Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osa-aikatyö, raskaus, työkyky

Vierailija
09.01.2021 |

Moikka!

Tällaisesta tilanteesta minulla ei ole kokemusta, koska en koskaan ole tehnyt osa-aikatyötä.

Sain töitä äitiysloman alkuun asti, ja sen lisäksi saan työmarkkinatukea. Työnantaja kuitenkin puhui jaksamisestani työssä ja käski ilmoittaa jos työ onkin loppuraskaudessa liian raskasta, etten pysty sitä tehdä. Minulla on määrä-aikainen työsopimus.

Jos en jostain syystä pystyisi loppu raskaudesta tehdä kyseistä työtä (vaikka en raskautta sairautena pidä, mutta jos nyt jotain estettä tulisi) niin jäänkö siis täysin pelkän työmarkkinatuen varaan? Saanko mistään korvausta menettämästäni ansiosta, jäänkö sairauslomalle, vai voiko työsopimukseni päättyä?

En ole koskaan tosiaan ollut vastaavassa tilassa, joten ei mitään kokemuksia asiasta. Ainoastaan tuo työnantajan kommentti jaksamisesta työssä loppuvaiheessa pisti miettimään asiaa.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäät sairaslomalle jos raskaus estää työn teon.

Vierailija
2/17 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jää saikulle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi työnantaja on tehnyt sopimuksen henkilön kanssa, joka on viimeisillään raskaana?

Vierailija
4/17 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis työntekijä tulee olemaan työsuhteen päättyessä vatsa suurena. Onko niin, että vasta suunnittelet raskautta, ja korvauksien saamista?

Vierailija
5/17 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jäät sairauslomalle, saat sairauspäivärahaa, mikäli et saa palkallista sairauslomaa. Sairauspäivärahaa maksaa Kela.

Vierailija
6/17 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Raskaus ei ole sairaus mutta monella raskausvaivat ovat niin pahat ettei työnteosta tule mitään. Itselläni raskauspahoinvointi alussa vetää täysin työkyvyttömäksi ja lopussa iskias vaivat ja ennenaikaiset supistukset. Olen suoraa sanottuna työnantajan painajainen. 😅

Jäät hyvin pienellä kynnyksellä sairaslomalle jos yhtään siltä tuntuu. Raskaus niin herkkää aikaa että silloin ei kannata stressiä ottaa ja kipeänä yrittää suoriutua. Aina hoetaan ettei se ole sairaus mutta suurelle osalle se on äärettömän kamalaa ja vaikeaa aikaa monenlaisien vaivojen kanssa. Neuvolan kautta hoidat sairaslomatodistukset. Saat normaalisti palkan, mutta jos sairasloma jatkuu tarpeeksi pitkään, putoat sairaspv rahalle. Ja työttömyyspäivät täytät normaalisti, ilmoitat sinne sairaspäivät. Pitäisi sieltäkin tulla rahat samalla tapaa muistaakseni.

Vierailija
7/17 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tuo määräaikainen soppari on siis voimassa about sinne asti kun olisit jäämässä äitiyslomalle muutenkin? Tilanne on silloin käytännössä sama kuin jos olisit vakkarina jäämässä äitiyslomalle, eli jos et ole työkykyinen sitä ennen niin olet sairaslomalla, eikä mitään työnantajan kanssa sovittavia erityisjärjestelyjä. Todella erikoista että työnantaja ohjeistaa tulla hänelle sanomaan jos ei jaksakaan. Mitä hän mahtaa ajatella silloin tekevänsä, irtisanovansa vai? On kyllä laitonta, ei hän palkanmaksuvelvoitteesta tuollaisilla pääse eroon. Koeaikakin jo mennyt siinä vaiheessa taatusti, kun koeaika voi olla vain puolet työsuhteen kestosta. Teet siis työsi ihan normaalisti etkä kommentoi työnantajalle jaksamisestasi hölkäsen pöläystä. Jos et pysty jossain vaiheessa töitä tekemään, joko raskauden tai jonkin muun syyn takia, niin menet työterveyteen (jos sellainen on) tai terveyskeskukseen hakemaan sairaslomaa. Jos tällöin lääkäri on myös sitä mieltä että olet työkyvytön, niin saat sellaisen todistuksen jolla saat sairasloman ajalta palkan (ja työnantaja voi hakea sen Kelalta). Jos olet pitempään saikulla, niin voi olla että et saa siltä ajalta työmarkkinatukea, mutta palkan kyllä. Tätä kuviota en tunne tarkemmin.

Vierailija
8/17 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä. Työsopimus ei voi missään nimessä päättyä. Työnantaja on täysin lirissä jos irtisanoo raskaana olevan joka jää sairaslomalle. Raskaus ei saa missään nimessä olla syy irtisanomiselle.

Vierailija
9/17 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi myös käydä niin, ettet ole päivääkään saikulla. Minulla on 3 lasta on olen ollut kaikkien raskauksien aikana terveempi kuin normaalisti, ei ole edes flunssat iskeneet. Alkuraskaudesta ollut kaikissa raskauksissa pahoinvointia, mutta ei mitenkään erityisen paljon. Esikoista odottaessani oksensin voin 2-3 kertaa viikossa rv. 14 asti ja sitten loppui pahoinvointi kuin seinään. Nuorimmaista odottaessani oksensin muutaman viikon päivittäin, mutta yleensä joko heti herättyäni aamulla tai sitten väsyneenä illalla, joten eipä tuo työssäkäyntiin vaikuttanut, kun teen opettajana päivätyötä. Jos kuitenkin kävisi niin, että olisit sairas loppuraskaudesta, voit koko aloittaa varhennettuna äitiysloman tai hakea sairauslomaa. Työsuhteesi kestoon se ei vaikuta. Määräaikaisuus kestää niin pitkään kuin työsopimuksessa on määritelty.

Vierailija
10/17 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja määräaikaisissa työsuhteissakin kertyy lomapäiviä. Mikäli lomat sattuu sairasjakson ajalle niin huolehdi lääkärintodistus silloinkin. Lomallahan ei tarvitse sairastaa, lomat siirtyvät ja ellet kerkeä niitä pitää, työnantaja maksaa ne rahana.

Vierailija
11/17 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista! Tämä selvensi paljon!

Olen siis vasta pian puolivälissä raskautta, kun siitä ylempänä tuli myös puhetta. Tekstini tosiaan saattaa antaa olettaa, että olen jo nyt loppuvaiheessa. Työhaastatteluun tullessa työnantaja ei tullut huomanneeksi raskautta, vaikka ilmiselvä vauvamaha jo onkin. Mainitsin itse haastattelun aikana asiasta, ajattelin että se kuitenkin näkyy ja on tiedossa oleva asia, niin tästä työnantaja hieman vakavoitui ja meni vaikeaksi, mutta sanoi ettei hän voi nyt jättää palkkaamatta siksi että olen raskaana. Rivien välistä sai kyllä lukea hyvin että se ei ollut toivottavaa. "mitä minä nyt sinun kanssasi sitten teen..." jne, kunnes lopulta sanoi että tosiaan on laitonta jättää palkkaamatta.

Teen sijaisuutta joka päättyy juuri ennen äitiyslomalle jääntiä. Toivon, että pystyn tehdä loppuun asti, etten aiheuta harmia, kun jo olen sijainen 😌

-AP

Vierailija
12/17 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi työnantaja on tehnyt sopimuksen henkilön kanssa, joka on viimeisillään raskaana?

Koska laki kieltää syrjimästä työnhakijaa raskauden vuoksi.

Aivan tavalliseen tapaan haetaan sairauslomaa, jos raskaus aiheuttaa sellaista vaivaa, joka estää työnteon.

Vierailija
13/17 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa työnantaja ajatteli tarjoavansa sinulle kevyempää työtä, jos et jaksa.

Ei kaikki raskaana olevat saikuta. Itse olen kolmen raskauden aikana ollut vain muutaman päivän sairauslomalle, eli en yhtään enempää kuin mitä olisin ollut ilman raskauttakin. Jouduin tosin kerran suoraan sairaalaan viimeisenä työpäivänä ennen äitiysloman alkua, mutta sekään ei mennyt sairauspäiväksi. Tapasin kaksosten äidin, joka oli ollut raskaassa fyysisessä työssä tavalliseen tapaan ilman sairauspoissaoloja koko raskauden ajan, ja kaksosraskaus oli havaittu vasta juuri äitiysloman alussa.

Vierailija
14/17 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse näen asian vain positiivisena

Aika usein työnhakijoista se raskaana oleva ei ole saanut paikkaa, ja syyhän olisi sitten varmasti ollut se, että löytyi "joku pätevämpi" työntekijä.

AP sitäpaitsi ei taida vielä edes olla viimeisillään? Tai ainakin niin aloituksesta oletan.

Vierailija
15/17 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jää saikulle

En

Vierailija
16/17 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei. Raskaus ei ole sairaus mutta monella raskausvaivat ovat niin pahat ettei työnteosta tule mitään. Itselläni raskauspahoinvointi alussa vetää täysin työkyvyttömäksi ja lopussa iskias vaivat ja ennenaikaiset supistukset. Olen suoraa sanottuna työnantajan painajainen. 😅

Jäät hyvin pienellä kynnyksellä sairaslomalle jos yhtään siltä tuntuu. Raskaus niin herkkää aikaa että silloin ei kannata stressiä ottaa ja kipeänä yrittää suoriutua. Aina hoetaan ettei se ole sairaus mutta suurelle osalle se on äärettömän kamalaa ja vaikeaa aikaa monenlaisien vaivojen kanssa. Neuvolan kautta hoidat sairaslomatodistukset. Saat normaalisti palkan, mutta jos sairasloma jatkuu tarpeeksi pitkään, putoat sairaspv rahalle. Ja työttömyyspäivät täytät normaalisti, ilmoitat sinne sairaspäivät. Pitäisi sieltäkin tulla rahat samalla tapaa muistaakseni.

Ei niitä niim

Vierailija
17/17 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele suomea ennen kuin vauva tulee. 

"Työnantaja kuitenkin puhui jaksamisestani työssä ja käski ilmoittaa jos työ onkin loppuraskaudessa liian raskasta, etten pysty sitä tehdä. " Ei noin, vaan pysty sitä tekemään. 

Sama moka: "Jos en jostain syystä pystyisi loppu raskaudesta tehdä kyseistä työtä" Ei noin, vaan pystyisi tekemään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi