Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

40 päivää raittiina, laskeeko toleranssi?

Vierailija
05.01.2021 |

Mitä veikkaatte? Join syksyllä noin joka toinen viikko, en erityisen paljon.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

laskee

Vierailija
2/6 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellään kokemuksia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No noin pienellä ryypiskelyllä ei kyllä mitään toleransseja edes kehity. Ellet sitten tarkoittanut että joit koko viikon ja parantelit krapulaa seuraavan jne.

Vierailija
4/6 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei laskenut ainakaan mulla. Olin 6kk juomatta tipan tippaa, koska aikaisemmin sitä alkoa meni tosi reippaasti ja tolet oli tapissa. Ei se 6kk jälkeen muuttunut mihinkään. Maksa-arvot korjautui, mutta yhtä lailla piti juoda pullo viinaa kun muut otti samaan "kännimäärään" muutaman lasin viiniä. En tiedä kauanko vaatisi saadat toleranssi alas, mutta veikkaan tuolla kokemuksella ettei vuosikaan riitä.

Vierailija
5/6 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 8 viikkoa juomatta eikä toleranssi laskenut yhtään. Samalla viimeinen kerta kun ostin pilalle lantrattua karjalaa. Vaikka joi kaksinkäsin niin ei mennyt kunnolla päähän. 

Vierailija
6/6 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi noudattaa pääsääntöisesti nollannen asteen metaboliaa, eli keho (lähinnä maksa) puhdistaa vakionopeudella alkoholia verestä. Jos ihminen juo hitaammin kuin puhdistus tapahtuu, ei juurikaan humallu. Jos taas juo nopeammin pitkään kuin puhdistus toimii, humala nousee. Pitkään suuria määriä alkoholi käytettäessä käyttö voi indusoida eli tehostaa sitä metaboloivien entsyymien toimintaa ja siten alkoholin poistuminen kehosta nopeutuu. Tämä vaatii kuitenkin säännöllistä ja suurta alkoholin kulutusta. Yleensä "toleranssin" kehittymisessä on kyse ennemminkin humalatilaan tottumisesta ja tilanteesta, jossa ihminen oppii toimimaan humaltuneenakin. Tauon jälkeen tämä taito voi unohtua ja niin sanottu toleranssi on kadoksissa.