Voiko tupakointi olla missään tapauksessa hyväksyttävä?
Olen lopettanut säännöllisen tupakoinnin vuosia sitten, silloin kun se oli vielä sosiaaliseti hyväksyttävää.
Stressavan elämäntilanteen takia (joo tiedän, huono syy, eikä auta mitään) aloitin uudestaan. Tarkoituksena kuitenkin lopettaa, heti kun voimavarat siihen riittää.
Kannan mukanani taskutuhkista, en siis tumppaa maahan, enkä edes roskikseen. Ainoastaan tuhkikseen, jos sellainen on lähettyvillä. Muussa tapauksessa käytän taskutuhkistani.
En polta muiden ihmisten lähellä, vaan vetäydyn kauemmas polttamaan. Bussipysäkillä poistun pois bussipysäkki alueelta polttamaan, ettei vahingossakaan tupansavut leijaile muita ihmisiä päin. Pyrin myös olemaan polttamatta esim. keskusta alueella, siellä kun harvemmin pääsee tarpeeksi kauas muista ihmisistä.
En polta parvekkeella, vaikka taloyhtiössäni se on salittua. Menen aina ulos polttamaan.
Ilmaston kannalta, sekä oman terveyteni kannalta tämä on kyllä silti huono asia, ja koen siitä syyllisyyttä. Mikä on siänänsä hyvä, koska se motivoi lopettamaan, heti kun siihen pystyn.
Jos vastaan kävelee ihminen polttaessani, en sauhuttele hänen kohdallaan, vaan odotan että henkilö on kävellyt ohitseni ja kierrän vielä varmuuden vuoksi ko. henkilön mahdollisimman kaukaa.
Saan silti paljon katseita, vaikka yritän tehdä parhaani, ettei tupakointi häiritsisi muita.
Hieman ihmetyttää tämä tilanne. Onko vielä jotain, mitä voisin tehdä, ettei tupakointini häiritsisi muita, vai onko kyseessä vain se, että poltan ja se on paheksuttavaa ja antaa oikeuden vihaisiin katseisiin?
Ja missä välissä tupakoinnista on tullut niin tuomittavaa? Itse (olen ollut tosiaan vuosia polttamatta) en pahemmin mulkoile tupakoivia ihmisiä, jos sellaisen näen. Eri asia toki, jos polttaa niin että sauhut leijjailee suoraan päin.
Joten antaakaan vinkkejä, jos olen jättänyt jotain huomioimatta, miten voin polttaa niin, ettei se häiritse muita? Vai häiritseekö se polttaminen ihan vain siksi, että poltan, vaikkei se kanssaihmisille mitään vahinkoa aiheutakkaan?
Kommentit (26)
Minusta ap tupakoi muut hyvin huomioon ottaen.
Miks sä tämmöstä mietit?
Se on laillista joten sitä saa tehdä.
Kuvittelet vaan. Kaikki saa katseita.
Vierailija kirjoitti:
Se tupakanhaju jää vaatteisiin vaikkei juuri sillä hetkellä olisikaan sätkä suussa. Ainakin jos heti tupakan jälkeen menee bussiin niin melkein koko bussi löyhkää.
Tämä on kyllä ihan totta. Onneksi näin korona aikana en istu kenenkään viereen bussissa, enkä käytä ruuhkabusseja. Ei ainakaan kenenkään täydy ihan lähietäisyydeltä haistella, mutta ymmärrän kyllä että useita se haju voi häiritä ja pahimmillaan esim. aiheuttaa mm. päänsärkyä.
Toisaalta suurin osa ystävistäni ei esimerkiksi tiedä, että poltan, joten en usko että ihan tolkuttomasti tupakalta löyhkään.
No kyllä se esim. baareissa on ihan hyväksyttävää edelleen. Amk-aikoina poltin ja opiskelukavereiden seurassa en tuntenut mitään syyllisyyttä. Yhä poltan silloin tällöin baarissa. Mutta kun aloitin työt eräässä toimistossa, niin ei vaan tullut mieleenkään, että olisin käynyt tupakkatauoilla. Olisi se ollut jotenkin noloa, vaikka pari meidän työpaikalta polttikin.
Vain silloin, jos poltaa kannabista.
Tupakoin kun siltä tuntuu. Välillä on useampi kk väli, taas jokunen kk polttamista tauko jne.
Ajatelkaa, jos korona tarttuu yhtä herkästi kuin miten tupakoitsija levittää löyhkäänsä...!
Vierailija kirjoitti:
Miks sä tämmöstä mietit?
Se on laillista joten sitä saa tehdä.
Saa toki, mutta en silti haluaisi aiheuttaa haittaa kanssaihmisille tupakoinnilla. Ja on vaan jotenkin vaikea kestää niitä vihaisia katseita...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mua on parikin mummoa tullut ojentamaan että hyi kun olet pahan tavan opetellut ja mulkoillut murhaavasti.
Jotkut lasten kanssa ohikulkevat hipsterit kans näyttää siltä että haluis vetää turpiin.
Toki koetan parhaani mukaan vältellä ihmisiä etten häiritse.
wtpiireissä se on edelleen ihan ookoo.
Samoin joissakin toimihenkilötyöpaikoillakin kännitupakointia ymmärretään melko hyvin, vaikka nuuska onkn vallanut tilaa siltäkin touhulta kovasti.
Keuhkosi ilahtuisivat saadessaan enemmän happea jos lopetat. Mieti siltä kannalta. Mutta älä mieti liian pitkään vaan lopeta jo!
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin on ihan mahdollista, tai se että tulkitsen kaikki katseet vihaisiksi, johtuen tupakoinnistani 😁
Tsemppiä lopetukseen! Ei se helppoa ole, mutta pystyt siihen kyllä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mua on parikin mummoa tullut ojentamaan että hyi kun olet pahan tavan opetellut ja mulkoillut murhaavasti.
Jotkut lasten kanssa ohikulkevat hipsterit kans näyttää siltä että haluis vetää turpiin.
Toki koetan parhaani mukaan vältellä ihmisiä etten häiritse.
Tältä minustakin tuntuu, vaikkei vielä onneksi kukaan mummo ole tullut ojentamaan! Sitä odotellessa... Jos en polta, ei ihmiset juurikaan kiinitä minuun mitään huomioita, joten oletan että ne katseet tosiaan johtuu siitä polttamisesta...
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä lopetukseen! Ei se helppoa ole, mutta pystyt siihen kyllä!
Kiitos! Onneksi en ole kovin pitkään ehtinyt polttamaan, niin toivottavasti lopetuskin sujuu helpommin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks sä tämmöstä mietit?
Se on laillista joten sitä saa tehdä.Saa toki, mutta en silti haluaisi aiheuttaa haittaa kanssaihmisille tupakoinnilla. Ja on vaan jotenkin vaikea kestää niitä vihaisia katseita...
Älä polta yleisillä paikoilla. Mä poltan vaan omassa pihassa, siinä se ei muita haittaa.
En ole huomannut minkäänlaista syyllistämistä, 10 vuotta olen polttanut. Itsekin katson tupakoidessani, että savut eivät mene kenenkään naamalle, parvekkeella poltan kyllä, mutta savut eivät kaiketi mene naapurin parvekkeelle, koska ei ole tullut valituksia.
Yök yök ja yök, en ymmärrä tupakointia.
Se tupakanhaju jää vaatteisiin vaikkei juuri sillä hetkellä olisikaan sätkä suussa. Ainakin jos heti tupakan jälkeen menee bussiin niin melkein koko bussi löyhkää.