Olet nyt eurooppalainen kuningatar 1700-luvulla. Miten hanskaat julkisynnytyksen?
Sinusta tulee nyt esimerkiksi Ranskan kuningatar, joka odottaa mahdollista kruununperillistä. Hyvän tavan mukaan jokaikinen hovin jäsen on tervetullut makuuhuoneeseesi, kun alkaa tapahtua. Sängyn laidalla kiinnostuneina seurailevat appiukko, anoppi, naapurit, työkaverit, kaverit, sukulaiset, paikkakunnan juorukellot, entiset koulukiusaajat, papit, parturit ja niin edelleen. Yleinen käsitys on, että tuskalla pitää naisen lapsensa synnyttämän eikä saa turhaan valittaa säädyttömästi. Suoritusta tullaan vertaamaan kaikkiin aikaisempiin kuningataräiteihin.
Tämä kaikki tapahtuu, oli synnytys minkälainen vain. Miten sinulla olisi mennyt, ja mikä fiilis?
Itseltä olisi maine mennyt jo ponnistusvaiheen alussa kun pahat repeämät tuli ja huusin suoraa huutoa.
Kommentit (30)
Jotenkin veikkaan, että työkavereita tai koulukiusaajia ei tarvinnut tuohon aikaan kuningattarien sietää, koska eivät koulussa tai töissä käyneet.
Muutenkin rohkenen epäillä, että sinne olisi koko hovi lappanut. Joku arvovaltainen henkilö oli toki paikalla varmistamassa että lapsi syntyisi elävänä, mutta onhan tuota ylimääräistä porukkaa synnytyshuoneessa nykyäänkin.
Enemmän minua harmittaisi lääketieteen mahdollisuuksien puuttuminen. Lapsivuodekuume varsinkin pelottaisi.
Olisin ottanut laksatiivin ajoissa, nolojen tilanteiden välttämiseksi.
Lääkärille ja seuranaisille olisi annettu erityslupa häätää liikajengi ja asettua ympärille, jos joku yrittäisi työntää nenänsä liian lähelle.
Ääntely olisi sopivasti suunniteltu, olisin osannut dramatisoida oikeissa kohdissa sopivasti resonoiden. Toisaalta urhea, hiljainen kärsimys oikein ajoitettuna olisi lisännyt henkilökohtaista glooriaani.
Olisin kuollut ilman modernia lääketiedettä, mutta sitä olisi saattanut edeltää monta tuskaista ja hourailevaa päivää joten historiankirjat eivät minua ainakaan arvostaisi.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin veikkaan, että työkavereita tai koulukiusaajia ei tarvinnut tuohon aikaan kuningattarien sietää, koska eivät koulussa tai töissä käyneet.
Muutenkin rohkenen epäillä, että sinne olisi koko hovi lappanut. Joku arvovaltainen henkilö oli toki paikalla varmistamassa että lapsi syntyisi elävänä, mutta onhan tuota ylimääräistä porukkaa synnytyshuoneessa nykyäänkin.
Enemmän minua harmittaisi lääketieteen mahdollisuuksien puuttuminen. Lapsivuodekuume varsinkin pelottaisi.
Alemmissakin holveissa riitti kateellisia selkäänpuukottajia, esim. Kaspar Hauserin tapauksessa.
Olihan kuninkaallisten lapsilla koulu. Sitä käytiin kotona, mutta isompien (poikien) kasvatukseen lienee liittynyt myös matkustelua jos tulevaisuus vaati sitä.
Marie Antoinette synnytyksessä oli 200 henkeä läsnä, hän jopa pyörtyi synnytyksen jälkeen tästä aiheutuneeseen huonoon ilmaan ja kuumuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Olisin kuollut ilman modernia lääketiedettä, mutta sitä olisi saattanut edeltää monta tuskaista ja hourailevaa päivää joten historiankirjat eivät minua ainakaan arvostaisi.
En minä ole huomannut, että esimerkiksi Jane Seymouria olisi historia mitenkään parjannut siitä että kuoli synnytyksen jälkeisiin komplikaatioihin, päinvastoin. Enemmän kritiikki on kohdistunut mieheensä.
Oikeastiko näin? Että kuningatar reva levällään kaikkien nähden?
Mullon nyt joku iso aukko sivistyksessäni.
Kai oli joku verho alapään edessä?
Sentään säädyllisyyssäännökset muutoin tohon maailmanaikaan...
Vierailija kirjoitti:
Olisin ottanut laksatiivin ajoissa, nolojen tilanteiden välttämiseksi.
Lääkärille ja seuranaisille olisi annettu erityslupa häätää liikajengi ja asettua ympärille, jos joku yrittäisi työntää nenänsä liian lähelle.
Ääntely olisi sopivasti suunniteltu, olisin osannut dramatisoida oikeissa kohdissa sopivasti resonoiden. Toisaalta urhea, hiljainen kärsimys oikein ajoitettuna olisi lisännyt henkilökohtaista glooriaani.
Lisäksi minulla olisi ollut jemmassa jokin paikallinen kätilö, jonka olisin tiennyt luotettavaksi. Hänelle olisi maksettu hyvin, kuten lääkärillekin. Hän olisi saanut extrasulan hattuunsa sekä erityismaininnan kateuden välttämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alemmissakin holveissa riitti kateellisia selkäänpuukottajia, esim. Kaspar Hauserin tapauksessa.
Olihan kuninkaallisten lapsilla koulu. Sitä käytiin kotona, mutta isompien (poikien) kasvatukseen lienee liittynyt myös matkustelua jos tulevaisuus vaati sitä.
Poikien tuskin on tarvinnut synnyttää, tytöt taas ovat harvemmin käyneet koulua. Britannian nykyinenkään hallitsija ei käynyt päivääkään koulua.
Olisin tullut tunnetuksi barbaarisena susikuningattarena. Ensin olisin ulvonnan säestämänä repinyt peruukit ja pitsihörhelöt liian lähelle tuppautuneilta, sitten sekopäisenä olisin jälttänyt oman käteni ranteesta poikki. Lopputuloksena yli vuorokauden kauhujen teatterista ei olisi selvinnyt hengissä kukaan.
Olen erittäin kiitollinen modernista lääketieteestä.
Olisin selviytynyt hyvin.
Synnytin kotona, ilman kivunlievitystä, ilman kätilöä, enkä edes huutanut tai kironnut kertaakaan. Hiljaista ähkimistä välillä.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko näin? Että kuningatar reva levällään kaikkien nähden?
Mullon nyt joku iso aukko sivistyksessäni.
Kai oli joku verho alapään edessä?
Sentään säädyllisyyssäännökset muutoin tohon maailmanaikaan...
Varsinkin 1700-luku oli erotiikan aikakausi, jolloin hienotkin ihmiset puhuivat asioista fiksusti mutta suoraan. Toki oli ihan viktoriaanisen tyyppistä häveliäisyyttä verhottuine puheineen, mutta myös vastakkaista ajattelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olihan kuninkaallisten lapsilla koulu. Sitä käytiin kotona, mutta isompien (poikien) kasvatukseen lienee liittynyt myös matkustelua jos tulevaisuus vaati sitä.Poikien tuskin on tarvinnut synnyttää, tytöt taas ovat harvemmin käyneet koulua. Britannian nykyinenkään hallitsija ei käynyt päivääkään koulua.
Etkö ole kuullut sisäoppilaitoksista ja kotiopetuksesta?? Kuningattaren isä ei halunnut jälkimmäistä lapsilleen, koska oli kärsinyt sellaisesta itse.
Mitä tulee kommenttiisi synnytyksestä, haista itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ole huomannut, että esimerkiksi Jane Seymouria olisi historia mitenkään parjannut siitä että kuoli synnytyksen jälkeisiin komplikaatioihin, päinvastoin. Enemmän kritiikki on kohdistunut mieheensä.
Tiedän saavani hakut ylemmyydentuntoisilta, mutten malta silti olla kertomatta, että ihnettelin miten Tohtori tuli kaupunkiin - näyttelijätär liittyy tähän, elossahan tuo vielä on. No, kiitos googlen, nyt minäkin tiedän nimikaimastaan historiasta 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olihan kuninkaallisten lapsilla koulu. Sitä käytiin kotona, mutta isompien (poikien) kasvatukseen lienee liittynyt myös matkustelua jos tulevaisuus vaati sitä.Poikien tuskin on tarvinnut synnyttää, tytöt taas ovat harvemmin käyneet koulua. Britannian nykyinenkään hallitsija ei käynyt päivääkään koulua.
Etkö ole kuullut sisäoppilaitoksista ja kotiopetuksesta?? Kuningattaren isä ei halunnut jälkimmäistä lapsilleen, koska oli kärsinyt sellaisesta itse.
Mitä tulee kommenttiisi synnytyksestä, haista itse.
Elisabet ei ole käynyt koulua. Sisäoppilaitos on koulu ja sitähän hän ei ole käynyt. Kuningatar sai kotiopetusta, jonka taso ei vastaa mitään järjellistä koulutusta. Korkeakouluopetusta hän ei ole koskaan saanut.
Yleisö olisi luultavasti ollut pienin ongelmani. Olisin ollut paljon enemmän huolissani siitä, selviytyykö kumpikaan meistä synnytyksestä hengissä.
Koko shown tarkoitus oli tehdä selväksi, että syntynyt lapsi oli tosiaan sukua kuningattarelle, elävä ja edusti väitettyä sukupuolta.
Jokaisella on varmasti elämässään ollut koulukiusaajiin rinnastettavia henkilöitä, on käynyt koulua tai ei, ja onko se ollut elämää määrittävä tekijä vai ei. Sitä hain tuolla, että synnyttäjän ei ole ollut mahdollista valita, tulevatko katkerat juoruja levittelevät tuttavat synnytykseen mukaan vai eivät. -Ap
Vierailija kirjoitti:
Yleisö olisi luultavasti ollut pienin ongelmani. Olisin ollut paljon enemmän huolissani siitä, selviytyykö kumpikaan meistä synnytyksestä hengissä.
Liikaväki liittyy siihen melko suoraan. Ylimääräiset ihmiset voivat vahingoittaa äitiä ja lasta suoraan tai välillisesti, etenkin jos on tiedottomana kivusta tai jonkun tykyttämästä lievityksestä.
Sillon ei kyllä pieru ja paska kuulunut synnytysoperaatioon 🤣