Äitini on 80 v ja sairadtas syöpää. En suostu, että hänelle annetaan koronarokote.
Mutta hoivakodista painostetaan, että pitäisi antaa kun kuuluu kahteen riskiryhmään. Lisäksi äiti on menettänyt kyvyn kommunikoida itse, joten ei voi ilmaista omaa tahtoaan asiassa.
Olenko paha ihminen, kun mielestäni äidille olisi armollisempaa saada korona, joka veisi parissa viikossa, kuin antaa riutua hoivakodin sängyssä seuraavat pari vuotta (syöpä ei ole kovin aggressiivinen vaan näyttää etenevän hitaasti).
Kommentit (25)
Hoivakoti haluaakin suojella muita asukkaitaan.
Puhekyvyn menettäminen ei ole este kommunikoinnille. Jos kuulee ja ymmärtää puhetta, voi ilmaista vaikka silmänliikkeillä kysymyksiin vastauksina kyllä tai ei.
Onko sinulla tai jollakin muulla laajennettu edunvalvonta? Sen perusteella voi kieltää hoitotoimenpiteitä, jos tietää päämiehen oman mielipiteen.
Pitääkin alkaa kirjoittamaan hoitotestamenttia tässä saman tien, ettei pääse unohtumaan. Omaiset voivat sitten vedota siihen, jos en itse kykene ilmaisemaan itseäni.
No ehkä se kuolee sen rokotteen hirveisiin sivuvaikutuksiin?
Miksi kuvittelet, että korona kuolema olisi jotenkin ”helppo”?
Minusta kuulostat julmalta ja kamalalta.
Vierailija kirjoitti:
Minusta kuulostat julmalta ja kamalalta.
Kyllä se ainakin tehohoidettavalle on helppo kuolema. Olet nukutettuna tehohoidossa ja siihen menehdyt. Olin todella helpottunut kun sain tietää tämän. Luulen että myös vanhuksilla melko helppo kuolema. Valtaosa vanhuksista kuolee tavalliseen keuhkokuumeeseen. Viimeiset päivät vanhus on lähes tiedottomana annettavan morfiinin vaikutuksesta. Melko helppo kuolema siis. Luultavasti itse ajattelisin samoin omaisena.
Älä huoli, on hoitavan lääkärin tehtävä tehdä päätös, ei omaisen.
Jos hänen on vaikea jo kommunikoida, niin sanoisin, että maksimissaan kuukauden elää.
Sehä voi saada sydärin rokotteesta ja kuolla vielä nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kärkkyy perintöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta kuulostat julmalta ja kamalalta.Kyllä se ainakin tehohoidettavalle on helppo kuolema. Olet nukutettuna tehohoidossa ja siihen menehdyt. Olin todella helpottunut kun sain tietää tämän. Luulen että myös vanhuksilla melko helppo kuolema. Valtaosa vanhuksista kuolee tavalliseen keuhkokuumeeseen. Viimeiset päivät vanhus on lähes tiedottomana annettavan morfiinin vaikutuksesta. Melko helppo kuolema siis. Luultavasti itse ajattelisin samoin omaisena.
Ei ap:n äiti ole noilla spekseillä tehohoidon piirissä.
Vierailija kirjoitti:
Rokotteeseen tarvitaan joko potilaan tai omaisen suostumus.
Multakin kusyttiin saako 80v isälleni antaa. En osannut vastata. Ymmärtää kyllä sen verran että voisi itsekin kertoa.
Olen kyllä samaa mieltä ap:n kanssa, itsekään en antaisi rokottaa jos se minusta olisi kiinni. Riippuen toki äitini omasta kannasta silloin kun hän on vielä pystynyt kommunikoimaan. Oma äitini on rokotteita vastaan, joten päätös olisi helppo.
Äidillesi koronarokote kuuluisi ensimmäisten joukossa. Ap:lle asia ei kuulu.
Kun oma äitini sairasti syöpää, ei otettu influenssarokotteita. Jotkut haluavat rokotteet, jotkut eivät.
Ota itsellesi korona ja eristäydy. Pitkän karanteenin jälkeen mieti, oliko idea mukava äidilesi.
Koronakuolema on tukehtumiskuolema. Sellaisen sitten haluat äidillesi.
Vierailija kirjoitti:
Äidillesi koronarokote kuuluisi ensimmäisten joukossa. Ap:lle asia ei kuulu.
No kyllä kuuluu, jos ap:lta kerran vaaditaan suostumusta.
Uo