Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäiskö D&D:n säännöt uudistaa tasavertaisemmiksi? (+uusi pelikamppis tubessa)

Arctic 20 ry
06.01.2021 |

Mitä mieltä oot D&D:stä? Onko se vanhojen valkoisten heteromiesten peli, vai voisko se toimia kaikille? Vastaa kyselyyn!

Me tehdään Critical rolen hengessä Dungeons&Dragons -kamppista nimeltä Vallan varjot. Seikkaillaan merirosvojen ja lohikäärmeiden keskellä, eli jos tykkäät fantasiasta niin tää on sun juttu! Panostetaan hyvään tempoon ja huumoriin, ja tietty kaikenlaiseen tasavertaisuuteen!

Tosi hyvä keino selvittää, mistä D&D:ssä on kyse, ja toimii korvikkeena jos ei pääse pelailemaan itse, tykkäät varmasti!

Jaksot löytyy: https://www.youtube.com/channel/UCrxc8y7qdXNeU00mtU9yniQ

Meillä on myös face (www.facebook.com/arctic20ry) ja insta (www.instagram.com/arctic20ry), liity seuraamaan jos D&D kiinnostaa!

Pitäiskö D&D:n säännöt uudistaa tasavertaisemmiksi? (+uusi pelikamppis tubessa)

Vaihtoehdot

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä vois uudistaa, mut tärkeintä on et jokaisessa pelipöydässä ois tasa-arvoinen meininki sekä sukupuolien että etnisyyden jne. suhteen!

Vierailija
2/8 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä siinä on epätasa-arvoista? Sekö, että pelissä on erilaisia rotuja, joilla on erilaiset ominaisuudet? Ei kai pelkkä erilaisuus automaattisesti tarkoita epätasa-arvoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sysipaska pelisysteemi, jossa 1. tason varas ei juuri pysty 30. tason kuningasta vahingoittamaan, vaikka kuinka pääsisi pimeässä ja yllättäen kimppuun.

Vierailija
4/8 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin katsomassa nykyisen laitoksen sääntöjä ja siellä ei mainittu ihonväristä ja sukupuolesta paljon mitään.

Vierailija
5/8 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan siitä ollut juttua jossain, et örkit esim Tolkienin maailmassa olis saanut vaikutteita joistain ihmisryhmistä. Drowit on varmaan toinen, et kun siinä on se sana "dark" (elf), ja ne on pahoja (plus matriarkaalinen yhteiskunta) ja tietty musta tai harmaa ihonväri. Onko muita vielä?

Musta se menee vähän niin, et jos sun maailmankuva ja -katsomus, se viitekehys minkä läpi katsot maailmaa, on viritetty niin et näet rasismia tai epätasa-arvoa joka paikassa, niin sit näet kyllä tossakin. Mulle henkilökohtasesti ei oo tullu mieleenkään, et dark elfit edustais jotain meidän maailmassa tallustavaa ihmisryhmää tai örkit tai mitkään muutkaan.

Esimerkki tästä raisismin näkemiselle viritetystä viitekehyksestä: shakkihan on hirveen rasistinen peli, jos sen haluaa nähdä sellasena. Valkoset ja mustat vastakkain. Valkonen aina alottaa. Valkoista pidetään parempana värinä, koska sillä on initiative, eli musta on aina altavastaaja.

Mut meneeks se näin? Loukkaantuisinko valkoisena siitä jos drowit oiski white elfejä ja pahoja? Tai naisena, jos drowit on matriarkaalinen yhteiskunta?

Toinen kysymys: sanotaan et Tolkien oiskin ottanut örkkien esikuvaksi sen ajan rasistisen ihmiskuvan mukaan jonkun ryhmän, niin olenko minä 2021-vuoden ihminen myös rasisti jos mun peleissä on örkkejä eikä mun pieneen mieleenkään ole tullut että örkit edustais jotain ryhmää? Onko örkit jotenkin pilalla, vaikka ne ois syntyny rasistiselta pohjalta?

Kolmas kysymys: miten dnd voitais muuttaa? Riittääkö esim et drowit ois vaikka harmaita, niin se ihonväri ei viittais mihinkään? Tai pitäiskö se matriarkaalisuus poistaa? Tai pitäiskö mun loukkaantua miehenä, koska miehet on siinä yhteiskunnassa lähes orjia?

Entä miten örkit muutettais? En kyl keksi ite mitään.

Vierailija
6/8 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellähän on aika hyvin kuvituksessa esillä eri sukupuolet ja ihonvärit. Et asiaan on selvästi kiinnitetty huomiota, millonka lie tullut 5e.

Vierailija
7/8 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

d&d:hen täytys ilmanmuuta saada trans-hahmot ynnä kaikki muutkin muunsukupuoliset.sekä tietenkin kiintiöhomppeli että tummaihoinen kuuluisi joka seikkailuun.ihan niinkuin tv-sarjoissakin nykyään.

Vierailija
8/8 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on hyvä että eri roduilla on omat ominaisuudet ja vahvuudet, niinku esim pelihahmoilla monissa tietokonepeleissä. Toi drowjuttu saattaa olla sattumaa, mutta vaikka ei oliskaan niin en mä ainakaan sellasena oo sitä ajatellu enkä sillain negatiivisesti sitä pelaa. Se nyt ois jo aika diippii että jos sukupuoli/väri vaikuttas ominaisuuksiin mut en ny oo kyl dndssä sellasta huomannu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi