Kuka kannattaa tällaista muutosta peruskouluopetukseen:
Nuoret kasvavat nykyään arvotyhjiössä, joten en ole uskontotuntien lopettamisen kannalla. Uskomatonta että kirjoitan noin, koska itse kouluaikana vastustin pakkouskontoa.
Tunnustuksellisen uskonnonopetuksen saisi lopettaa, ja elämänkatsomus vaihtoehdoksi myös niille nuorille jotka on vanhempiensa takia sidottuja valtion kirkkoon.
Kommentit (14)
Vieläkö kouluissa on ympäristöoppia? Nuo asiathan voitaisiin käsitellä sen aineen yhteydessä.
Ympäristöopissa, terveystiedossa, yhteiskuntaopissa, opintojenohjauksessa ja ehkä jollain muullakin tunnilla.
ensiapu ja hätätilanteet. Eikös yhteiskuntaopissa ole työelämätietoutta ja lakiasioita? Raha-asioista ei taida pahemmin koulussa olla tunteja. Mutta kyllä uskonnoistakin pitää opettaa.
jolla käsiteltäisiin maailman valtauskonnot ilman mitään suosimista. Ihan turhaa resurssienhukkaa käyttää mokomaan 9 vuotta!!
säästyttäisiin varmaan aika monelta epäonniselta pikavippitarinalta.
Mutta vanha virsi: ne, jotka opetusta tarvitsisivat ovat kiinnostuneita aivan muusta:) ja ne jotyka jaksavat asiaa opiskella, osaavat jo.
Osittain kyse on opetusmenetelmistä. Jos jollain sopivalla oppilasta aktivoivalla tavalla asiaa opetetaan eikä laadeta auktoriteettinä edestä, moni asia menisi jakeluun. Yhteiskuntaoppi, terveystieto , käsityö ja kotitalous kattavat jo kyseiset asiat. Unohtamatta muita aineita.
T: yläkoulun ope
itse painotan niitä kovasti, harjottelemme mm. pankkikortin käyttöä ja lainanottoa, asunnon hankkimista ja siitä koituvia kuluja ja kaikenlaista muuta
ps. aineen nimi on yhteiskuntaoppi ja sitä opiskellaan yläkoulun puolella, katsokaapas muuten nykyisiä yhteiskuntaopin oppikirjoja - valtavan hyviä ja monipuolisia, jokaisella aikuisellakin pitäisi olla sellainen =)
Alkuopetuksessahan se on hyvin pitkälle sosiaalisista taidoista keskustelemista, moraalista keskustelemista jne. Hyvin vähän varsinaisen Raamatun asioita, vaikkakin niitäkin on.
Yleissivistykseen kuuluu tietää myös uskontoon liittyviä perusasioita.
Esimerkiksi yhteistyi lähikirkon kanssa on lasten mielestä lähes poikkeuksetta todella mielenkiintoista. Vaatii yhteistyökykyisen henkilön sekä koulusta, että seurakunnasta. Hyviä kokemuksia löytyy!
Mainitsemiasi asioita opetetaan koulussa joka luokka-asteella jo nyt.
Oppiaineen nimi vaihtelee ikätason mukaan.
jolloin koti uskonto ja isänmaa olivat erikoissuojelussa. Olen luterilaisen kirkon jäsen, rukoilen säännöllisesti ja käyn jopa joskus kirkossakin. Mutta en kannata lapsille uskonnon opetusta nykymuodossa. Kaikkien uskontojen esittely on tarpeen, mutta turha siihen on enempää tuhlata aikaa. Käytetään se vaikka äidinkieleen, matikkaan ja liikuntaan.
Ennen sen nimi oli kansalaistaito ja sitten se integroitiin ympäristöoppiin. nykyisellään se on läpikäyvä teema kaikissa peruskoulun aineissa eikä sitä ole eriytetty omaksi oppiaineekseen. En missään nimessä kannata uskonnon opetuksen poistoa koulusta.
uskontojen historiaa, myös luterilaisuuden, PITÄÄ OPETTAA.
Uskontoja on niin tolkuttomasti, että ei mahdu hissan tunnille ne.
Jo maailmanpolitiikan seuraamiseen tarvii aikamoiset perusteet maailman valtauskonnoista. Ja jos esim. matkustaa ikinä minnekään, niin se edellisillan pikakelaus wikipediasta ei riitä...
Se toki vaatii vanhempien hakemuksen asiasta ( vapautus uskonnon opetuksesta ), mutta se on käytännössä vain ilmoitusasia ja vapautus on pakko myöntää. Uskonnonvapauslain mukaan lapsen/ nuoren oma ilmoitus olisi riittävä, mutta tässä tulee eteen huoltajan vastuu lapsesta ja oikeus päättää omaa lastaan koskevista asioista.
Uskonnonopetus pois ja tilalle ns. "käytännön elämän selvitymisopetus". Tunneilla opetettaisiin esim. terveystietoa, ensiapua, selvitymistä hätätilanteissa, tietoa työelämästä, raha-asioista, lakiasioista jne. jne. Opetus tietysti oppilaiden ikätason mukaista. Tuntuu, että tällainen peruselämänhallinta olisi tärkeää.
Mitä lisäisitte tähän kouluaineeseen? Mikä olisi aineen nimi?