Superäidit ensin suorittaa ja paineistaa ja vieraannuttaa muut ympäriltään, sitten luhistuu ja itkee kun "suomalaiset ei tue toisiaan ja lapsiperheitä"
Uupunut ja vihainen ja merkitysettömyyttä kokeva äiti on lähes yhtä paha kuin joku alkoholistiäiti joka on syöttänyt korviketta ja tehotuotettua ja nukuttanut naapurissa lapsensa. Ensin ehkä tavoitellaan jotain (ja paineistetaan muut tavoittelemaan samaan eikä myönnetä mitään heikkouksia) ja sitten kapsahdetaan sinne pahaan päätyyn itsekin.
Lopuksi sitten ihmetellään kun ei Suomessa auteta lapsiperheitä tai olla kivoja ja yhteisöllisiä. Kyllä ollaan, mutta kun sellaisten perheiden luona joissa viitsii vierailla ja on hauskaa, ei länkytetä sormiruokailusta, tisseistä tai muutenkaan nosteta lapsia pöydälle jonain hiottuna trofeena. Vaan juodaan kahvia (KAMALAA SEHÄN ON MYRKKY) syödään pullaa (MITÄEI SOKERIA!!!) ja illan hämyssä kun lapset nukkuu otetaan siideri (EI GAUHEE EI HIRVEE EI ALKOHOLIAAAAA!!!) ja ei nipoteta sotkusta.
Kerran vuodessa yritän pitää itseni hillittynä kun vierailen superäitiperheissä. Ahdistus tuntuu vielä viikkojenkin päästä. Painajaiset siitä kun kasvatan lapseni aivan väärin. Ja mullahan ei edes ole lapsia :D Mutta jos olisi niin väärin se menisi. Ja lähtökohtaisestihan homma on monologia kun ei lapseton mistään mitään voi tietää, se kyllä tehdään hymyillen selväksi jos yritän jotain keskustelun vuoksi sanoa.
Kommentit (39)
Kyllä ne paineet tosiaan tulee ulkopuolelta. Vaatii hyvää itsetuntoa ja paineensietokykyä, että voi olla rennosti semmoinen vanhempi kuin haluaa, kun joka mediasta puskee jatkuvasti "Älä koskaan sano/tee lapsellesi näin! Nämä tavat ovat lapsille vahingollisia! Uusia tutkimustuloksia, tiesitkö että olet tehnyt aina kaiken väärin! Katso, tämä 5 lapsen äiti on huippukunnossa viikko synnytyksestä, mikä on sinun tekosyysi? Laihduta, älä laihduta, muista luomuruoka, stressi on pahasta. Valitsemasi kengät ovat vääränlaiset, turvaistuin samoin. Isän pitää olla tasavertainen vanhempi ja äidillä pitää olla myös omaa aikaa, mutta äidin pitää olla 24/7 saatavilla koska muuten vauva menee pilalle. Vauva pitää opettaa nukkumaan, mutta kuitenkin sen pitää saada heräillä lapsentahtisesti. Sinkkonen tai Cacciatore kertoo kaikki virheet mitä vanhemmat tekevät."
Lisäksi naiset on pienestä pitäen kasvatettu olemaan kilttejä tyttöjä jo pienestä pitäen ja tekemään niinkuin käsketään. Yritä siinä sitten suodattaa että mitä tarkalleen ottaen pitäisi tehdä.
Ja sitten kun on saanut suodatettua siitä kaikesta tietomäärästä ne itselle sopivat ohjeet, tulee joku valittamaan miten olet liian nipo kun et anna vauvalle suolaa ja sokeria, et halua pukea lapselle kenkiä jotka on kaikkien suositusten vastaiset, kuljettaa autossa ilman turvaistuinta tai imetät liian pitkään. Koska eihän silloin 60-luvullakaan tehty niin ja vielä ollaan hengissä!!!!
Kyllä te olette sekaisin. Suurin osa pärjää ilman sen kummempaa apua. Niissä perheissä joissa tuen tarve on ei sitä aina todellakaan helposti saada, saati että se apu tilisi nopeasti, jopa pelkkään neuvolaan voi joutua odottamaan pari viikkoa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne paineet tosiaan tulee ulkopuolelta. Vaatii hyvää itsetuntoa ja paineensietokykyä, että voi olla rennosti semmoinen vanhempi kuin haluaa, kun joka mediasta puskee jatkuvasti "Älä koskaan sano/tee lapsellesi näin! Nämä tavat ovat lapsille vahingollisia! Uusia tutkimustuloksia, tiesitkö että olet tehnyt aina kaiken väärin! Katso, tämä 5 lapsen äiti on huippukunnossa viikko synnytyksestä, mikä on sinun tekosyysi? Laihduta, älä laihduta, muista luomuruoka, stressi on pahasta. Valitsemasi kengät ovat vääränlaiset, turvaistuin samoin. Isän pitää olla tasavertainen vanhempi ja äidillä pitää olla myös omaa aikaa, mutta äidin pitää olla 24/7 saatavilla koska muuten vauva menee pilalle. Vauva pitää opettaa nukkumaan, mutta kuitenkin sen pitää saada heräillä lapsentahtisesti. Sinkkonen tai Cacciatore kertoo kaikki virheet mitä vanhemmat tekevät."
Lisäksi naiset on pienestä pitäen kasvatettu olemaan kilttejä tyttöjä jo pienestä pitäen ja tekemään niinkuin käsketään. Yritä siinä sitten suodattaa että mitä tarkalleen ottaen pitäisi tehdä.
Huh, kuulostaa raskaalta! Meillä on 4v ja 6v lapset ja voin ilmeisesti todeta että itsetuntoni on kunnossa. Ei ole kyllä oikein ikinä kiinnostanut muiden ihmisten ininät saati mielipiteet minusta tai äitiydestäni.
Saati sitten jonkun Sinkkosen. Kukahan mahtaa olla Cacciatore.. pitänee Googlettaa.
Ihmisten pitäisi osata suodattaa tietoa, ja hyväksymään muiden mielipiteitä, jos toinen suosii paljasjalkakenkiä niin antakaa suosia, jos sinun lapselle on kuomat hyväksi havaittu niin älä vaihda muihin.
Pitää ymmärtää että joillakin vanhemmilla vaan on pidempi kokemus vanhemmuudesta, kyllähän ne ensimmäisen lapsen saaneet aina jaksaa vöyhöttää, kolmannen kohdalla huomaavat itsekin että taapero saa jouluna suklaakalenterin siinä missä muutkin.
Jaa Cacciatore on näköjään -56 syntynyt lastenpsykiatri. Ok, eli en siis tee tuolla tiedolla yhtään mitään.
Ja tässä aloituksessa nyt sitten syyllistetään toinen tosiaan 🙄
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten pitäisi osata suodattaa tietoa, ja hyväksymään muiden mielipiteitä, jos toinen suosii paljasjalkakenkiä niin antakaa suosia, jos sinun lapselle on kuomat hyväksi havaittu niin älä vaihda muihin.
Pitää ymmärtää että joillakin vanhemmilla vaan on pidempi kokemus vanhemmuudesta, kyllähän ne ensimmäisen lapsen saaneet aina jaksaa vöyhöttää, kolmannen kohdalla huomaavat itsekin että taapero saa jouluna suklaakalenterin siinä missä muutkin.
Totta mutta jotkut ei anna muiden äitien olla sellaisia kuin on edes sen kolmannen jälkeen. Todettu on. Välit viileni erääseen ikuiseen "kupla äitiys" ihmiseen pari vuotta sitten. Liikaa arvostelua, piikittelyä, voivottelua minun tavoistani.
Vierailija kirjoitti:
No onpa taas alentuvaa!
Mun äidillä on neljä lasta eikä se jalostanut häntä yhtään!
Vierailija kirjoitti:
Ne on ihan pahimpia, nämä joilla on ”pidempi kokemus vanhemuudesta”. Kuvittelevat suorittaneensa jonkin kaikkivoipaisuusdiplomin ymmärtämättä, että kaikki suositukset on muuttuneet sen pitkän ajan kuluessa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne paineet tulee yhteiskunnalta ja ihan muilta kuin muilta äideiltä. Entiset äidit ja eläköityneet ukkelit on pahimpia.
Entiset äidit? Mitä ne ovat?
Kuolleet äidit? Äidit joiden lapset ovat kuolleet? Valaise toki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää ymmärtää että joillakin vanhemmilla vaan on pidempi kokemus vanhemmuudesta, kyllähän ne ensimmäisen lapsen saaneet aina jaksaa vöyhöttää, kolmannen kohdalla huomaavat itsekin että taapero saa jouluna suklaakalenterin siinä missä muutkin.Ne on ihan pahimpia, nämä joilla on ”pidempi kokemus vanhemuudesta”. Kuvittelevat suorittaneensa jonkin kaikkivoipaisuusdiplomin ymmärtämättä, että kaikki suositukset on muuttuneet sen pitkän ajan kuluessa.
Ja aika on samalla kätevästi kullannut muistot, näiden kokeneiden äitien lapset ei nimittäin koskaan kiukutelleet, valvoneet öisin tai pelleilleet ruokapöydässä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää ymmärtää että joillakin vanhemmilla vaan on pidempi kokemus vanhemmuudesta, kyllähän ne ensimmäisen lapsen saaneet aina jaksaa vöyhöttää, kolmannen kohdalla huomaavat itsekin että taapero saa jouluna suklaakalenterin siinä missä muutkin.Ne on ihan pahimpia, nämä joilla on ”pidempi kokemus vanhemuudesta”. Kuvittelevat suorittaneensa jonkin kaikkivoipaisuusdiplomin ymmärtämättä, että kaikki suositukset on muuttuneet sen pitkän ajan kuluessa.
Ja aika on samalla kätevästi kullannut muistot, näiden kokeneiden äitien lapset ei nimittäin koskaan kiukutelleet, valvoneet öisin tai pelleilleet ruokapöydässä :)
Ja he itse olivat alati lempeitä ja rauhallisia, kotinsa kiilsi ja aina tehty ruuat itse.
Äitiys on kyllä nykyään turhan haastavaa. Vaaditaan ties mitä ihme asioita ja lapsen täytyisi kehittyä täysin oppikirjan mukaan. Pitäisi juosta kaikki maailman kerhot läpi tai olet outo ja kyvytön kasvattamaan lasta, jos et viihdy mammakerhoissa, missä vanhemmat suurimmaksi osaksi vain vertailee lapsia kuka on taitavin ja kellä on hienoimmat vaatteet. Sitten jos et harrasta jotain pirun sormiruokailua, niin lapsi ei muka opi syömään yms. Meillä semmosia ei ollut käytössä ja lapsi alkoi syödä lusikalla itse reilun vuoden ikäisenä. Miten kummassa ennen onkaan selvitty ilman näitä hömpötyksiä ja suurinosasta ihmisistä tuli vielä ihan täysijärkisiäkin...
Omat lapseni ovat jo isoja, mutta heidän vauva/taaperoaikana sain vinkin (jo ammoin lopetetusta) Verkkoklinikan vauvakeskustelupalstasta, että mennä sinne keskustelemaan kun ei oikein ollut omia ystäviä tai muitakaan aikuiskontakteja.
En meinannut uskoa silmiäni, kun keskustelu oli sitä, minkämerkkiset vaunut ja kantoliinat piti olla ja "meidän maijapetteri sai ekan hampaansa"-aiheesta sivunmittainen selostus. Kaikki tuntui olevan yhtä tarkkaa kuin nykyajan kaniryhmissä! Ajattelin, että loputkin äitiaivoistani kutistuvat tuossa porukassa. Hyvät lapset on kasvanu ilman vertaistukea ja oikeanmerkkistä kantoliinaa.
Vierailija kirjoitti:
Äitiys on kyllä nykyään turhan haastavaa. Vaaditaan ties mitä ihme asioita ja lapsen täytyisi kehittyä täysin oppikirjan mukaan. Pitäisi juosta kaikki maailman kerhot läpi tai olet outo ja kyvytön kasvattamaan lasta, jos et viihdy mammakerhoissa, missä vanhemmat suurimmaksi osaksi vain vertailee lapsia kuka on taitavin ja kellä on hienoimmat vaatteet. Sitten jos et harrasta jotain pirun sormiruokailua, niin lapsi ei muka opi syömään yms. Meillä semmosia ei ollut käytössä ja lapsi alkoi syödä lusikalla itse reilun vuoden ikäisenä. Miten kummassa ennen onkaan selvitty ilman näitä hömpötyksiä ja suurinosasta ihmisistä tuli vielä ihan täysijärkisiäkin...
Siinä se taas tuli, uudet suositukset on "nykyajan höpötyksiä" ja seuraa kaipaavat äidit pinnallisia tyhjäpäitä 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ollut suorituksia eikä paineita. Aluksi. Sittemmin olen saannut kuulla moittimista mm. koska en vaunulenkkeillyt heti imukuppisynnytyksen jälkeen, koska vauva söi ensin liikaa ja sitten liian vähän, koska lapseni nousi istumaan liian varhain ja oppi puhumaan liian myöhään, koska en antanut vauvalle tuttia jota hän ei ikinä suostunut syömään (minun vika tietenkin), koska me vietetään kotona joko liian vähän aikaa tai liian paljon aikaa, koska vietän lapsen kanssa aikaa väärin, koska teen vääränlaisia ruokia lapselle, koska nukumme päiväunia väärään aikaan. Lapsille ei kuulemma saa antaa korviketta mutta imettäminenkin on väärin tehty, jos et noudata kelloa tai varsinkin jos kehtaat imettää vielä 1. vuoden jälkeen. Kaikki on väärin, ihan sama miten on tehty. Olen surkea ja epäonnistunut. Eikä nämä ole olleet mitään nettijuttuja vaan neuvolasta ja lähipiiriltä tullutta palautetta.
Lopettakaa nyt v***** puhumasta kuin kaikki olisi vain äitien omaa hulluutta, tämän yhteiskunnan sairaat asenteet sen hulluuden ja paineet äideille antaa. Toki joillakin on omasta takaakin taipumusta sellaiseen enemmän kuin toisilla.
Kuka sinulle noita tekemisiä tai tekemättä jättämisiä kommentoi?
Ilmeisesti olin ihan immuuni yhteiskunnan paineille ja menin nukkumaan itsekin päiväunet, kun vauva nukkui.
Sen sijaan että olisimme singahtaneet samaan aikaan olevaan vauvakerhoon tai leikkikentälle notkumaan muiden vaunuvauvojen kanssa.
Vauva nukkui yöt pätkissä 2 vuotiaaksi asti ja totesin riittävän unen olevan aikuiselle ihan välttämätöntä. Siinä jäi moni paine kokematta kun elettiin sellaista rauhallista vauvaperheen elämään ilman suorittamista.
Mä tein samoin. Kun lapsi meni päiväunille, minä nukahdin sohvalle saman tien. Syötin hänelle ruokaa purkista ja käytin tuttia ja kertakäyttövaippoja.
Muut äidit kertoivat, miten tekivät luomukasviksista kaikki lapsen ruuat ja pakastivat, käyttivät vain ekologisia kangasvaippoja ja tekivät päiväunien aikana suursiivousta, askarteluja myyntiin, tai väitöskirjaa.
Minä vain yritin selvitä hengissä. En voinut vähempää välittää kaikesta hössötyksestä. Mutta olin 35, joten vanhempana äitinä olemisessa on puolensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä se taas tuli, uudet suositukset on "nykyajan höpötyksiä" ja seuraa kaipaavat äidit pinnallisia tyhjäpäitä 🙄
No en minä sitä ihan noin tarkottanut. Nykyään vain tuntuu, että se on suorastaan velvollisuus käydä kaikissa kerhoissa. Kyllä minäkin äitinä kaipaan välillä muuta seuraa, kuin taaperot. Suurin osa suosituksista on kyllä aivan turhia.
Meilläkin kävi vähän noin. Yksi isovanhemmista olisi halunnut jo viikon ikäistä hoitaa, päsmäröi ja tunkeili, leikki äitiä kodissani ja lapsellani. Sitten kun ei vaan tuntunut hyvältä antaa hoitoon lasta em. syistä johtuen, niin minulle tuli maine nipo äitinä, jolle ei kelpaa mikään eikä kukaan. Jotenkin surullista, että ainoa tapa saada apua on tavallaan hyväksyä minkälainen apu tahansa. Onneksi on ollut pari muuta läheistä elämässä, joilta on saanut oikeaa apua sitten.
Kyllä meilläkin on ollut näitä, että ei anneta turhaan sokeria, olin kotona pitkään jne. Varmasti minustakin puhuu tuolla tavalla nämä sukulaiset kuin ap näistä kavereistaan. Eivät vain tiedä, että kyllä meilläkin herkkupäiviä on, ei ulkoilla välttämättä joka päivä tai muutenkaan suoriteta päiviä. On ne arvot ja periaatteet taustalla, mutta joustoa sillä tavalla kuin se lasten hyvinvoinnin puitteissa on ok.
On minullakin ollut syyllistäviä äitikavereita elämässä. Vihjaillaan kun lapsi ei ala puhumaan riittävän aikaisin, ihmetellään kun siinä ja siinä iässä meillä ei harjoitella asiaa a tai lapsi ei osaa asiaa b. Itse en voisi kuvitella toimivani näin.