HPV testin tulos, pelottavaa.
Näytteestä on osoitettavissa ns. korkean
riskin HPV-tyypin 18 DNA:ta. Lisäksi löytyy jonkun muun
korkean riskin HPV tyypin kuin 16 tai 18 DNA:ta.
Olen 30 v ja nyt tehtiin ensimmäisen kerran hpv testi ja tämä tulos on jotenkin todella pelottava. Voi kertoa kokemuksiaan, mä pelkaan täälä jo pahinta... :(
Kommentit (27)
Eikö täälä muilla ole hpv kokemuksia ?
Täällä kans yks 30vee ja sama tulos.
Pikaisella googletuksella näyttäis olevan niin että isolla osalla on tuota virusta ?
Kertokaa muutkin, onko tuo yleinen vastaus papa-kokeen jälkeen??
Vierailija kirjoitti:
Pikaisella googletuksella näyttäis olevan niin että isolla osalla on tuota virusta ?
Kertokaa muutkin, onko tuo yleinen vastaus papa-kokeen jälkeen??
Ei ole yleinen, noin 7% testeistä tulee positiivisena takaisin.
Mulla oli kans 35 v. papakokeessa korkean riskin hpv:ta ja lisäksi kondylooma (ei mitään näkyviä oireita missään, tuli täytenä shokkina molemmat).
Vuosi ooteltiin, josko hpv ja esiasteet kohdunkaulalta paranisivat itsestään, suurella osalla kuulemma paranee. No kuuluin siihen osaan, jolla ei parantunut, oli mennyt huonommaksi.
Sähkösilmukkahoidolla kohdunkaulalta poltettiin irti n. 2,5 cm halkaisijaltaan ja 0,5 cm paksuudeltaan alue, lääkäri näytti sen minulle.
Vuosi taas odotettiin ja papakokeessa kävin, tuli tulos että tilanne nyt ok, mutta seuranta taas nyt keväällä.
Koskaanhan hpv ei poistu kokonaan elimistöstä (eikä kondyloomakaan). Vähän ahdistaa ajatus että mulla on suurentunut riski kohdunkaulan syöpään koko loppuelämäni, mutta onneksi se ei ole mielessä enää kuin harvoin.
Muistan kyllä paniikin minkä eka koevastauskirje toi, asia ilmaistu siinä niin vaikeaselkoisesti mitään selittämättä, että sain käsityksrn että mulla lähestulkoon ON JO syöpä, sen kanssa elin sitten kuukauden ennenkuin pääsin lääkäriin asiasta ja kuulin enemmän. En kuulemma ole ainoa näin ajatellut, hoitaja sanoi heti että potilaille lähtevä tuloskirje on todella huonosti laadittu.
Paranee hyvin todennäköisesti spontaanisti. Elät vain tervellisesti ja pidät itsestäsi huolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa muutkin, onko tuo yleinen vastaus papa-kokeen jälkeen??Ei ole yleinen, noin 7% testeistä tulee positiivisena takaisin.
Tämä. Mä sain negatiivisen tuloksen.
Itselläni oli myös korkean riskin HPV DNA:ta, mutta ei tyyppiä 16 eikä 18. (Lapussa oli vaan mainittu, ettei ole kumpikaan noista.) Kävin sen jälkeen papassa ja siellä oli jokin muutos, joka on yleisin muutos ja kontrolli 1-2 vuoden päähän. Halusin käydä heti vuoden päästä kontrolli-PAPAssa ja se oli jo kunnossa.
Mitä todennäköisimmin ei ole mitään vakavaa. Ja jos et tupakoi ja elät muutenkin suht. terveellisesti, niin ilmeisesti vielä pienemmät mahdollisuudet että muuttuu pahanlaatuiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Paranee hyvin todennäköisesti spontaanisti. Elät vain tervellisesti ja pidät itsestäsi huolta.
Viruksesta ei voi parantua.
Nussimalla tulee.
Irtosuhteet kunniaan, eiks jeh? Mitäsuositumpi mies, sitä useampi tauti.
Vierailija kirjoitti:
Nussimalla tulee.
Niin tulee, mutta ei tarvi olla mitenkään edes montaa kumppania, eikä kondomikaan suojaa täysin.
Itselläni ollut eläissäni (40 vuoden aikana) 12 seksikumppania, näistä kahden kanssa ilman kumia (pitkät suhteet). Kummallakaan ei mirään oireita, eli en tiedä mistä, milloin ja keneltä tämän sain.
Ohis
Mulla myös sähkösilmukalla hoidettu joskus, kun eivät poistuneet spontaanisti. Tästä n. 15v aikaa. Älä hätäile, ei tarkoita että sulla olisi syöpä ❤️
Aloittaja kirjoitti:
Eikö täälä muilla ole hpv kokemuksia ?
Mulla vain hiv testistä kokemuksia.
Mulla oli myös reilu vuosi sitten papa-kokeessa muutoksia. Toki säikähdin kovasti ja googlaamalla saa peloteltua itseään oikein kunnolla.
Otettiin koepala ja siitä ei löytynyt mitään. Kävin nyt syksyllä uudestaan papassa ja kaikki oli jälleen ihan normaalisti. Eli oli parantunut itsestään.
N44.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nussimalla tulee.
Niin tulee, mutta ei tarvi olla mitenkään edes montaa kumppania, eikä kondomikaan suojaa täysin.
Itselläni ollut eläissäni (40 vuoden aikana) 12 seksikumppania, näistä kahden kanssa ilman kumia (pitkät suhteet). Kummallakaan ei mirään oireita, eli en tiedä mistä, milloin ja keneltä tämän sain.
Ohis
12 on ihan vtusti. Etkö oikeasti ole ollut kertaakaan pidemmässä suhteessa?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nussimalla tulee.
Ohis
12 on ihan vtusti. Etkö oikeasti ole ollut kertaakaan pidemmässä suhteessa?!
Kirjoitinhan, että 2 pitkää suhdetta.
Onko 12 muka paljon 40-vuotiaalle? Aloitin seksielämän 18-vuotiaana. Pitkistä suhteista eka kesti 4 v., toinen (joka jatkuu edelleen) 8 v.
Eli sinkkuna olen ollut 10 vuotta. 10 yhdenillanjuttua sinä aikana, keskimäärin siis 1 per vuosi. Liikaa joo, mutta "ihan vtusti"??
Taitaa 12 olla aika normaali määrä nelikymppiselle. Itse pidän omaa määrääni hyvin pienenä, kun olen 40 v ja vain 4 miestä on ollut, ei yhden illan suhteita. Lyhyin suhde muutaman kuukauden ja pisin yli 15 vuotta. Ja niin vaan se HPV-virus tuli minullekin tällä vaatimattomalla määrällä, ilmeisestikin tuosta lyhimmästä suhteesta, koska hän on ainoa jolla oli ollut useampia suhteita minua ennen. Muiden en usko kantaneen HPV:ta mukanaan, eikä se ajallisestikaan taitaisi olla mahdollista. T. 8
Niin onko toi AP:n vastaus siis yleinen? Vai onko syytä huoleen??
Sinulla on todettu HPV virusta kohdunkaulassa. 80-90% aikuisista naisista saa HPV viruksen jossain vaiheessa. Tilanne on yleensä ohimenevä, muuttuessaan pysyväksi on mahdollista että tämä kehittyy syövän esiasteeksi.
Sinulla ei ole mitään hätää. Tällä hetkellä sinulla on virus, joka suurella todennäköisyydellä paranee. Jatkossa sinun tulee huolehtia säännöllisistä papakokeista.