Miksi pankki lähettää pankkikortin edelleen kuoressa, josta tunnistaa heti, että sisällä on pankkikortti?
Kuka tahansa voi jakeluketjussa pölliä sen ja ejtiä käyttää ennen kuin vastaanottaja edes tajuaa, ettei ole saanut uutta pankkikorttia.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Lähimaksu ainakin toiminee?
😂
Vierailija kirjoitti:
Olisiko sinulla joku ehdotus, miten se kortti pitäisi toimittaa asiakkaalle?
Vähemmän näkyvästi pankin kapeassa kuoressa, kun vielä tuntee, että siellä on pankkikortti.
Haluan ehdottomasti kortin ja tunnusluvut postitse, en näe mitään syytä konttorissa asioimiseen. Se, että kortti tai tunnusluku häviäisi postissa olisi toki ärsyttävää, mutta ei aiheuttaisi minulle realistista riskiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähemmän näkyvästi pankin kapeassa kuoressa, kun vielä tuntee, että siellä on pankkikortti.
Kyllä se potentiaalinen varas se oppii tunnistamaan vaikka kortti lähtettäisiin muropaketissa.
Minusta suurempi ongelma on se, että posti on omalla toiminnallaan aiheuttanut sen ettei suuri osa suomalaisista luota sen toimintaan enää juuri ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei toimi ennenkuin on pin-koodilla aktivoitu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites nettiostaminen, voi kait sitä korttia siihen käyttää ilman erityistä aktivoimista? Eikös se aktivoiminen tapahdu ihan kaupan kassalla? Eikö ennen kaupassa käyttöä voi ostaa netistä?
Meneeköhän tuollainen maksu pankissa läpi? Ja moni verkkokauppa vaatii tällä hetkellä vahvaa tunnistautumista (EU:n PSD2-direktiivi).
Paino sanalla "moni", se ei ole kaikki. En tiedä vaatiiko kaikki, kun en osta netistä huijarien takia.
Vierailija kirjoitti:
Haluan ehdottomasti kortin ja tunnusluvut postitse, en näe mitään syytä konttorissa asioimiseen. Se, että kortti tai tunnusluku häviäisi postissa olisi toki ärsyttävää, mutta ei aiheuttaisi minulle realistista riskiä.
Ei tunnusluku enää tule postissa, kun se ei vaihdu, kun kortti vaihtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toimi ennenkuin on pin-koodilla aktivoitu
Eikö? Miten minusta tuntuu, että kun olen saanut uusitun kortin, olen vaan ottanut sen käyttöön, silpunnut vanhan ja ihan ilman mitään PIN-koodeja maksanut lähimaksulla seuraavan kerran kun olen käyttänyt. Noh voin olla väärässä, en ole niin seurannut tarkkaan. 🤔
Meille tuli yritykseen eräältä polttoainetoimitajalta iso kuori täynnä polttoainekortteja ja mukana pin-koodit. Ei tässä vielä mitään, mutta kun sen kuoren päällä lukee vastaanottajan yläpuolella että kortit + pin-koodit... Ihme että kukaan ei pöllinyt.
Vierailija kirjoitti:
Ei toimi. Juuri eilen yritin lähimaksaa uudella kortilla ja vaati pinkoodin.
Se ei edes aktivoidu heti kun sitä käyttää pin koodilla, vaan vasta kun pankki saa siitä tiedon että sitä on käytetty ja maksu realisoituu tililtä. Sitä ennen tapahtumissa näkyy varaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olettaisin, että uuteen pankkiin sopimusta tehdessä tulee edelleen postitse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun sillä kortilla ei ole yksistään yhtään mitään arvoa, se on vain muovinpala ilman todentamista että olet kortin todellinen haltija. Ja vaikka joku jossain hyväksyisikin aktivoimattomalla kortilla tehdyn maksutapahtuman jota kortinhaltija ei itse ole tehnyt, niin se on pankin ja kyseisen veloituksen tehneen tahon välinen ongelma, joka ei kosketa kortinhaltijaa mitenkään.
Miten vaikeaa tämän melko yksinkertaisen konseptin käsittäminen voi olla?
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli yritykseen eräältä polttoainetoimitajalta iso kuori täynnä polttoainekortteja ja mukana pin-koodit. Ei tässä vielä mitään, mutta kun sen kuoren päällä lukee vastaanottajan yläpuolella että kortit + pin-koodit... Ihme että kukaan ei pöllinyt.
Kuka ne olisi pöllinyt ja miksi? Postikeskuksen lajittelija vai postinkantaja? Olisiko sinun mielestäsi siinä kyseessä nerokas ja kannattava rikos josta ei jää heti kiinni?
Päähän sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ne olisi pöllinyt ja miksi? Postikeskuksen lajittelija vai postinkantaja? Olisiko sinun mielestäsi siinä kyseessä nerokas ja kannattava rikos josta ei jää heti kiinni?
Päähän sattuu.
Minuakin sattuu päähän. Tuo on rikos mistä ei jää kiinni jos asemalla ei ole kameroita. Mieti nyt itsekin.
Meiltä häviää sännöllisesti postissa isoja polttoainekorttimääriä sisältäviä kuoria, yleensähän näissä ei ole edes pin-koodeja mukana. Viime vuonna hävisi arviolta 70 korttia viidessä eri lähetyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Ei toimi, koska ekan kerran pitää laittaa pin-koodi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olettaisin, että uuteen pankkiin sopimusta tehdessä tulee edelleen postitse?
Ei tule, voit valita ihan irse oman tunnuslukusi ja aktivoida sen nettipankissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päähän sattuu.
Minuakin sattuu päähän. Tuo on rikos mistä ei jää kiinni jos asemalla ei ole kameroita. Mieti nyt itsekin.
Meiltä häviää sännöllisesti postissa isoja polttoainekorttimääriä sisältäviä kuoria, yleensähän näissä ei ole edes pin-koodeja mukana. Viime vuonna hävisi arviolta 70 korttia viidessä eri lähetyksessä.
Korttikuoria ja kortteja häviää toki postissakin joskus ihan kuten joulukorttejakin, mitäpä luulet minkä verran niillä hävinneillä korteilla todellisuudessa tehdään vuosittain polttoainetankkauksia ja onko niillä mitään merkitystä a) kortinhaltijoiden kannalta b) öljy-yhtiöiden kannalta?
Ja samalla kannattaa ne nostorajat tarkastaa ja kieltää se verkkoostosten ostomahdollisuus, jos ei itse tarvitse kuin harvoin.