissa ehkä ei mut Melisasta en ole ennen kuullutkaan...
Kommentit (3)
Eipä tämä ongelma ole vain erikoisempien nimien kohdalla. Oma etunimeni on Anita ja ainakin kerran vuodessa saan korjata; " Ei AnitTa vaan Anita yhdellä T:llä" ...
koita saada siirtään painoa MelisSa =)
Mä varmaan jonkun puhuessa Melisasta kysyisin tyhmänä, että ai kuka?
Meillä on kaksivuotias Melissa-tyttönen. Mekin ajattelimme, että nimi on helposti ymmärrettävä (jopa täällä savossa ;)), ja niin se on kyllä ollutkin. Yleensä ihmiset tajuavat nimen heti, tosi harvoin joku on vahingossa kuullut Elisa. Parin vuoden aikana olen kaksi kertaa törmännyt ihmisiin, jotka eivät osaa sanoa Melissa vaan just Melisa. Kummatkin ovat eskari-ikäisiä lapsia. Toinen oli ystäväni poika, joka sanoi aina Melisa. Korjasin, ja hän sanoi heti perään Melisa. Ei siis edes tajunnut sanovansa eri tavalla. Nyt olen huomannut että yksi meidän pihassa asuva tyttö sanoo Melisa, mutta hänellä on aika paljon muitakin virheitä puheessa, joten en edes viitsi korjata.
Kuulostaa kyllä tosi ärsyttävältä, tiedän miltä tuntuu. Ja varmaan harmittaa tosi paljon kun anoppi on kyseessä, niin joudut aina tuota väärin lausuttua nimeä kuuntelemaan. Mutta joillekinhan nuo kaksoiskonsonantit on vaikeita, jospa hän ei itse huomaa tuota eroa ollenkaan. Koita kestää :)