Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystäväni on katkera ja kateellinen, koska on rahaa ja olen onnellinen!

Vierailija
07.01.2021 |

Ystäväni (nelikymppinen nainen) teki viisitoista vuotta sitten päätöksen, että hyppää pois ”oravanpyörästä” ja alkaa elämään ”omannäköistä” elämää. Aluksi hän oli ansiosidonnaisella ja välillä töissä niin ettei työttömyysturva loppunut. Kuitenkin viimeiset kymmenen vuotta on menty ihan toimeentulotuella, kun se työnteko ei vaan kiinnosta.

Varsinainen pointtini on, että ystäväni on hirveän katkera ja kateellinen kaikille joilla on asiat paremmin kuin hänellä, erityisesti ystävilleen. Lisäksi hän on kiittämätön kaikesta avusta, mitä hän muilta on saanut (vaatteet, mökkivierailut ja lomamatkat)

Minä muutin maalle puolitoista vuotta sitten uuden mieheni kanssa ja tästä ystäväni sai kauhean kohtauksen. Hän ei pitänyt yhteyttä kuukausiin ja sitten alkoi lähettää todella katkeria viestejä siitä, miten en ansaitse mitään hyvää, koska olen porvari ja elämäntapani on epäekologinen (autot, lentomatkat, harrastukset). Olen kuitenkin yrittänyt olla jotenkin hänen tukenaan, mutta en lopulta enää jaksanut, vaan lopetin yhteydenpidon kokonaan. Nyt ystävä haukkuu tuttavillemme minua ja miestäni rikkaiksi sioiksi, selkäänpuukottajiksi, vihjailee taloudellisesta tilanteestamme ja kertoo valheita meistä.

Mitä tässä voisi tehdä? Kun laitoin hänet selkä seinää vastaan, hän myönsi että on kateellinen minulle kaikesta mutta ei aio eikä halua muuttua. Olen kuitenkin hyvin surullinen hänen puolestaan, sillä hän oli ennen ihana ihminen, eikä hänellä ole montaakaan ystävää.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä tuli vassari ;(

Sincc

Vierailija
2/12 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen vasemmistolainen. Ei mitään uutta auringon alla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna olla ja unohda hänet. Tuttavillasi on varmaan tarpeeksi omaa järkeä tehdäkseen omat johtopäätökset, jos ovat tuon ihmisen valinnoista tietoisia. Jos uskovat mieluummin hänen vuodatuksiaan, niin tuskin menetät mitään.

Vierailija
4/12 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet todella empaattinen, mikä on hyvä piirre ihmisessä, mutta ei tuollainen ihminen ole oikea ystävä. Voisit suositella hänelle ammattiapua mt-ongelmiin, ja lopettaa ns. ystävyyden kokonaan. Pistät numeron estoon. Oikea ystävä haluaa parastasi. Älä pilaa elämääsi tuollaisella.

Vierailija
5/12 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kamalalta. Mutta muista, ettet ole tehnyt mitään väärin. Sinulla on ihan täysi oikeus omaan onneesi ja kaikkiin mukavuuksiin mitä sinulla on käytössäsi. Samoin on ystävälläsi, mutta hän ei laiskuuttaan ole tehnyt mitään asian eteen. Anna tuollaisen ystävän mennä.

Muista myös olla reagoimatta noihin pahoihin puheisiin. Ne osuvat lopulta vain omaan nilkkaan. Ystäväsi löytää edestään sen mitä kylvää ympäriinsä, joten parempi olla tekemättä mitään asian eteen. Luota siihen, että sinut tuntevat ihmiset oikeasti tietävät tuntevansa sinut.

Vierailija
6/12 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksistanne ja sympatiasta! Yhteiset tuttavamme tajuavat kyllä tilanteen ja tämä henkilö on osoittanut kateutta ja katkeruutta myös heitä kohtaan. On vaan todella pelottavaa ajatella, että entinen läheinen ystävä kertoo todella kamalia valheita ja haukkuu minua selän takana. Todella creepyä kun yllättäen kuulee taas jostain juonesta tai valheesta, jota hän on punonut pitkään minua vastaan.

On tosi surullista, että hänen sepityksensä liittyvät aina varallisuuteen ja asumiseen, autoihin, matkoihin, vaatteisiin ym. Ne ovat kuitenkin aika vähäpätöisiä seikkoja maailmankaikkeuden kokonaisuudessa ja tämä ihminen ennen viittasi sellaisille kintaalla. Nyt vanhemmiten hän on muuttunut täysin ja kaikki ajatukset pyörii mammonan ja kulutuksen ympärillä, siis niin että muilla ei saisi olla mitään.

Vaikeeta laittaa estoon ystävää, oli millainen oli, mutta kai se on tehtävä ihan vaan osoittaakseni hänelle ettei tuollainen ole ok mitenkään. Ap

Vierailija
7/12 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa että kuulimme vain ap:n version asiasta...

Vierailija
8/12 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos ystäväsi onkin oikeasti minimalisti ja hän on kyllästynyt materiaa haaliviin ihmisiin? Kyse ei ole kateudesta. Itseänikin ärsyttää ökykuluttaminen. Sinulla ja ystävälläsi on ihan eri arvomaailma.

Vierailija
9/12 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos ystäväsi onkin oikeasti minimalisti ja hän on kyllästynyt materiaa haaliviin ihmisiin? Kyse ei ole kateudesta. Itseänikin ärsyttää ökykuluttaminen. Sinulla ja ystävälläsi on ihan eri arvomaailma.

Oikeuttaako erilainen arvomaailma mielestäsi aloittajan ystävän käytöksen?

Vierailija
10/12 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm, no miten selität esimerkiksi (ilmeisesti muiden maksamat) mökki- ja lomamatkat ja vaatelahjoitukset?

Ap, kannattaa olla tälle ystävälle rehellinen ja sanoa, että hänen nykyinen käytöksensä aiheuttaa vaan ahdistusta ja päänvaivaa. Jos ei siltikään suostu korjaamaan käytöstä, niin siiten vaan ö-mappiin.

Vierailija
11/12 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on hieman samanlainen tilanne. Olen kavereista se, joka kävi suht paljon kouluja, teki paljon p..kahommia opiskelujen aikana ja enpä kuitenkaan päässyt mihinkään rahakkaimpaan hommaan, mutta olen sijoittanut osakkeisiin, rahastoihin, kryptoihin, kultaan...ja pääsin puolisen vuotta sitten parempipalkkaisempaan ja inhimillisempään työhön. Naista minulla ei ole koskaan ollut. Väitän kuitenkin, että kaveripiiristäni minulla on kaikista eniten (itse ansaittua! Ei vanhemmilta saatua yms.!) omaisuutta.

Kaveripiiri on jakautunut sitten näin: Varatut miehet -> On lähestulkoon uudet, 99 % varmuudella rahoituksella ostetut autot, asuntolainalla hankitut asunnot ja kaikki muu kiva. Mutta lainalla! Sinkkumiehet -> Yksi alkoholiton (ja sijoittaa paljon, tienaa enemmän kuin minä, vielä paremmin koulutettu, varmasti enemmän varallisuutta kuin minulla, ihan järkevä tyyppi) ja loput enemmä tai vähemmä alkoholisteja, jotka ovat henkisesti vielä teinipoikien tasolla.

Itse olen sellainen välimuoto, että otan alkoholia kohtuudella, en ole henkisesti lapsellisen teini-ikäisesti käyttäytyvä, sijoituksia ja varallisuutta on, koska "ei ne suuret tulot vaan pienet menot" (en käytä rahaa turhiin asioihin ja en käytä palveluita vaan hoidan korjaukset yms. itse). Ja sitten kun minä teen muiden mielestä "virheitä", niin minut aina otetaan silmätikuksi ja "kiusataan". Jotkut muut tekevät vaikka mitä typeryyksiä ja saavat kaiken aina anteeksi. Ja jos itse annan kurinpitoa tai palautetta kuten pitäisi, jostain aivan typerästä sekoilusta ja sairaasta käytöksestä, niin saan haukut. Mutta taidan olla tällaisena "voittaja-underdogina" jonkinlainen kateuden kohde ja siksi minua aina halutaan kyykyttää. Onko kellään muulla samoja kokemuksia?

Vierailija
12/12 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi jotain tehdä? Anna olla, unohda koko tyyppi.

Kateellisia löytyy aina.