Millaista siellä Helsingissä on nykyään asua?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaakin paljon asuinalueesta.
Esim. vanhoissa lähiöissä on hyvinkin rauhallista ja luonto lähellä (esim. Munkkivuori, Haaga yms).
Keskustassa tai Itä-Helsingissä meno taas voi olla hyvin erilaista.
Ihan hyvin täällä elelee kun välttää itäisen Helsingin kulttuurinrikastuttajia.
Asuinpaikka on oma valinta vaikka vihervasurit haluaisivat sekoittaa kulttuureja ja itse asua paremmilla alueilla.
Helsingissä on kallista, ruuhkaista ja epämiellyttävää. Ihmiset usein epämiellyttäviä, luontoa vain siellä täällä, rakennukset monin paikoin rumia, paljon ilmansaasteita. Muutan pois heti, kun voin.
Sekä ison että pienen kaupungin huonot puolet. Pitkät ja hankalasti kuljettavat välimatkat kaupungin sisällä, huono-osaisuutta ja muita kuin suomen- tai ruotsinkielisiä ihan hitosti, väkivaltaa ja huumeita, hemmetin kallis ja huonotasoinen asuminen, aika vähän mitään kulttuuritarjontaa silloinkaan kun ei ollut koronaa, töitä ei mitenkään älyttömästi ole, ihmiset kiireisiä ja kovia, sietämätön puhetyyli. Lisäksi vielä epämiellyttävä ilmasto.
Vierailija kirjoitti:
Esim. vanhoissa lähiöissä on hyvinkin rauhallista ja luonto lähellä (esim. Munkkivuori, Haaga yms).
Joo, täällä Itä-Helsingissä luonto on tosi kaukana. Vahvistan väitteesi.
Kallista ja kaupungin palvelut ala-arvoisia. Esim. Hammaslääkäriä lapselle tarjotaan 1,5h bussimatkan päähän (suunta) ja maksat katumaksun kadusta jota ei aurata "ikinä"...saatika monttuja korjata ja sitten vielä on yleinen parkkipaikka (ja ei käy edes pyynnöstä pysäköinninvalvontaa) eli saat jännittää mahdutko omaan pihaan peräkärryn kanssa jos tarvis...Muuten viihdyn kyllä toistaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meno on kuin viidakossa.
Ydinkeskustassa karseeta. Aggressiivisia, päällesylkeviä kerjääjiä sekä tummatukkaisia kis-kissittelijämiehiä ja viheltelijöitä jotka lähtevät seuraamaan jokaista hametta.
Oikein kivasti. Täällä Etelä-Helsingissä on rauhallista, lyhyt ja turvallinen koulumatka lapsille, itse olen kotirouvana ja mies tekee etä/matkatöitä niin mikäs tässä on ollessa. Auto on lämpimässä tallissa talon alla ja julkisilla pääsee minne vain milloin vain. Kävellenkin pääsee jos ilma on kiva. Meri vieressä, puistoja joka makuun, leikkipaikkoja lapsille, erinomaiset lähikaupat, hyvät kampaajat, museoita ja gallerioita, yms.
Olen asunut muuallakin ja Helsingin valitsisin milloin vain. Mökki löytyy pohjoisesta josta sukua on lähtöisin ja siellä on (omasta mielestäni) todella sisäänpäinlämpiävää porukkaa, kaikki tietävät kaikkien asiat ja kaikesta juorutaan, ei mitään tekemistä. Jotkut tykkäävät sellaisesta ja se on ihan ok. Minä tykkään asua Helsingissä ja se on ihan ok. Kallistahan tämä toki on, perheasunto maksaa lähemmäs miljoonan joten rahaa on oltava tai asuttava paljon ahtaammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meno on kuin viidakossa.
Oletkohan koskaan edes käynyt Itä-Helsingissä? Siellä on aivan ihania pientaloalueita, esim Marjaniemi. Meillä on vene Itä-Helsingissä ja rauhallisempaa paikkaa saa hakea. Ne paikat joista itä saa maineensa ovat pieniä alueita joilla ongelmia ihan aidosti on, se ei kuitenkaan tarkoita että koko Itä-Helsinki on sellainen.
T. Tuo aiemmin kirjoittanut etelähelsinkiläinen
Itse en Helsingissä ole muualla asunut kuin eteläisessä kantakaupungissa. Mitään lähiöitä nyt en edes Helsingiksi laske, kun samalla sitä voisi sitten asua missä tahansa lähiössä ja paljon halvemmalla.
Kerrostaloissa on aina meteliä, oli sitten miten hieno tai iso asunto tahansa. Suurin asumani huoneisto oli 280m2 kooltaan ja kyllä sielläkin meteliä riitti, koska ei ne muut asunnot välttämättä kaikki ole omistusasuntoja ja niin suuuria, joten talossa asuu aina jengiä laidasta laitaan.
Kun haluat lähteä autolla jonnekin vähän pidemmäksi aikaa, niin se tavaroiden raahaaminen ahtaista ovista ja monen portin takaa on aivan älytöntä. Autoa et välttämättä saa kovin lähelle edes tilapäisesti parkkiin.
Myös koirien kuskaaminen ulos monta kertaa päivässä on oma rumbansa ja joka kerta saa mennä tassupesulle, kun kadut on täynnä kusta, paskaa ja räkää.
Nyt kun asumme suuressa omakotitalossa, niin näitä ongelmia ei ole. Kauppaostokset tuodaan pihaan, lenkille pääsee suoraan ovesta, ei ole meteliä ja on muutenkin rauhallista. Ei ole naapureita kolistelemassa ja Helsinkiinkin pääsee reilussa puolessa, jos vain hyppää autoon ja ajaa Stockmannin parkkiin.
Eniten kaipaan hyviä ruokapaikkoja, joista voisi käydä nappaamassa sapuskaa ihan extempore mukaansa. Mitään muuta ei kaupungista ole ikävä.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä on kallista, ruuhkaista ja epämiellyttävää. Ihmiset usein epämiellyttäviä, luontoa vain siellä täällä, rakennukset monin paikoin rumia, paljon ilmansaasteita. Muutan pois heti, kun voin.
Kuulostaa siltä, ettet taida nytkään asua täällä. Ruuhkia ei ole koronan jälkeen ollut missään ja ihmiset ovat täällä ystävällisempiä kuin monessa pikkupaikassa. Enkä äkkiseltään keksi Helsingissä paikkaa, jossa EI olisi hyvät ulkoilumaastot. Lähes joka paikasta on lyhyt matka johonkin metsään, puistoon tai merenrantaan.
Paksupää kirjoitti:
Itse en Helsingissä ole muualla asunut kuin eteläisessä kantakaupungissa. Mitään lähiöitä nyt en edes Helsingiksi laske, kun samalla sitä voisi sitten asua missä tahansa lähiössä ja paljon halvemmalla.
Kerrostaloissa on aina meteliä, oli sitten miten hieno tai iso asunto tahansa. Suurin asumani huoneisto oli 280m2 kooltaan ja kyllä sielläkin meteliä riitti, koska ei ne muut asunnot välttämättä kaikki ole omistusasuntoja ja niin suuuria, joten talossa asuu aina jengiä laidasta laitaan.
Kun haluat lähteä autolla jonnekin vähän pidemmäksi aikaa, niin se tavaroiden raahaaminen ahtaista ovista ja monen portin takaa on aivan älytöntä. Autoa et välttämättä saa kovin lähelle edes tilapäisesti parkkiin.
Myös koirien kuskaaminen ulos monta kertaa päivässä on oma rumbansa ja joka kerta saa mennä tassupesulle, kun kadut on täynnä kusta, paskaa ja räkää.Nyt kun asumme suuressa omakotitalossa, niin näitä ongelmia ei ole. Kauppaostokset tuodaan pihaan, lenkille pääsee suoraan ovesta, ei ole meteliä ja on muutenkin rauhallista. Ei ole naapureita kolistelemassa ja Helsinkiinkin pääsee reilussa puolessa, jos vain hyppää autoon ja ajaa Stockmannin parkkiin.
Eniten kaipaan hyviä ruokapaikkoja, joista voisi käydä nappaamassa sapuskaa ihan extempore mukaansa. Mitään muuta ei kaupungista ole ikävä.
Omituisia kokemuksia.
Itse asun tälläkin hetkellä 120m2 (jos koolla on tässä yhteydessä merkitystä) asunnossa Etelä-Helsingissä ja naapureista en kyllä ole kuullut lähes mitään. Naapureissa on paljon lapsiperheitä ja talossa on suurin osa omistusasujia (vaikkei se lasten leikkimiseen ja itkuun vaikuta), eikä ole kuulunut kuin satunnaisesti jonkun voimakkaampi blenderi tai rappukäytävästä lasten ääniä. Asunnoista toiseen ei ole kuulunut koskaan kuin lelujen tms putoaminen lattialle. Juhlia täällä ei joko koskaan ole kellään ollut (ollaan asuttu tässä 7v) tai sitten äänieristys on priimaa, kuten uskoisin. Olen asunut kantakaupungissa koko lapsuuteni ja äänieristys on ollut melko hyvää 50-luvun taloissa, mutta 70-luvulta lähtien äänieristys on ollut järkyttävä, ennen näitä uusimpia taloja.
Meille ostokset tuodaan sisälle eteiseen kaupan kuljetuspalvelun toimesta, mutta tosiaan meillä on talon alla autotallipaikka jonne pääsee suoraan hissillä. Ei ole ahtaita portteja tai ahtaita ovia, ihan normaali asunnon ovi. Koirakaan ei kuraannu sen kummemmin kuin lähipuiston nurmikon ollessa kosteaa. Meri on vieressä ja ilma sen mukainen, ihana uimaranta ihan vieressä jossa voi uida läpi vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kysymästä, täällä on oikein kivaa asua! Rahoillensa saa vastinetta, ei tarvitse stressata, että palvelut katoaa ja asunnon arvo romahtaa. Töitä riittää, terveyspalvelut toimii, hyvät päiväkodit ja koulut kulman takana. Ulkoilu- ja harrastusmahdollisuuksia joka lähtöön.
Erittäin hyvin kaikki asiat siis.
Mitenkäs siellä?
Ajatella, ettei ihmiset tajua omaa etuaan, kaikki hyvä tarjottimella ja silti Helsinki putosi kokonaan vetovoimaisten kaupunkien listalta. 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kysymästä, täällä on oikein kivaa asua! Rahoillensa saa vastinetta, ei tarvitse stressata, että palvelut katoaa ja asunnon arvo romahtaa. Töitä riittää, terveyspalvelut toimii, hyvät päiväkodit ja koulut kulman takana. Ulkoilu- ja harrastusmahdollisuuksia joka lähtöön.
Erittäin hyvin kaikki asiat siis.
Mitenkäs siellä?Ajatella, ettei ihmiset tajua omaa etuaan, kaikki hyvä tarjottimella ja silti Helsinki putosi kokonaan vetovoimaisten kaupunkien listalta. 🤔
Kaikilla ei ole rahaa asua täällä. Keskituloisella ei ole varaa perheasuntoihin täältä, joten on ihan oletettavaa että he suuntaavat radanvarteen.
Itse tykkään.
Uudellamaalla olen asunut aina, itsemurha-yksiöstä omakotitaloon. Nyt rivitalo Helsingistä rauhallisella alueella: ulkoilumaastot alkavat heti takapihalta ja lähikauppa löytyy muutaman sadan metrin päästä. Työmatka taittuu julkisilla kymmenessä minuutissa tai kesäisin suoraa pyörätietä nopeammin.
En voisi kuvitella muuttavani enää muualle! Ns. Maaseudun rauha on vain yksi huijaus: okt on loputon työmaa, etäisyydet pitkät ja pakollinen auto, palvelut olemattomat. Naapurit riitelivät keskenään ja teinit rälläsivät mopojen ja traktorien (!) kanssa yömyöhään.
Ei kovin hääviä. Timppoja ja Karviksia on suhteessa paljon enemmän kuin pienemmillä paikkakunnilla.
Vierailija kirjoitti:
Itä-Helsingissä on kyllä pilvin pimein rauhallisia asuinalueita sekä luontoa että merenrantaa. Sopisi tull tutustumaan. Suurin osa asukkaista on kantiksia kuitenkin. En ole huomannut täällä mitään erityistä menoa. Samalla tavalla eletään kuin ennenkin. Minä olen itse asunut myös Länsi-Hgissä sekä keslustassa.
Rauhallista (etenkin nyt), toimivaa ja luonnonläheistä. Myös keskustassa jossa on meri ja paljon puistoa. Helsinki ei ole iso kaupunki vaan sopiva.