Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko tupakointi olla missään tapauksessa hyväksyttävä?

Vierailija
07.01.2021 |

Olen lopettanut säännöllisen tupakoinnin vuosia sitten, silloin kun se oli vielä sosiaaliseti hyväksyttävää.

Stressavan elämäntilanteen takia (joo tiedän, huono syy, eikä auta mitään) aloitin uudestaan. Tarkoituksena kuitenkin lopettaa, heti kun voimavarat siihen riittää.

Kannan mukanani taskutuhkista, en siis tumppaa maahan, enkä edes roskikseen. Ainoastaan tuhkikseen, jos sellainen on lähettyvillä. Muussa tapauksessa käytän taskutuhkistani.

En polta muiden ihmisten lähellä, vaan vetäydyn kauemmas polttamaan. Bussipysäkillä poistun pois bussipysäkki alueelta polttamaan, ettei vahingossakaan tupansavut leijaile muita ihmisiä päin. Pyrin myös olemaan polttamatta esim. keskusta alueella, siellä kun harvemmin pääsee tarpeeksi kauas muista ihmisistä.

En polta parvekkeella, vaikka taloyhtiössäni se on salittua. Menen aina ulos polttamaan.

Ilmaston kannalta, sekä oman terveyteni kannalta tämä on kyllä silti huono asia, ja koen siitä syyllisyyttä. Mikä on siänänsä hyvä, koska se motivoi lopettamaan, heti kun siihen pystyn.

Jos vastaan kävelee ihminen polttaessani, en sauhuttele hänen kohdallaan, vaan odotan että henkilö on kävellyt ohitseni ja kierrän vielä varmuuden vuoksi ko. henkilön mahdollisimman kaukaa.

Saan silti paljon katseita, vaikka yritän tehdä parhaani, ettei tupakointi häiritsisi muita.

Hieman ihmetyttää tämä tilanne. Onko vielä jotain, mitä voisin tehdä, ettei tupakointini häiritsisi muita, vai onko kyseessä vain se, että poltan ja se on paheksuttavaa ja antaa oikeuden vihaisiin katseisiin?

Ja missä välissä tupakoinnista on tullut niin tuomittavaa? Itse (olen ollut tosiaan vuosia polttamatta) en pahemmin mulkoile tupakoivia ihmisiä, jos sellaisen näen. Eri asia toki, jos polttaa niin että sauhut leijjailee suoraan päin.

Joten antaakaan vinkkejä, jos olen jättänyt jotain huomioimatta, miten voin polttaa niin, ettei se häiritse muita? Vai häiritseekö se polttaminen ihan vain siksi, että poltan, vaikkei se kanssaihmisille mitään vahinkoa aiheutakkaan?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen saa polttaa niin halutessaan. Joten kyllä, on hyväksyttävää ja sellaisena pysyköön.

Vierailija
22/26 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miks sä tämmöstä mietit?

Se on laillista joten sitä saa tehdä.

Saa toki, mutta en silti haluaisi aiheuttaa haittaa kanssaihmisille tupakoinnilla. Ja on vaan jotenkin vaikea kestää niitä vihaisia katseita...

Älä polta yleisillä paikoilla. Mä poltan vaan omassa pihassa, siinä se ei muita haittaa.

Täytynee tätä harkita, ja ehkä se toimisi samalla myös etappina lopettamiseen kun pitäisi olla pitkiäkin aikoja sitten polttamatta.

Jotenkin kuitenkin tuntuu epäreilulta, että tupakoitsijat ovat tällaisesssa asemassa nykyään. Ettei voi edes vaikka kotimatkalla polttaa, kaukana muista, ilman että tuntee syyllistyneensä johonkin hirveään rikokseen.

Nopeasti ovat asenteet muuttuneet, mutta toisaalta ehkä hyvä niin, kun selkeästi vähemmän ihmiset nykypäivänä polttavat. Varsinkin nuoret.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miks sä tämmöstä mietit?

Saa toki, mutta en silti haluaisi aiheuttaa haittaa kanssaihmisille tupakoinnilla. Ja on vaan jotenkin vaikea kestää niitä vihaisia katseita...

Älä polta yleisillä paikoilla. Mä poltan vaan omassa pihassa, siinä se ei muita haittaa.

Täytynee tätä harkita, ja ehkä se toimisi samalla myös etappina lopettamiseen kun pitäisi olla pitkiäkin aikoja sitten polttamatta.

Jotenkin kuitenkin tuntuu epäreilulta, että tupakoitsijat ovat tällaisesssa asemassa nykyään. Ettei voi edes vaikka kotimatkalla polttaa, kaukana muista, ilman että tuntee syyllistyneensä johonkin hirveään rikokseen.

Nopeasti ovat asenteet muuttuneet, mutta toisaalta ehkä hyvä niin, kun selkeästi vähemmän ihmiset nykypäivänä polttavat. Varsinkin nuoret.

Se on hyvä systeemi ja tulee poltettua vähemmän. Mä olen polttanut 40v ja onhan toi suvaitsevaisuus paljon muuttunut vuosien saatossa. Kullakin on paheensa, eikä niillä kannata muita ärsyttää.

Vierailija
24/26 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miks sä tämmöstä mietit?

Missä ihmeen lestayhteisössä asut jos ihmiset ovat noin tuomitsevia? 

Vierailija
25/26 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miks sä tämmöstä mietit?

Missä ihmeen lestayhteisössä asut jos ihmiset ovat noin tuomitsevia? 

Ihan kohtuu isossa kaupungissa asun, en tiedä ollanko asian suhteen jotenkin tuomitsevampia täällä. Esimerkiksi Helsingissä käydessäni saa polttaa melko rauhassa, ja tupakoivia ihmisiä näkyy muutenkin enemmän katukuvassa.

Vierailija
26/26 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä asenteet on muuttuneet paljon. Uskon, että pieni osa tupakoivista pilaa kaikkien maineen. Pitäis muistaa että on paljon meitä tupakoivia jotka ottaa muut huomioon .Kaikki ei vaan pysty eivätkä edes halua lopettaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan