Yötyö ja unilääke
Teen vakituisesti yövuoroja,tehnyt n 3 vuotta. Nyt ongelma on, että vapaalla en saa nukuttua yössä kun 3-4h. Pidän yötyöstä enkä haluaisi lopettaa. Olen kokeillut melatoniinia,mistä ei ole apua. Nyt menossa lääkäriin. Onko kokemusta, kehoitetaanko vaan lopettamaan yötyö? Haluaisin jatkaa, mutta haluaisin levätä tarpeeksi vapaalla. Määrääkö lääkäri herkästi unilääkettä, vai onko ainut vaihtoehto lopettaa yöt?
Kommentit (20)
Riippuu alasta. Toisten alojen yötyön raskaus otetaan tosissaan toisten ei.
Voi määrätä väsyttävää masennuslääkettä tai ketiapiinia. Varo lihomista. Unilääkettä tuskin määrää.
Eivät helpolla määrää kyllä..niihin jää koukkuun.
Vierailija kirjoitti:
Kuka jää ja kuka ei. En minä jäänyt eikä annos kasvanut. Nopeasti pääsin eroon, vaikka kuukausia käytin. Riippuvuutta liioitellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka jää ja kuka ei. En minä jäänyt eikä annos kasvanut. Nopeasti pääsin eroon, vaikka kuukausia käytin. Riippuvuutta liioitellaan.
Mikä lääke oli käytössä? Teitkö myös yötyötä
Hoitoalan yötöistä johtuvat ongelmat otetaan tosissaan. Ja muu pelastusala. Saat apua työterveydessä ja työvuorolistojakin voidaan ruukata. Saat myös lääkäriin seuranta aikoja.
Kauppa, kuljetus, siivous, vartiointi tai jakelualan yötyöläinen saa ohjekseen lenkkeilyn ja yhden käynnin ravitsemusterapeutille.
Tuskin määrätään mitään. Joudut vaan nuo yövuorot lopettaa..
Kyllä unirytmin tasaamiseksi annetaan annos unilääkkeitä.
Niitä ei tarvitsekaan kauaa käyttää, kun elimistö tottuu siihen, että nukkuu koko yön.
Ongelmahan näyttäisi ap:lla olevan siinä, ettei osaa / pysty nukkumaan öitään kunnolla, kun aina tavallisesti valvoo yönsä.
Kyllä unilääkkeitä voi ja kannattaakin kokeilla, ennekuin lopettaa jatkuvan yövuorotyönsä.
Nykysin on hyviä nukahtimislääkkeitä, jotka eivät aiheuta mitään pöhnää aamuisin, ja niillä saa todella nukuttua sen koko yön. Jo puoli tablettia riittää.
Kerro ongelmasi lääkärille ja pyydä kokeeksi unilääkettä, ei niihin kukaan normaali jää mihinkään koukkuun.
Kyllä niitä voi käyttää satunnaisesti pitkäänkin.
Ja todella Suomessa on unilääkkeet liikaa demonisoitu.
Uskon saat ap, jonkin nukahtimislääkkeen, jonka avulla saat kunnolla nukutuksi vapaapäivilläsi ja siis sen myötö levähtää tarpeeksi.
Monet hoitoalan ja pelastusalan ihmiseet kärsivät samasta kuin sinäkin, ja heille määrätään nukahtimislääke, tasoittamaan tilanne.
Ja ne ovat nimenomaan nukahtimislääkkeitä eivät mitään vanhan ajan kovia unilääkkeitä.
Tunnetuimpia nukahtamislääkkeitä ovat Imovane ja muistaakseni joku Stella.
Serkkuni käytti joskus vuosia sitten nukahtamislääkkeitä, kun hän sairasti vakavasti vielä leikkauksen jälkeenkin.
Bentsoja ei kannata ainakaan aloittaa! Niihin jäät koukkuun jos säännöllisesti syöt
Vierailija kirjoitti:
Bentsoja ei kannata ainakaan aloittaa! Niihin jäät koukkuun jos säännöllisesti syöt
Bentsoihin jää koukkuun ne, jotka koukuttuvat myös röökistä, alkoholista ja huumausaineista. Eli geeniperimältään riippuvuuteen alttiit ihmiset. Jos mikään yllämainituista ei ole sinulle aiheuttanut riippuvuutta, niin aika turvallisin mielin voit käyttää bentsoja lääkärin ohjeiden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin kuulla kovasti mitä unilääkettä sinulle on määrätty kuukausiksi. Niitä kun ei Suomessa määrätä käytännössä ollenkaan.
Nukahtamislääkkeet sen sijaan ovat eri asia ja niihin tulee tosiaan riippuvuus huomattavasti helpommin ja useammalle kuin esim ketiapiiniin tai mirtsapiiniin. Nukahtamislääkkeisiin tulee helpommin toleranssi. Nukahtamislääkkeiden kanssa esiintyy monesti mm muistinmenetystä, kognitiivisten taitojen heikkenemistä, ja tosiaan riippuvuutta.
Ketiapiinissa ja mirtsapiinissa on omat ongelmansa, mutta yleensä pienemmät kuin nukahtamislääkkeissä, ja niitä voidaan määrätä pidempiaikaiseen käyttöön.
t. Joku joka käyttää vakituisesti (jo vuosia) melatoniinia, ketiapiinia ja nukahtamislääkkeitä joka ilta nukkumiseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bentsoihin jää koukkuun ne, jotka koukuttuvat myös röökistä, alkoholista ja huumausaineista. Eli geeniperimältään riippuvuuteen alttiit ihmiset. Jos mikään yllämainituista ei ole sinulle aiheuttanut riippuvuutta, niin aika turvallisin mielin voit käyttää bentsoja lääkärin ohjeiden mukaan.
Mistäs kukaan tietää mikä aiheuttaa itselle riippuvuutta? Itse en ole riippuvainen tupakasta koska olen kokeillut vain muutaman sauhun verran ja yskin keuhkoni pilalle enkä saanut edes käsiini savukkeita säännöllisesti. En ole kokeillut huumausaineita. En ole jäänyt koukkuun vahvoihin kipulääkkeisiin (oxycodonia, myöhemmin panacodia) tai lihasrelaksanteihin joita minulle määrättiin leikkauksen jälkeen. Mutta, nukahtamislääkkeitä söisin ihan hirvittävät määrät jos en olisi hankkinut digitaalista säilöä niille josta saan vain sen yhden illan annoksen / ilta. Koukuttuminen niin geenien ja ympäristön tuotos. Itselläni on niin järjettömät nukahtamisvaikeudet ja olleet vuosikausia että kun vihdoin sain nukuttua nukahtamislääkkeiden kanssa, tuli itselleni niin vahva tunne siitä että NÄMÄ aiheuttavat unta etten ole koskaan päässyt ajatuksesta yli. Jos uni tulee huonommin, on ensimmäinen ratkaisuni ottaa lisää. Ja lisää. Vaikka olen todennut kerta toisensa jälkeen ettei se auta. Sydämeni ei vain usko.
Muilla siis kokemuksia?