Biojätepussit - kannattaako?
Olen lukenut, että joissain jätteenkäsittelylaitoksilla biojätepussit hankaloittavat työtä. Jossain luki myös etteivät biojätepussit ole kovin ekologisia. Käytätkö sinä niitä? Olisikohan tilalle parempi sitten taitella vaan sanomalehdistä pieni pussi?
Kommentit (8)
Olen kuullut samaa. Eivät ehdi maatua siinä prosessissa, joten ne pitää noukkia linjalta pois. Ainakin vielä pari vuotta sitten tätä sanottiin, tämän hetkistä tilannetta en tiedä.
Paperipussi on tosi hyvä, maatuu nopeasti. Mä tein noita opiskeluaikana, köyhäilin ja hain sanomalehtiä paperinkeräyslaatikosta ilmaiseksi.
Silloin oli vielä paperisia sanomalehtiä.
Jos noista olisi merkittävää haittaa, paikallinen jätelaitos ei niitä sivuillaan suosittelisi, kannattaa siis tarkistaa oman kunnan tilanne. Käytän siis, jos niitä kotiin esim. hedelmäpusseina kulkeutuu. Pääosin taittelen sanomalehdestä (jotka dyykkaan :D). Paperi on minun mielestäni myös mukavampi käyttää, sillä se tasaa kosteuttakin verrattuna varsinaiseen biopussiin, jonka pohjalle kertyy helposti nestettä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut samaa. Eivät ehdi maatua siinä prosessissa, joten ne pitää noukkia linjalta pois. Ainakin vielä pari vuotta sitten tätä sanottiin, tämän hetkistä tilannetta en tiedä.
Paperipussi on tosi hyvä, maatuu nopeasti. Mä tein noita opiskeluaikana, köyhäilin ja hain sanomalehtiä paperinkeräyslaatikosta ilmaiseksi.
Silloin oli vielä paperisia sanomalehtiä.
Aikoinaan kun nuo biojätepussit keksittiin, niin ne ehti maatua jo keittiön roskiskaappiin.
Käytän usein myös muovisia hedelmä- ja leipäpusseja ja kippaan niistä biojätemolukkiin (jonka sisällä on jättibiopussi). Leipäpussit on parhaimpia kestävyydessä, ei nesteet valu ympäriinsä.
Vierailija kirjoitti:
Käytän usein myös muovisia hedelmä- ja leipäpusseja ja kippaan niistä biojätemolukkiin (jonka sisällä on jättibiopussi). Leipäpussit on parhaimpia kestävyydessä, ei nesteet valu ympäriinsä.
Mä käytän hedelmäpussia ja sen sisällä paperipussia. Hedelmäpussin laitan tietysti muovikeräykseen. Kanamunakennot on hyvä pohjuste biojätepussille, imee ylimääräistä kosteutta.
Meillä paikallinen kierrätysyhtiö on suoraan kieltänyt biojätepussien käytön. Ne haittaavat prosessointia. Niiden sijasta suositellaan paperikäärettä tai tavallista muovipussia. Käytän kaupan hedelmäpusseja (en niitä pehmeitä kuitenkaan).
Pitäisikö jätekuljetuksen huolia pussittamattomat biojätteet?