Hyvä suolainen piiras? Teettekö valmiiseen voitaikinaan?
Itse en ole kova leipomaan mutta vieraita tulossa ja ajattelin suolaisen piiraan tehdä. Tarjoan kahvin/valkoviinin kera.
Kommentit (31)
Jos valmistaikinan haluat, niin osta mieluummin piirakkataikina. Täytteeksi mitä vaan lihaa/kanaa/kalaa/kasviksia, pari munaa, purkki ruokakermaa ja päälle juustoraastetta.
Kaupasta valmis suolaisen piirakan pohja. Ei siis mikään voitaikina. Hyvää tulee.
Helpoin piirakkataikina on ostaa pakastetaikina, ei tule sotkua. Mutta esim. 100 grammaa voita, 3,5 dl jauhoja ja n. 0.5 dl vettä on helppo. Tästä tulee hyvä, rapea ja ohut piirakka esim. juustopiirakkaan.
Mehevä pohja tulee taas 2 dl vehnäjauhoja, 2dl kaurahiutaleita, 2 tl leivinjauhetta, ¾ tl suolaa, 50g sulaa voita, 2 dl maitoa.
Varioida voi. esim. lisäämällä pohjaan punaleimaemmental raastetta saat vähän enemmän makua pohjaan. korvaamalla osan jauhoista Ruis- tai TEF-jauhoilla saat taas erilaista makua. Lisäksi taikinan voi tehdä vaikka leseitä käyttämällä tai perunamuusin jämiä tai perunamuussijauhetta. Ihan oman maun mukaan.
Mä sulle suolasen piirakan näytän.
T. Rivo-Riitta
Voitaikina on hyvä klassinen varma tarjottava.
Mikä tää alapeukuttaja on? Varmaan joku työtön, jolle kelpaa vaan kaupungin parhaasta konditoriasta valmiina ostetut piirakat?
Tää on superhelppo pohja
https://martat.valudata.fi/keskusteluarkisto/ruoka/ruokanurkka/supernop…
Itse een tuon yleensä 1, 5 kertaisena ja lisään vähän turkkilaista jugurttia pohjaan.
Lopettakaa, tässähän tulee nälkä ja vesi kielelle :)
Millaiset pohjat lohipiirakka tai kinkkusuikale . Mausteet ?
Kinkku-juusto-paprika on yks mun suosikki. Vähän tietty sipulia myös.
Paras on fetapunasipulipiiras.
Valmis pohja.
Paistetaan punasipulisiivuja (reilusti ainakin 6kpl.) fetajuuston marinadissa, maustetaan hunajalla.
Kaadetaan piirakkapohjalle, siihen fetat ja muutama kirsikkatomaatti koristeeksi.
Päälle kermaa, johon vatkattu kanamuna. Ja tietty juustoraastetta. Ja uuniin.
Ei mikään kevyt piirakka, mutta taivaallisen hyvää. 😁 Voisin syödä yksinään.
Itse tehty rahkavoitaikina kyllä parempi mielestäni, mutta tarjouksesta nyt joulun jälkeen lappasin näitä valmistaikinoita pakkaseen.
Jos et ole kokenut leipoja, vieraita varten ostaisin sen valmiin suolaisen piirakka pohjan. Leipomisharjoituksia sitten omalla ajalla. Kinkku-paprikapiirakka toimii aina.
Voitaikinaa käyttäisin vain perinteiseen lihapiirakkaan, siis sellaiseen jossa jauhelihatäyte on taikanan välissä. Suolaiseen piiraaseen hakisin pakasteesta valmiin pohjan, joka on tarkoitettu suolaisille täytteille.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tää alapeukuttaja on? Varmaan joku työtön, jolle kelpaa vaan kaupungin parhaasta konditoriasta valmiina ostetut piirakat?
Kivaa pilkata työttömiä?
Valmis pohja kaupasta
Täytteeksi kinkku, tonnikala, katkarapu, oman makusi mukaan
Päälle juustoraastetta, 3 dl kermamaitoa ja 3 munaa.
Paista 200 astetta puolisen tuntia kunnes pinta ruskistuu hieman.
Suomalaiset on käsittämättömän avuttomia
keittiössä.
Piiraspohjan pyöräyttää vartissa.
Eikä mitään oksettavia kirkkaanpunaisia pizzasuikaleita....
Pellilliseen suolaista piirakkaa tulee loistava taikina seuraavasti:
150 g. margariinia tai voita
4 dl vehnä-/graham-/hiivaleipäjauhoja/niiden seosta, osan em. jauhoista voi korvata kaurahiutaleellakin.
1/2 tl suolaa
1/2 pakettia koskenlaskija sulatejuustoa
1 dl kylmää vettä
Nypi rasva, suola, sulatejuusto ja jauhot sekaisin, kun massa tasaista, lisää vesi ja sekoita taikinaksi.
Levitä tasaisesti leivinpaperoidulle pellille, nosta myös reunoiksi.
Esipaista taikinapohjaa 10 min./225C
Päälle sitten mitä mieleen tulee ja mistä tykkää. Kinkkua, pepperonia, salamia, savuporoa, paistettua jauhelihaa, broilerinsuikaletta, tonnikalaa, lohta, savukalaa, sieniä, paprikaa, tomaattia, jalopenoja, sipulia, valkosipulia, purjoa jne. Mausteet riippuu täytteestä, tarvitaanko esim. suolaa ja pippuria, persiljaa, paprikamaustetta, tilliä kalalle jne. Erilaisia juustoja mieltymyksen mukaan, fetaa, leipäjuustokuutioita, aurajuustoa, mozzarellaa ja lisäksi hyvin sulavaa juustoa esim. emmental/edam/gouda n. 4 dl.
2 dl ruoka/kevytkermaa ja 2 kananmunaa sekoitetaan ja valellaan seos täytteiden päälle.
Paistetaan 200C/20 min.
Tällä luottoreseptilläni teen aina ja joka kerta on vieraat tykänneet.
Mikä tää valmis pohja kaupasta -juttu on. Piirakkapohjan teko on maailman helpoin homma. 100g voita, 2 rkl vettä ja 3 dl ihan mitä vaan jauhoja, ripaus suolaa. Pohjan tekoon menee pari minuuttia ja on tosi halpa.
Mä teen yleensä feta-pinaattipiirakkaa rahkavoitaikinaan. Käytän Valion ohjetta rahkavoitaikinassa. Puolitan jääkaapissa kovettuneen taikinan ja kaulin kahdeksi suunnilleen saman kokoiseksi levyksi (kaulin molemmat puolet leivinpapereille. Sitten toisen päälle ryöpätty pinaatti ja paloiteltu feta, mausteeksi valkopippuria. Toinen levy kuoreksi toisen päälle, reunat rypistellään ja kansi puhkotaan haaurukalla reikiä täyteen. Oon joskus voidellut vedellä ennen uuniin panemista. Paistetaan 200 asteessa, kunnes pinta on kauniin ruskea.