3000 euron tuloilla 255 000 euroa lainaa , onko idioottia lyhennys kk 1050
Kommentit (38)
Jos 250000 on kallis, älä osta. Ja onhan se.
(En siis osta, vaikka tuplatulot. Mutta ostakaa te, niin ostan sen sitten pilkkahintaan teiltä, kun ei ne rahnat riitäkään.)
Euribor nousee todennäköisesti ainakin viiden prosentin tuntumaan, tai ainakin siihen kannattaa varautua.
Meillä on marginaali 0,5, joten ei huolta!
Ihan vapaasti laskelmat 5%+0.5% marginaali mukaan. Ja sekään ei välttämättä riitä.
Ei kukaan osaa vielä sanoa varmasti, mikä taso riittää. Islannissa tällä hetkellä korkotaso on reilusti yli 10% - siihen tuskin kuitenkaan eurokoroissa mennään.
Itse olen maksanut asuntolainaa 12 prosentin korolla. Nyt se asunto on velaton eikä todellakaan tehnyt tiukkaa ottaa uutta kämppää varten yli 200 000 euron lainaa 4 % todellisella vuosikorolla. Se vanha kämppä jauhaa jatkuvasti vuokratuloa, joka hoitaa lainan korot.
Siis nettotulot tällä hetkellä (itse olen ansiosidonnaisella) n. 3000 e/kk ja lainakulut 1100 e/kk. Ja hyvin pärjätään. Okt-talossa asutaan ja lattialämmöllä lämmitetään, joten lämmityskulut ovat nyt asumisvaiheessa melko pienet.
Raha riittää kaikkee tarpeelliseen, ei tosin 5-henkisen perheen etelänmatkoihin, mutta emme joudu köyhäilemäänkään :)
ongelmissa suurien lainojen kanssa.
saisi mennä asumiseen yleensä, ei pelkästään lainanlyhennykseen.
Mä en noilla tuloilla kyllä uskaltais lyhentää noin paljoa kuussa, meillä on isommat tulot ja lyhennys 800 e, enkä kyllä yhtään siitä enää sitä voisi nostaa.
pankit tarjoaa tällä hetkellä 0,4 ja jopa 0,35 asiakkaille, joita he todella tavoittelevat...
T: lainaa enää 145 000 ja marginaali nordeassa vain 0,2
Jos ei ole varaa isompaan, sitten on liian iso laina.
Jos esim. lyhennys on 900¿ ja koron osuus tuosta 550¿ niin tuolla lyhennys tahdilla ei laina lopu koskaan kun korot on vielä nousussa.
Asunnon arvo taas tulee olemaan sama ja jossain vaiheessa tulee päälle remontuinti ym. uudistuksiin menevät rahat jotta asunnon arvo ei tipu.
Pitääkö ottaa lainaturvavakuutus tai ostaa pankin rahastoja? Onnistuuko muualla kuin Helsingissä?
Siihen sitten vielä päälle korot tuosta 255000 euron lainasta, jotka 4%:n korolla tekee ainakin aluksi 850 euroa per kuukausi. Eli yhteensä 1900 euroa...
Ja muihin kuluihin (yhtiövastikkeet, vedet, sähköt, ruoat, harrastukset, vakuutukset yms.) jäisi ruhtinaalliset 1100 euroa kuukaudessa...
EI JÄRKEÄ!
Et velkaneuvojilla on lisääntynyt asiakkaat, siis sellaiset joilla isoja asuntolainoja. Mä en ainakaan noilla tuloilla ottais tuollaista summaa. Pitää ajatella et sen lyhennyksen jälkeen on vaikka ja mitä maksuja lisää!
Ei vaan pidä sokeasti tuijottaa niitä alueita tai haluta just siihen kalleimpaan rivariin.
Tällä hetkellä uusille, riittävän isolainaisille asiakkaille tarjotaan suoraan 0,45 prosentin marginaalia, joten kaikki sen yli menevä on maksajan tyhmyyttä. 0,45 voi siis myöntää pankin lainaneuvoja ilman esimieheltä kysymistä kun muut ehdot on kunnossa. Alle 0,4 marginaali pitää hyväksyttää jollain aluejohtajalla kuulemma... Jos olette hyviä asiakkaita (lainaa, sijoituksia, useita tilejä) pitäisi tuo 0,35 onnistua saamaan vaikkei ihan hirveän isoista summista olisikaan kysymys. Kokeilepa soittoa kilpailevaan pankkiin ja pyydä tarjous. Sen kanssa sitten käyt oman pankin juttusilla ja valitset sitten paremman.
Meillä suhde Nordeaan nyt ihan erilainen kuin ennen, kun välissä olimme 3,5 vuotta Aktian asiakkaita kilpailutuksen tuloksena -- ottavat meidät tosissaan eivätkä enää yritä vedättää missään. Tarjosivat oma-aloitteisesti Nordeasta kahdesti tuona Aktia-aikana hyvää sopimusta ja nyt kun vaihdoimme asuntoa saimme kaikkien raha-asioiden " takaisinvaihdosta" Nordeaan korvaukseksi tuon 0,2 marginaalin lainalle. Kannatti siis kilpailuttaa!
Mikäli ap ei tarkoittanut pelkästään lyhennystä vaan lyhennystä + korkoa, niin 4 % korolla maksuaika on 41,5 vuotta.
Mikäli korko nousee 4,945 %:n, niin laina ei lyhene lainkaan...
Taitaa tulla helposti eläkeikä vastaan ennen kuin asunto on maksettu...
Helsingissä on paremmat liksat ja kalliimmat asumiskulut. Täälläpäin tuon kokoinen laina ei ole mitenkään ihmeellistä -> asunnot on kalliita! Mutta ihmiset myös tienaavat enempi, vaik ovat ihan niissä samoissa töissä kuin padasjokilaiset Padasjoella. Ero siis tasoittuu liksoilla ainakin jonkin verran.