Mistä tämä tieto kumpuaa ettei nuoret halu lapsia? Todellisuus kertoo ihan jotakin muuta.
Helsingissä ainakin lähes kaikki alle 40 haluavat lapsia. Ihan lähipiirissä ja tutun tutuilla syntyy jatkuvasti lapsia ihan kaikissa sosiaaliluokissa (jos nyt näin ilkeästi haluu sanoa). Ihan nyt vuoden sisällä on 11 lasta syntynyt mitä tiedän. Samoin meidän taloyhtiössä on paljon perheitä ja aina jossain näkee uusi vauva.
Todellisuus on aivan erilainen kun mitä media maalaa?!
Kommentit (11)
Johtuu ikärakenteesta. Äitejä on vöhemmän kukn ennen. Siksi myös lapsia syntyy vähemmän.
Voi johtua syntyvyyden laskusta tää käsitys. Enenänhä kyllä se lasku johtuu siitä ettei tehdä isoja lapsimääriä ja vähemmän siitä ettei lainkaa. Mut näyttää pelkkää syntyvyyttä katseen siltä ettei vauvoja enää haluta lainkaa
Ihan normaalisti munkin mielestä syntyy lapsia?!
Muutamakin työkaveri on äitiyslomalla, ja saattaa olla, että lisää on tulossa. Tässäkin talossa on paljon pikkulapsiperheitä. Ainakin omassa lähiympäristössäni lisäännytään ihan vauhdilla.
Omassakin tuttavapiirissä on monilla lapsia, tilastot varmaan valehtelee.
Ei kukaan ole väittänytkään ettei kukaan enää tekisi vauvoja? Totta kai niitä edelleen tehdään, ei vaan niin paljon eikä niin nuorena kuin ennen.
Taas tätä ihmisten typeryyttä "Ei mun tuttavista kellään ole koronaa, joten ei koronaa voi olla olemassa!" ja nyt "Kyllä minun tuttavapiirissä kaikki tekee lapsia, joten ei syntyvyys ole mitenkään voinut vähentyä!" Ihmiset on i d i o o t t e j a.
Kaveripiirissä on viisi noin 35v miestä. Vain yhdellä on lapsia. Lapsia saanut on amiskoulutuksen käynyt ja muut ovat korkeakoulutettuja (AMK tai yliopisto).
Vela on mielestäni hieman hankala käsite. Siinä pitäisi olla ainakin ikäraja, että uskottavuus säilyisi. Täälläkin palstalla monet reippaasti alle 30-vuotiaat kutsuvat itseään veloiksi. Nuorin palstalla itsensä velaksi esitellyt (jonka kirjoituksen olen nähnyt) on esitellyt itsensä 20-vuotiaaksi. Se on sama kuin 40-vuotias kertoisi tarkan suunnitelman siitä, miten aikoo elää ollessaan vanhuuseläkkeellä. Ja uskoisi täysin, että näin se tulee menemään. Kun olin itse 20-vuotias yli 20 vuotta sitten, oli myös minun kaveripiirissä useita "veloja". Nyt yli 40-vuotiaana heillä kaikilla on lapsia. He saivat ne vain keskimääräistä vanhempina. Ainoa itsensä velaksi esittelemä henkilö, jonka tosielämässä nykyisin tunnen on vähän yli 30-vuotias ja hänkin on sinkku.
Nykyään alkaa olla paljon 1-2 lapsen perheitä. Tuntuu että reilu parikymmentä vuotta sitten 3-5 lasta perheessä oli paljon tavallisempaa.
Uskon kans että me velat ollaan vähemmistöä, useimmat haluavat lapsia.