Miksi uutisointi muuttunut tiedon välittämisestä kohujen synnyttämiseksi?
Vielä 1980-luvulla uutisten tavoite oli tiedottaa ajankohtaisista asioista. Analysoida maailmaa.
Nyt uutisoinnista on tullut kohujen metsästämistä ja jopa tietoista rakentamista. Tavallisetkin asiat, kuten talvella lumi, vyörytetään jonain kauhisteltavana kohuna ihmisille . Miksi?
Miksei voida vaan ilmoittaa, että parin päivän päästä voi tulla psljon lunta. Käytä bussia, jos voit.
Nyt media kohisee viikon, että lunta tulee apua, miten meidän käy?
Miksi? Ihan tavallinen asia.
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiä voi hallita pelolla.
Mihin katosi se, että valistetaan ihmisiä tiedolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valistunutta ihmistä ei voi hallita.
Raha. Jokainen klikki tuo lukijan ja lukija tuo mainostuloja. Pelko varmistaa, että ihmiset klikkaavat ja jakavat. Toimittajilla tunnu olevan mitään vastuuta "uutisen" sisällöstä ja seurauksista, joten mitä enemmän aiheuttaa tunteita, sen parempi. Kukaan ei puutu, eikä ole mitään seurauksia jos annettu tieto on vahingossa väärää tai tahallaan valheellista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen tavoite oli valistaa kansaa, jotta he voi tehdä demokraattisesti järkevi päätöksiä ja hallita itse itseään. Mitä sille periaatteelle tapahtui?
Vierailija kirjoitti:
Raha. Jokainen klikki tuo lukijan ja lukija tuo mainostuloja. Pelko varmistaa, että ihmiset klikkaavat ja jakavat. Toimittajilla tunnu olevan mitään vastuuta "uutisen" sisällöstä ja seurauksista, joten mitä enemmän aiheuttaa tunteita, sen parempi. Kukaan ei puutu, eikä ole mitään seurauksia jos annettu tieto on vahingossa väärää tai tahallaan valheellista.
Miksi rahasta tuli tiedonvälitystä tärkeämpää?
No ei siitä ole ihan noin kauaa. Kymmenen-viiden vuoden sisällä tämä tällaiseksi kauhisteluksi on mennyt. Voisi jopa sanoa, että Trumpin syytä kaikki.
Vierailija kirjoitti:
No ei siitä ole ihan noin kauaa. Kymmenen-viiden vuoden sisällä tämä tällaiseksi kauhisteluksi on mennyt. Voisi jopa sanoa, että Trumpin syytä kaikki.
On noita klikkiotsikoita ollut kauemmin. Ennen niitä oli vasn ns keltaisella lehdistöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta pelolla se onnistuu eli millä se paremmin onnistuisikaan kuin näillä ihan järjettömillä myrskyillä vesilasissa joissa asiaa lietsotaan ja yksittäisiä sanoja/lauseita irrotetaan asiayhteydestään jotta saadaan aikaan kohu ja siihen hetkeen tarvittu "uutinen".
Se mikä tehdään tänään toiselle voidaan jo huomenna tehdä myös sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen tavoite oli valistaa kansaa, jotta he voi tehdä demokraattisesti järkevi päätöksiä ja hallita itse itseään. Mitä sille periaatteelle tapahtui?
Toimittajat ei tykkää kun ihmiset ajattelee itse eli "väärin" heidän ja taustatahojensa mielestä.
Tarjotaan sitä, mikä myy. Ostajana voi olla valtio tai kansa, ne kun ovat eriytyneet toisistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimittajat ei tykkää kun ihmiset ajattelee itse eli "väärin" heidän ja taustatahojensa mielestä.
Mutta mitä tiedon välittämisen arvoille tapahtui? Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mitä tiedon välittämisen arvoille tapahtui? Miksi?
Tiedon välittäminen maksoi ennen paljon: kirjat, lehdet, TV-ohjelmat olivat kalliita ja työläitä tehdä ja jakaa, joten sisältö, joka pääsi julkisuuteen oli laadukkaampaa kuin nykyisin Youtuben, Facebookin, Twitterin julkaisemat "uutiset" (joita monet ihmiset vielä pitävät ilmaisina). Laadukasta tietoa ja tiedonvälittämistäon netissä paljon, mutta roskaa moninkertaisesti enenmmän.