Kuinka monta päivää menee jos pitää kirjoittaa 4000 sanan pituinen essee? (yliopisto)
Ja siinä pitää tietenkin olla tieteellisiä artikkeleita lähteenä ja jonkun verran kriittistä analyysia. Kuinka monta päivää tähän menee normaalijärkisellä ihmisellä? Tai montako päivää sinulla menisi oman alan opinnoissasi?
Kommentit (53)
Huhhuh alanpas tuntea itseni hitaaksi ja laiskaksi näitä vastauksia lukiessa :D
Riippuu aiheesta ja miten helposti lähteet löytyy ja miten ymmärrettävästi lähteissä on asiat ilmaistu.
Välillä etsit useamman päivän lähteitä jonka jälkeen luet useamman päivän lähteitä jonka jälkeen etsit taas lisää lähteitä. Välillä taas löydät saman tien hyvän lähteen josta löytyy jo paljon ja jonka pohjalta löytää helposti myös muut lähteet.
Itse olen pyörinyt puolitoista viikkoa yhden käsitteen ympärillä ja nyt alkaa hahmottua mistä on kyse mutta en tiedä kannattaako sitä edes käyttää omassa työssäni.
Riippuu kielestä ( äidinkieli vai ei), viitteiden määrästä ja tekstin tieteellisestä tasosta. Täällä on annettu hyviä vastauksia, että varaa viikko. Jos on äidinkielellä, tuttu asia ja valmiit lähteet, niin saat tehtyä hyvän 2-3 päivässä. Jos lähteet puuttuvat, ja joudut perehtymään asiaan, niin aloita tosiaan viikkoa ennen. Jos on tieteellinen teksti esim. englanniksi ja lähteitä vaikka 20, niin tarvitset enemmän aikaa, esim. 8 työpäivää.
T. Yliopiston opettaja.
Itse kirjoittamiseen ehkä muutamasta tunnista kokonaiseen päivään, lähteisiin perehtymiseen ja pureskeluun voi mennä aiheesta riippuen moninkertainen aika. Olen nopea ja harjaantunut kirjoittaja, joten tekstin hiomiseen ei tarvitse yleensä käyttää kovin paljon aikaa.
Pari päivää jos sitä ei kovin tarkkaan nillitetä läpi, pikkasen enemmän jos joutuu nysväämään yksityiskohtien ja (useiden) lähteiden kanssa. Joku varmaan kirjoittaisi tutusta aiheesta päivässä.
Ei tällaiseen ole mitään oikeaa vastausta.
Siinä käy seuraavasti. Jos sun deadline on kuukauden päästä, et tällä viikolla saa vielä mitään aikaiseksi, koska vielä on aikaa. Ensi viikon alkuun mennessä olet jo unohtanut asian. Muistat asian ensi viikon lopulla. Tartut toimeen, etsit innolla lähteitä, joita ei löydy kunnolla, saat kuitenkin jotain kirjoitettua. Turhaudut kuitenkin niin, ettet koko viikonlopulla avaa konetta. Seuraavalla viikolla sulla olikin pari muuta deadlinea, jotka olit myös unohtanut, joten ehdit vain vähän edistää sitä sun tekstiä. Viikonlopulla olikin sitten naapurin kissan ristiäiset, joten et ehdi jatkaa silloinkaan ja sunnuntaina on pää kipeä niin et pysty. Viimeisen viikon maanantaina on jumppa, jonne menet ihan väkisin, koska sulla on huono omatunto viikonlopun juhlista etkä jumpan jälkeenkään jaksa tehdä mitään. Tiistaina tajuat, että se essee pitikin palauttaa keskiviikkona eikä perjantaina, niinkuin luulit. Alkaa vimmalla kirjoittaminen, kirjoitat yöhön saakka ja nukahdat kesken kaiken läppäri sylissä. Seuraavana päivänä luet tekstin uudelleen ja muokkaat sitä sillä seurauksella, että sanoja on enää 2500 jäljellä. Mietit kaikki mahdollisuudet läpi miten saisit lisäaikaa palautukseen käyden läpi vaihtoehdot mummon kuolemasta siihen että voiko sitä käyttää tekosyynä, että koira söi kotitehtävät. Tajuat, että on parasta palauttaa se essee kuitenkin. Etsit vielä jonkun ihan-sama-mikä-lähteen ja kirjoitat joukkoon lisäksi epämääräistä jargonia, ja sulla on 3940 sanaa. Lisäät vielä jargonia 60 sanaa ja sulla on just tasan 4000 sanaa. Palautat työn 23.58 kun palautuslaatikko olisi sulkeutunut 23.59.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä sanojen määrä on tosi huono mittari. Eihän itse kirjoittamiseen välttämättä mene aikaa vaan siihen kaikkeen taustatyöhön, tiedon yhdistelyyn ja johtopäätöksiin. Itse kirjoitan yleensä n. 15 sivun esseitä melko laajoista kokonaisuuksista ja aikaa menee kolmisen viikkoa. Valmista tekstiä tulee monesti paljon enemmän, ja aikaa menee myös tekstin muokkaamiseen ja tiivistämiseen. Nopeamminkin varmasti selviäisi, mutta en osaa tehdä ”sinne päin” vaan teen työn perusteellisesti.[/
Tämä kuulosti totuudenmukaiselta. Itse juuri tein n. 15 sivun esseen ja meni kolmisen viikkoa.
Enemmistöllä maailman ihmisistä ei ole mitään todellista sanottavaa ja joku joutava opettaja vaatii niiltä sanoja. Pyritäänkö Suomessa kouluttamaan alansa parhaita vai käymään läpi nöyryytys ja alistus, jonka opettajat joutuivat itse aikanaan käymään läpi?
Vierailija kirjoitti:
Itse kirjoittamiseen ehkä muutamasta tunnista kokonaiseen päivään, lähteisiin perehtymiseen ja pureskeluun voi mennä aiheesta riippuen moninkertainen aika. Olen nopea ja harjaantunut kirjoittaja, joten tekstin hiomiseen ei tarvitse yleensä käyttää kovin paljon aikaa.
Sekin riippuu aineesta. Jos opiskelet suomea ja kirjoitat suomeksi tai saksaa ja kirjoitat saksaksi, silloin siihen hiomiseenkin kuluu aikaa todella paljon. Silloin on todella viilattava pilkkua. Aihe kun voi olla esimerkiksi lauseenvastikkeiden x ja y käyttö Martti Haavion varhaistuotannossa.
Vierailija kirjoitti:
Tämän keskustelun perusteella yliopisto on raskaasti yliarvostettu.
Suomalaisissa yliopistoissa vaatimustaso on järkyttävän alhainen. Koittakaapa vaan mennä Englantiin tai Saksaan noilla yhdessä yössä kyhätyillä 12 sivuisilla esseillä niin hylky tulee satavarmasti.
Pyrin tekemään asiat hyvin, joten varaisin tuohon kaksi viikkoa. Jos saisin valmiiksi aikaisemmin, niin sehän olisi vain hyvä asia ja voisin pitää vaikka vapaapäiviä ennen deadlinea.
Se, kauanko kirjoittamisessa menee, riippuu monesta asiasta:
- onko lähteet jo tiedossa? Onko ne jo luettu? Vai pitääkö käyttää aikaa etsimiseen ja lukemiseen?
- miten nopeasti pystyt sisäistämään tietoa ja muodostamaan sen perusteella tieteellistä tekstiä?
- minkälaiseen lopputulokseen pyrit? Ykkösen ja viitosen esseessä on iso ero.
- mitä muuta tekemistä sinulla on? Tenttejä, harjoitustöitä, töitä? Vai pystytkö keskittymään vain tähän?
- onko aihe entuudestaan tuttu, vai joudutko käyttämään aikaa siihen että otat selvää asioista?
- oletko kurinalainen, vai meneekö opiskeluun varattu aika somea selatessa?
Kirjoitin gradua parhaana viikkona muistaakseni 11-12 sivua. Olin lomalla, joten kirjoitin kokopäiväisesti. Kirjoittaminen toki sisälsi lähteiden etsimistä ja lukemista sekä muuta tiedonhakua ja sen miettimistä että mitä haluan tekstiini sisällyttää ja mikä ei ole gradun kannalta oleellista.
Mitä horiset, kyllä ainakin Helsingin yliopistossa ja Haaga-Heliassa on ihan yleisesti käytössä. Tämä tieto on viime syyslukukaudelta.