Onko aspergereillA taipumusta pakkomielteisiin?
Eräs tuntemani asperger-mies on ihastunut minuun ja pelkään, että olen hänelle jonkinlainen pakkomielle. En ole siis hänestä kiinnostunut.
Kommentit (13)
Mitäpä luulet, mistähän hra Asperger keksi alkaa kerätä oireita ja todeta, että vikaa on?
Oletko ilmaissut miehelle suoraan ja kiertelemättä, ettet ole hänestä kiinnostunut etkä halua parisuhdetta hänen kanssaan? As-henkilöt ovat neurotyypillisiä heikompia ymmärtämään rivienväliviestejä ja pehmennettyjä ilmaisuja. Jos olet, eikä mies usko sinua, sinun ei auta kuin estää hänet somekanavissa ym. ja tarvittaessa viedä asia eteenpäin poliisille. Erityiskiinnostuksen kohteet, myös tietyt ihmiset, ovat tyypillisiä monille asseille mutta se ei saa olla tekosyy ripustautumiselle ja ahdistelulle.
Itsekkö diagnosoit vai onko hän kertonut assburgeristaan?
Tuollaista "ihastumista" toki on ihan tavallisillakin ihmisillä :(
Sinähän et mitään diagnooseja jakele kyökkipsykologi ystäviesi kanssa.
Tietääkö assburger ystäviäsi että olet narsisti-sosiopaatti? Olisi varmaan reilua kertoa.
Aspergerit eivät ole tavallisesti mitään yltiölahjakkuuksia vaan ihan mulkkuja inttäjiä ja jumittajia, pakkomielteet ovat tosi normaaleja heillä.
Miten se ihastuminen ilmenee? Onko se mies sanonut suoraan, että on ihastunut, vai (yli)tulkitsetko joistain vihjeistä tai muista asioista? Mistä tiedät miehen diagnoosin edes?
Toisinaan saattaa olla jumittamista, mutta ei pakkomielteenä yleensä muut ihmiset ole.
Itselläni on pakkomielteenä lähinnä tarkistaa, onko levy jäänyt päälle ja vuotaako hana, samantyyppisiä on muillakin aspergertutuillani, ihmisistä ei taida kukaan olla erityisen kiinnostunut. Miesaspergereille pitää sanoa asiat hyvin suoraan.
Naisten mielestä asperger = pitäisi olla kokoajan lukemassa rivien välistä ja tulkitsemassa teidän sanatonta vihjailuja?
Voi jeesus..
Opetelkaa puhumaan.
Vierailija kirjoitti:
Toisinaan saattaa olla jumittamista, mutta ei pakkomielteenä yleensä muut ihmiset ole.
Itselläni on pakkomielteenä lähinnä tarkistaa, onko levy jäänyt päälle ja vuotaako hana, samantyyppisiä on muillakin aspergertutuillani, ihmisistä ei taida kukaan olla erityisen kiinnostunut. Miesaspergereille pitää sanoa asiat hyvin suoraan.
Tämä.
Minä jumittelen erityiskiinnostuksnkohteisiini.
Jos ihastuisin, tuskin pystyisin käyttäytymään ihastuksenkohteeni seurassa mitenkään rationaalisesti.
Onneksi en valtavasti ollut ihastunut nykyiseen puolisooni tavatessamme, olipahan vain "ihan kiva"...
Toki voin puhua vain omasta puolestani ja minulla ei ole virallista diagnoosia, mutta minulla on erittäin vahvat perusteet olettaa, että olen ainakin vahvasti as-piirteinen.
Vierailija kirjoitti:
Itsekkö diagnosoit vai onko hän kertonut assburgeristaan?
Et vastannut ap.
Minkäslainen häiriintyneen leima keksittäisiin sinulle?
Ei ehkä pakkomielteeksi voi sanoa, mutta tietynlaista ajoittaista ”juuttumista” joihinkin asioihin ja ihmisiin voi olla. Menee yleensä ohi, ja toki ihmisissä on eroja.