Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiantuntija käsite, voiko toimia Asiantuntijana jos asiasta ei ole omakohtaista kokemusta?

Vierailija
08.01.2021 |

Mielipiteesi

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Esim. lääkäri ei voi hoitaa sairauksia, joista ei ole itse kärsinyt.

Vierailija
2/32 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinlääkärinä voi toimia vain eläin - sairas eläin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida olla Suomen armeijassa kovin monta sodan kokenutta.

Vierailija
4/32 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit, parempi olisi jos kutsuisit itseäsi konsultiksi.

Vierailija
5/32 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin. Vain skitsofreenikko sopii skitsofreenikon psykiatriksi ja masentunut masentuneen. Maailman sodissa osallisena ollut veteraani on ainut joka voi opastaa maailman sotien historiaa koululaisille

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
6/32 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu missä olet asiantuntija. Liiketoimintamuotoilija on myös hyvä.

Vierailija
7/32 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tämä omakohtainen kokemus on?

Mielestäni esim houtotyön asiantuntijana ei voi toimia ellei ole hoitaja. Koskee myös muita aloja, et voi olla asiantuntija ellet osaa alaa tai ole itse sitä tehnyt.

Vierailija
8/32 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sekoittaa kokemusasiantuntijan ja asiantuntijan.

Haluatko, että sairautesi hoitaa lääkäri vai potilas?

Vierailija
9/32 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikollisuuden asiantuntijoita ovat vangit. Kriminologian luennoitsijat tulevat Sukevasta.

Vierailija
10/32 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on tätä nykyaikaa, että kysymys esitetään noin. Ennen asiantuntemus vaati asiantuntemusta. Nyt asiantuntemus muka vaatii henkilökohtaista kokemusta - ei niinkään asiantuntemusta eli siis aiheeseen liittyvää Tietoa. 

Miltä musta tuntuu on tärkeämpää kuin se, mikä on faktaa tai tutkittua tietoa.

Vierailija
11/32 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin voi.

Lakimiehet ovat asiantuntija ammatissa.  He soveltavat lakia käytäntöön.

Samoin veroalan asiantuntijat.

Myös kirjanpitoalan ammattit.  Samoin kaikki informaatioalalla olevat ovat asiantuntija ammateissa, kuten erilaisten kirjastojen henkilökunta ( yliopisto- erikois-ja yleiset kirjastot)

Valtion virastoissa on useita eri aloihin erikoistuneita asiantuntijoita.

Vierailija
12/32 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia vastustan termiä kokemusasiantuntija. Ennen puhuttiin vertaistukihenkilöistä. Nyt jotkut sekoittaa vertaisporukat ja asiantuntijat toisiinsa.

Vierailija
13/32 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Vain skitsofreenikko sopii skitsofreenikon psykiatriksi ja masentunut masentuneen. Maailman sodissa osallisena ollut veteraani on ainut joka voi opastaa maailman sotien historiaa koululaisille

Vierailija kirjoitti:

Voisi psyykenlääkkeiden määrääminen vähentyä aika paljon jos lääkärit kokeilisivat niitä ensin itse.

Vierailija
14/32 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voi olla.

Palstan nimen perusteella tuli ensimmäisenä mieleen, että onko joku taas loukkaantunut lapsettoman päiväkodintädin kasvatusneuvoista.

Omakohtainen kokemus voi toki tuoda erilaista näkökulmaa asiaan, mutta harvemmin uskoakseni ihminen erehtyy asiantuntijaksi, jos ei ole minkäänlaista kykyä vaihtaa näkökulmaa. Toki maailmassa on niin paljon ihmisiä, että vain yhdeltä kantilta ajattelevia asiantuntijoita mahtuu varmasti joukkoon. Kunnollinen asiantuntija myös ottaa huomioon asiaan perehtymättömien, mutta sen kokeneiden mielipiteet ja näkökannat.

Vierailija
15/32 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien alojen päivystävä dosentti löytyi takavuosina Ylen varastosta.

Vierailija
16/32 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydänkirurgin pitää olla itse sydänvaivainen.

Poliisilla pitää olla kokemusta rikollisesta elämästä.

Vammaishoitajan pitää olla itse vammainen.

Kirjanpitäjän on pitänyt pyörittää yritystoimintaa kymmenillä eri toimialoilla, joilla hänen asiakkaat toimivat.

Paras muuten on se kuuma linja TV:ssä, missä on jotain selvännäkijöitä ym hörhöjä ja ne hokevat koko ajan Asiantuntija-sanaa ihan mantrana :) Ihan kuin se huijaaminen siitä muuttuisi :) 

Vierailija
17/32 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia vastustan termiä kokemusasiantuntija. Ennen puhuttiin vertaistukihenkilöistä. Nyt jotkut sekoittaa vertaisporukat ja asiantuntijat toisiinsa.

Miksi vastustat. Kokemusasiantuntijoilla on koulutus eivätkä he yritä olla ammattilaisen kilpailijoita. He toimivat rinnalla kokemusasiantuntijoina.

Vierailija
18/32 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla asiantuntija vaikka ei ole omakohtaista kokemusta mutta monet asiantuntijat ovat mielestäni nykyään aika pliisuja ja varaisin asiantuntijan vain rautaisille ammattilaisille. Pelkästään oman kokemuksensa takia asioista tietäviä sanoisin vertaisiksi.

Vierailija
19/32 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vastustat. Kokemusasiantuntijoilla on koulutus eivätkä he yritä olla ammattilaisen kilpailijoita. He toimivat rinnalla kokemusasiantuntijoina.

Mitä vikaa on vertaistukihenkilöissä?

Kaikki ihmiset ei tajua eroa ja sen seurauksena esim. ap kyselee mitä kyselee.

Vierailija
20/32 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tahansa voi kutsua itseään asiantuntijaksi. Minäkin olen kahvinkeiton asiantuntija ja sanon, että koronarokotteet ovat haitaksi, joten teidän pitää vain uskoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kaksi