Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko taloyhtiössänne törmänneet roskiskyttääjiin? Minä en ja on vaikea uskoa, että heitä on olemassa

Vierailija
08.01.2021 |

Olen lukenut, että jotkut jopa avaisivat toisten roskiksia nähdäkseen, mitä siellä on.

Oletteko joskus ihan itse todistanut roskiskyttäystä?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paperiroskiksessa on usein sama mies penkomassa toisten kirjeitä. Aika agressiivinen tyyppi.

Arvatenkin etsii tuoreinta sanomalehteä, monen satasen säästöä vuositasolla.

Kirjastot on keksitty.

Roskikselle huomattavasti lyhyempi matka, paras aika on myöhään illalla, silloin kyttääjät jo nukkumassa.

Vierailija
22/35 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin pienessä rivariyhtiössä, jossa yhdelle pariskunnalle oli elämää suurempi asia lajitella aivan kaikki. He höyrisivät yhä uusia ja taas uusia lajitteluastioita, jotka eivät enää  kaikki mahtuneet roskiskatokseen. Ja kallistakin oli, sillä kyseinen hyväkuntoinen  pariskunta ei nähnyt järkeä jaksaa viedä kaunpungin lajittelupisteisiin yhtään mitään. Niinpä kyttäämistä ja narinaa heiltä riitti. Hassua kyllä pariskunnan mies kuitenkin täytti sekajäteastian myös sinne kielletyillä jätteillä ja aivan meidän  kaikkien nenän edessä raahasi vanhoja ratapöllejä sun muuta. En yhtään saanut kiinni, mikä heitä loppujen lopuksi ahdisti. Puutkin olisi pitänyt kaikki kaataa, koska ne olivat heidän mielestään niin kiusallisia roskaajia. Onneksi en enää asu siellä. Kamalia ihmisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paperiroskiksessa on usein sama mies penkomassa toisten kirjeitä. Aika agressiivinen tyyppi.

Arvatenkin etsii tuoreinta sanomalehteä, monen satasen säästöä vuositasolla.

Kirjastot on keksitty.

Kirjasot ova erinomainen asia!  Mutta, mutta muistui mieleeni, että aikanaan asuin taloyhtiössä, jonka keräyspaperiroksikisen yhteydessä oli hyllykkö, jolle saattoi jättää vielä lukuntoisoa olevia lehtiä muille (naapureille) otettavaksi. - Jälkeenpäin olen ihmetelly, että miten tuo paikka pysyi aina niin siistinä ja melkein aina kun vein ise roskikkaia saatoin napata sielä itselleni luettavaa. Toki yritin toisinaan sitten tuoda omia vanhoja lehtiä muille otettavaksi. Huomaan kuitenkin, että va suosin kierrätettyä ja käytettyä niin, että usein olen se viimeinen käyttäjä. Esimerkiksi miksi ihmeessä minulla on tallessa useampi vuosikerta vanhoja kodin kuvalehtiä, glorioita ja image lehtiä.. Mihin ihmeessä minä niitä oikeasaan säästän?  Nyt kun tuli puheeksi niin.... Pitäiskö viedä vain paperinkeräykseen vai.... 

Vierailija
24/35 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En varsinaisesti kyttää, mutta v*****taa käydä pahviroskiksella, joka on sen takia aina täynnä, että asukkaat eivät vaivaudu lististämään pahvilaatikoita. Yleensä pahvilaatikon päällä komeilee vielä "syyllisen" nimi. Tekisi mieli viedä se laatikko asukkaan ovelle ja kysyä, että onko tämä mielestäsi litistetty?

No mikset sitten vie, luuletko että kitinäsi täällä auttaa.

Vierailija
25/35 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan roskiskyttääjiä, koska he rohkeasti ja pyyteettömästi uhraavat omaa panostaan yhteisten asioiden edistämiseksi.

Halveksin syvästi näitä, jotka jättävät roskat lajittelematta ja jopa jättävät pussinsa astian ulkopuolelle, jotkut kantavat katokseen jopa ongelmajätteitä ja isoja kierrätystavaroita tietäen hyvin, ettei jäteauto tule niitä pois viemään. Jos on yhteiskunnan perseelle potkima, löytyisi kyllä tehokkaampiakin tapoja esittää protestinsa.

Vierailija
26/35 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on. Mutta kiva mummo ja lajittelee itse väärin lajitellut uudelleen.

Jos tämä on roskiskyttäystä, niin sitten ilmoittaudun roskiskyttääjäksi! Eli omia roskia viedessäni, jos huomaan jäteastiassa jotain sinne kuulumatonta, siirrän sen oikeaan astiaan. Taittelen myös isoja pahvilaatikoita pienemmäksi, että mahtuvat pahvinkeräysastiaan. Joskus olen jopa vienyt ongelmajätteitä keräyspisteeseen. En kuitenkaan huomauttele muille asukkaille väärässä astiassa olleista jätteistä tai väsää mitään heippalappuja. No kerran sanoin yhdelle naapurille ihan ystävällisesti, kun hän oli tunkenut biojäteastiaan kokonaisen joulukuusen, että sahasin kuusen pienempiin paloihin, kun minulla sattui olemaan oksasaha. Ei naapuri siitä mitenkään pahastunut.

Joulukuusi ei todellakaan kuulu biojätteeseen!

Vierailija
27/35 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En varsinaisesti kyttää, mutta v*****taa käydä pahviroskiksella, joka on sen takia aina täynnä, että asukkaat eivät vaivaudu lististämään pahvilaatikoita. Yleensä pahvilaatikon päällä komeilee vielä "syyllisen" nimi. Tekisi mieli viedä se laatikko asukkaan ovelle ja kysyä, että onko tämä mielestäsi litistetty?

kyllä joku saattaa lukea ja ottaa opikseen.

Vierailija
28/35 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, asuin silleen että asunnostani näki suoraa roskiksille ja samoin kuin sitten yläkerran naapurista. Joka kerta kun vein jotain sinne niin se yk:n rouva kävi katsomassa (joo itsekin katsoin ikkunasta että meneekö taas...) ja usein hakemassa itselleen ne tavarat. Siis ei roska pusseja vaan takin, kynnysmaton tms.

Vierailija
29/35 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kulunvalvontakyttääjä. Kerran kun oli jotain ilkivaltaa tehty niin paljastui että tällä eläkeläismummolla oli minuutin tarkkuudella kirjatut muistiinpanot siitä kuka mihinkin aikaan oli pihalla liikkunut, ilmeisesti jo vuosien ajalta. Samoin rekisterinumerot kaikista vieraspaikalla pysäköineistä autoista ja lyhyt kuvaus kuskista ja matkustajista.

Vierailija
30/35 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, täällä yksi äkäinen kyttääjämummo avasi kerran roskiksen ulkopuolelle jätetyn roskapussin, sai selville kuka sen oli jättänyt ja sai hommattua huomautuksen kyseiselle henkilölle.

Vierailija
31/35 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roskiksien penkojissa on niitäkin, jotka etsii juorunaihetta, Jos jotain erikoista löytyisi, Vaikkapa kaljatölkkejä tai jotain muistiinpanoja. Itse laitan aina vettä varmuuden vuoksi roskapussiin, jotta kaikki kostuu ja penkominen on epämiellyttävää. Varsinkin eläkeläisissä on paljon ns. päällysmiehiä tai peräänkatsojia, joille on työelämässä jäänyt toisten ihmisten tarkkaileminen ja kyttääminen  pakonomaiseksi tavaksi. Narsisti ei halua antaa muille elintilaa. Se tulee esiin vähän joka asiassa ja joka paikassa.

Vierailija
32/35 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi kytätä, mutta hallituksen jäsenänä ja pj. tulee joskus penkottua roskapusseja, jos ne ovat väärässä astiassa ja jospa pussista löytyisi joku lasku tai muu, joka paljastaa roskapussin omistajan. Jätekulut ovat merkittävä kuluerä taloyhtiössä veden ja sähkön ohella, joita maksetaan hoitovastikkeissa ja vuokrissa.

Ja jos se roskapussi on laitettu väärään astiaan esim. paperikeräykseen tai biojätteisiin, niin koko säiliö menee sekajättäisiin ja jos se viedään erikseen esim. muun jätteen yhteydessä, siitä taloyhtiö maksaa moninkertaisen hinnan.

Vaikea ymmärtää, mikä ihme jätteenlajittelussa on niin vaikeaa, ettei sitä viitsitä tehdä?

Paras ja mahdollisesti mahd. pian saadaan systeemi, jossa asukasta veloitetaan todellisten jätteiden mukaan veloitus esim. sekajätteestä, ihan samalla tavalla kuin veloitetaan vedestä.

Vierailija
33/35 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roskisdyykkaaaja oli vuonna 2001 Iso-Roobertinkadulla taloyhtiön roskiksilla. Kyttääjä olen itse, mutta en ole koskaan räpättänyt kellekään roskista. Paitsi siis miehelleni, jatkuvasti. 

Vierailija
34/35 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ainakin minua haitaa, kun pahvikeräyksessä on litistämättömiä laatikoita ja maksetaan siitä täysi hinta jäteastian koon mukaan ja sana oliko siinä sata vai viisi laatikkoa, joka tietenkin peritään hoitovastikkeissa ja vuokrissa.

Minusta se on rahan tuhlausta ja voisi käyttää paljon järkevämmin.

Vierailija
35/35 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan tervettä kyttäämistä sille, ettei niitä isoja kierrätysasemalle kuuluvia tavaroita jätetä roskiskatokseen lojumaan. Kustannus tulee taloyhtiölle eli kaikille osakkaille. Vähemmän tervettä kyttäystä on taas se, että kytätään onko biojätepussi liian täysi niin, ettei se ole suljettu, kun se heitetään sinne biojäteroskikseen.

Ja jätemaksut ovat todella kalliita.

Esim. jos joku vie vanhan telkkarin tai läppärin roskikseen, niin se ei mene sekajätteen mukaan, vaan joudutaan viemään erikseen kierrätykseen ja taloyhtiölle tai yritykselle jokun läppärin kierrätys maksaa yli 100€ kun yksityishenkilölle se olisi ilmainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän