TUPAKOINTI. Milloin ja miksi aloitit, poltatko vielä?
Oma tarina lienee se tavallisin: Nuoruus, tyhmyys, ryhmäpaine. Nyt menossa kolmas yritys päästä irti, vaikeaa on :/
Kommentit (27)
1995, syinä nuo samat kuin ap:lla, lopetin 2016.
16 vuotiaana aloitin. Taustalla omat epävarmuuden tunteet ja halu olla kokoaan isompi ja ns. kova jätkä.
28 vuoden jälkeen lopetus seinään, ilman korvikkeita. Aiemmin en edes yrittänyt, koska todellinen motivaatio puuttui niin pidin pelkkänä itsepetoksena edes yrittää.
Nyt pari vuotta polttamatta. Olo hyvä jaksaa lenkkeillä eikä todellakaan tee mieli röökiä.
17v. aloitin koska se oli "cool". Nyt 39v. ja puolitoista vuotta savuttomana. Vähän liian kauan kesti tajuta ettei tuo touhu olekkaan cool.
Aloitin 21vuotiaana kun olin masentunut ja koetin löytää jotain korviketta jatkuvalle napostelulle, kerran sitten vaan sitten menin kioskille ja pyysin vihreeätä Lm:äää kun sitä äiti poltti, en tiennyt muita tupakkamerkkejä. Ekalla kerralla olin tukehtua ja toisella kävelin pitkin seiniä kun humahti päähän mutta sitten se alkoi sujua. Ja poltan muuten vieläkin. En ole enää masentunut, mutta mulla on hiton huono stressinsietokyky.
Aloitin vakituisen polton 12 vuotiaana ja jo aikaisemmin tuli vedettyä röökiä tilaisuuden tullessa. En kyllä muista mitään ryhmäpainetta sen kummemmin olleen missään vaiheessa. Nyt ollaan oltu polttamatta marraskuun 23:pvä lähtien. Tuskat alkaa hiljalleen hellittää. Tosiaan viimeiset vuodet tuli poltettua 3 askia päivässä.
mies52v
Aloitin alle 20-v. koska se oli stressaavalla työpaikalla ainoa luvallinen keino pitää välillä taukoa, ruokatunnin lisäksi. Lopetin kai noin 10 v. myöhemmin lopullisesti, oli todella vaikea lopettaa mutta lopulta onnistui lopullisesti. Siitä lähtien välttelin vastaavanlaisia työpaikkoja. Teen töitä, mutta en enää vastaavaa orjatyötä huonossa ilmapiirissä.
Aloitin 16v polttamaan. Sitä ennen oli ollut kokeiluja jo ala-asteella. Aloitin kun oli niin jumalaton stressi koulun takia ja ajattelin sen helpottavan. Mulla kesti vuosikausia ennen kuin jouduin koukkuun (en jää helposti koukkuun mihinkään jostain syystä), mutta idioottina aina vaan jatkoin ja nyt koukussa ollaan.
Olen kohta 31v ja haluan lopettaa. Aikaisemmin lopetin sähkötupakalla, mutta tyhmä kun olen niin aloitin uudestaan.
Ehkä tyhmin "harrastus" mitä voi olla. Häpeän nykyään polttamista sen verran, että poltan vain kotona takapihalla. Jos olen missään missä on lapsia (kuten kaupungilla) kärvistelen kunnes pääsen kotiin. Jos satun polttamaan etupihalla ja naapuruston lapsia tulee ulos piilotan tupakan taakseni. En edes tiedä miksi aloin tehdä niin. :D Toisaalta kerran jäin kiinni ja sain nuhteet naapurin tomeralta pojalta. Eipä siinä muuta kuin nyökyttelemään, että oikeassahan hän on. Ei saisi polttaa ja haiseekin pahalle.
Aloitin 15-vuotiaana, olen tupakoinut kohta 6 vuotta. Rakastin heti sitä tunnetta, kun keuhkot täyttyvät savusta ja miten se rentouttaa. Poltan vielä, koska ei ole tullut minkäänlaista motivaatiota lopettaa sitä, mielestäni tupakointi ei ole kallista, eikä sillä ole ollut juuri mitään vaikutusta liikuntasuorituksiin. Itselleni se on vain nopea stressinpoistaja.
Vierailija kirjoitti:
Aloitin 15-vuotiaana, olen tupakoinut kohta 6 vuotta. Rakastin heti sitä tunnetta, kun keuhkot täyttyvät savusta ja miten se rentouttaa. Poltan vielä, koska ei ole tullut minkäänlaista motivaatiota lopettaa sitä, mielestäni tupakointi ei ole kallista, eikä sillä ole ollut juuri mitään vaikutusta liikuntasuorituksiin. Itselltreeni se on vain nopea stressinpoistaja.
Tupakoijalle suurin stressin aiheuttaja on se, jos joutuu olemaan polttamatta eli käytännössä poistat samalla stressiä jonka tupakka itsessään aiheuttaa. Jonkinmoisella liki 15-vuoden tupakointikokemuksella puhun. Tiedän myös sen, että niin kauan kun omaamotivaatioita ei ole niin mikään lopettamispuhe ei saa tupakoijaa lopettamaan.
Yläasteikäisenä kokeilin, poltin satunnaisesti bileissä, eli noin muutaman kerran vuodessa :D
Lukiossa se röyhytteli alkoi todenteolla. Noin 10 röökiä paloi normipäivänä, dokatessa saattoi mennä aski yhessä illassa! :O
Lopetin 26-vuotiaana. Pari vuotta sattui pikku lipsahduksia silloin tällöin, tyyliin firman pikkujouluissa joku tarjos tupakkaa ja olin heti että nooh, tämän kerran.... Kotona sit aamulla karsee morkkis... No, toiset oaneskelee pikkujouluissa ympäriinsä ja salaa sen puolisoltaan, minä vedin röökiä ja salailin sitä :D
Nyt olen päällle kolmekymppinen, viimeisimmästä röökilipsahduksesta vuosia aikaa.... Ällöttää ajatuskin, että joskus poltin. Toivottavasti ei tuu mitään syöpää ikinä. Kaduttaa, että ikinä aloitin. Siihen aikaan kun oli "coolia" polttaa. Tupakkapaikkajengi oli The Jengi.
Aloitin joskus myöhäisteini-ikäisenä. Olen polttanut yli 50 vuotta ja viimeisen henkosen vedän krematorion uunissa. En ymmärrä miten ihmiset voivat sietää tätä maailmaa ilman tupakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin 15-vuotiaana, olen tupakoinut kohta 6 vuotta. Rakastin heti sitä tunnetta, kun keuhkot täyttyvät savusta ja miten se rentouttaa. Poltan vielä, koska ei ole tullut minkäänlaista motivaatiota lopettaa sitä, mielestäni tupakointi ei ole kallista, eikä sillä ole ollut juuri mitään vaikutusta liikuntasuorituksiin. Itselltreeni se on vain nopea stressinpoistaja.
Tupakoijalle suurin stressin aiheuttaja on se, jos joutuu olemaan polttamatta eli käytännössä poistat samalla stressiä jonka tupakka itsessään aiheuttaa. Jonkinmoisella liki 15-vuoden tupakointikokemuksella puhun. Tiedän myös sen, että niin kauan kun omaamotivaatioita ei ole niin mikään lopettamispuhe ei saa tupakoijaa lopettamaan.
Niin, mutta se tupakoimattomuuden aiheuttama stressi häviää heti, kun sitä tupakkia polttaa. Itse pystyn olemaan korkeintaan 3 tuntia tupakoimatta, ennen kuin himo käy sietämättömäksi. Jos ei itse ole opetellut polttamaan tyyliin puolen tunnin välein, niin asian ei pitäisi olla ongelma. Ei usein tule vastaan tilanteita, jossa pitäisi olla tuntikausia polttamatta.
Aloitin 15vuotiaana vuonna 1995. Tupakkarinki koulun pihalla oli sosiaalinen tapahtuma jossa etenkin maanantaisin puitiin viikonlopun tapahtumat. Muistan että riparillakin sai polttaa jos oli lupalappu!
Minä kans aloitin 15v 80 luvulla. Poltan edelleen.Tupakka rauhoittaa ja rentouttaa saa hetkeksi omaa aikaa.Suvaitsevuutta toivoisin kaikilta molemmin puolin .
Aloitin 13-vuotiaana, koska teki mieli, en osaa sitä tarkemmin selittää. Pidin tupakan tuoksusta ja mausta. Poltin välillä enemmän, välillä vähemmän noin 28-vuotiaaksi, kunnes lopetin. Pääasiassa lopetin sen takia, että tupakan hinta nousee tyyliin viikoittain. Olen karsinut muitakin hintavia paheita.
Kaipaan tupakointia ja tavallaan kadun lopettamista, koska en koe hyötyneeni siitä oikein mitenkään. En ole terveempi, keuhkot eivät tunnu erilaiselta, ulkonäkö ei ole muuttunut, maku- tai hajuaisti ei ole parantunut. Olen tietysti säästänyt jonkin verran rahaa, mutta parin kympin säästö kuukaudessa ei juuri lohduta, ei tupakointi minua vararikkoon vienyt. En kuitenkaan aio aloittaa uudestaan, sillä toivon saavani lapsia seuraavan viiden vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Aloitin joskus myöhäisteini-ikäisenä. Olen polttanut yli 50 vuotta ja viimeisen henkosen vedän krematorion uunissa. En ymmärrä miten ihmiset voivat sietää tätä maailmaa ilman tupakkaa.
Ihme, että olet edes hengissä. Keuhkosi olet jo krematoinut.
En opi koskaan ymmärtämään, miten tupakan imeminen parantaa maailmaa. Etenkin jos se ei ole 50 vuodessa tehonnut.
Olen polttanut pari vuotta kännisä lähes joka viikonloppu, enkä ole vieläkään jäänyt koukkuun.
Vierailija kirjoitti:
Aloitin 13-vuotiaana, koska teki mieli, en osaa sitä tarkemmin selittää. Pidin tupakan tuoksusta ja mausta. Poltin välillä enemmän, välillä vähemmän noin 28-vuotiaaksi, kunnes lopetin. Pääasiassa lopetin sen takia, että tupakan hinta nousee tyyliin viikoittain. Olen karsinut muitakin hintavia paheita.
Kaipaan tupakointia ja tavallaan kadun lopettamista, koska en koe hyötyneeni siitä oikein mitenkään. En ole terveempi, keuhkot eivät tunnu erilaiselta, ulkonäkö ei ole muuttunut, maku- tai hajuaisti ei ole parantunut. Olen tietysti säästänyt jonkin verran rahaa, mutta parin kympin säästö kuukaudessa ei juuri lohduta, ei tupakointi minua vararikkoon vienyt. En kuitenkaan aio aloittaa uudestaan, sillä toivon saavani lapsia seuraavan viiden vuoden aikana.
Haju- ja makuaistin paraneminen liittynee raskaan sarjan tupakanpolttajiin.
Säästät tulevaisuudessa, kun minimoit tupakkasairauksien riskit. Tuon pari kymppiä voisi hyvin säästää ja sijoittaa. Selvä raha konkretisoi lopetuksen hyödyn.
Vierailija kirjoitti:
Olen polttanut pari vuotta kännisä lähes joka viikonloppu, enkä ole vieläkään jäänyt koukkuun.
Et vai?
Teininä menin kokeilemaan ja tykästyin. Lähes 30 vuotta meni ennenkuin lopetin kokonaan.