Sokeripalarokote toteutettiin 6 viikossa koko Suomeen 1980-luvulla
En tajua, miksi tämä ei toimisi nytkin samalla systeemillä. Kaikki hakivat sen ja homma oli sillä selvä.
Kommentit (72)
Tämä on ihan pelleilyn tasolla. Ensin keväällä oli maskit päässeet vanhentumaan, sitten ostettiin viallisia huijareilta Suomen varoilla. Nyt ei edes olemassa olevaa rokotetta saada maahan riittävästi ajoissa. On se kiva kun mummot jää henkiin ja työväestö ehkä ehditään joskus syksymmällä sitten rokottaa. Tärkein olisi turvata nuo verorahaa maksavat työssäolijat. Ja onko median pakko infota joka hetki nyt myös siitä mutaatio-koronasta?
Vierailija kirjoitti:
opette suomea, ei siinä sanottu 400 tuntia vaan 400 tunnissa. jos haluat erikseen kertoa, että neljässä tunnissa, niin silloin kirjotay 400:ssä tunnissa. (ssä, koska mneljäSSÄsadassa).
Tuo lause on erittäin epäselvä, mutta lähinnä se tarkoittaisi, että yksi ihminen saisi tunnissa 400 rokoteannosta. Itse sanoisin mieluummin, että tunnissa rokotetaan 400 ihmistä.
T. Suomen kielen ammattilainen.
Vierailija kirjoitti:
Nytkin rokotukset voitaisiin hoitaa ihan hyvin kouluissa. Jokaiseen liikuntasaliin rokotuspaikka ja äänestysalueittain väki sisään ja ulos nopeasti.
Sopiihan, että rokotetaan minun äänestysalueeni nyt ja sinun äänestysalueesi toukokuussa?
Vierailija kirjoitti:
Kävin itse lapsena ottamassa sen sokeripalan. Kauppakeskukseen oli järjestetty tila sitä varten. En tajua miksei nyt voida ostarille laittaa rokotustilaa. Ainahan siellä on joku liiketila tyhjänä.
Ei voi rokottaa yleisissä tiloissa. Pitää olla valmius siihen, että rokotetulle tulee jokin negatiivinen reaktio piikin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin itse lapsena ottamassa sen sokeripalan. Kauppakeskukseen oli järjestetty tila sitä varten. En tajua miksei nyt voida ostarille laittaa rokotustilaa. Ainahan siellä on joku liiketila tyhjänä.
En oikein näe, mitä hyötyä olisi siitä että teho-osastojen lääkärien ja sairaanhoitajien pitäisi mennä ostarille hakemaan rokote.
Sairaalassa varmaan voidaan omalle henkilökunnalle antaa se rokote, senkin hassuttelija.
Jos Norja rokottaa 12 000 päivässä, miten Suomen tavoitekaan voi olla 20 000 viikossa????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nytkin rokotukset voitaisiin hoitaa ihan hyvin kouluissa. Jokaiseen liikuntasaliin rokotuspaikka ja äänestysalueittain väki sisään ja ulos nopeasti.
Sopiihan, että rokotetaan minun äänestysalueeni nyt ja sinun äänestysalueesi toukokuussa?
Tätä tahtia se on vuoden 2036 toukokuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi rokottaa yleisissä tiloissa. Pitää olla valmius siihen, että rokotetulle tulee jokin negatiivinen reaktio piikin jälkeen.
Mikä se rokottaja on, joku random? Eikö kaikki rokottajat ole sairaanhoitajia, jotka osaavat ensiavun antaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein näe, mitä hyötyä olisi siitä että teho-osastojen lääkärien ja sairaanhoitajien pitäisi mennä ostarille hakemaan rokote.
Sairaalassa varmaan voidaan omalle henkilökunnalle antaa se rokote, senkin hassuttelija.
Enhän minä ole se hassuttelija, joka tuossa edellä ehdotti ostarirokotuksia pandemian toisen aallon keskellä, kun rokotteita riittää vain terveydenhuollon työntekijöille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
opette suomea, ei siinä sanottu 400 tuntia vaan 400 tunnissa. jos haluat erikseen kertoa, että neljässä tunnissa, niin silloin kirjotay 400:ssä tunnissa. (ssä, koska mneljäSSÄsadassa).
Tuo lause on erittäin epäselvä, mutta lähinnä se tarkoittaisi, että yksi ihminen saisi tunnissa 400 rokoteannosta. Itse sanoisin mieluummin, että tunnissa rokotetaan 400 ihmistä.
Täällä ei kannata valita valitsemaasi linjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein tiedä, mitä kannattaisi valita. Täällä on moni ihminen selittänyt kärsivällisesti monta syytä, miksi ostarilla ei voi rokottaa koko kansaa. Ja vastauksena on aina vain ”ölö mölö hallituksen vika”. Joten ihan sama vääntää sitten oikeakielisyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Tiistai 10.8.2010
(Julkaistu Debatissa 3/2010)
Nyt se sitten vihdoin selvisi: sikainfluenssauhkaa ei todellisuudessa ollutkaan. Ainakaan siinä määrin kuin media, poliitikot ja lääketieteen ammattilaiset uhan vaarallisuudesta varoittelivat. Mutta kuka oikein hyötyi possujen kärsillä ja saparoilla lietsotun hysterian ylläpitämisestä?
Rokotevalmistajat saivat yksin Suomelta 100 miljoonaa euroa paksumman lompakon rokotteista, joiden vaikuttavuudesta terveyden laatuun ja tilaan on heikosti näyttöä. Euroopan tasolla possurokotekustannukset kipuavat miljardeihin. Pelko ja uhka ovat aina olleet tehokkaita markkinointikeinoja ja näiden varjolla on helppo myydä kansalle kuin kansalle palanen turvallisuudentunnetta. Massahysterian saavutettua kipupisteensä ei järjelle tai tosiasioille enää ole sijaa julkisessa keskustelussa. Päätöksenteosta tulee kiihotetun kansanjoukon lepyttämisen airut. Sanaparsi ”mitä jos” onkin yksi tehokkaimmista holtittoman rahanmenon oikeuttavista taikasanoista. Esirippu laskee ja lääketeollisuus kumartaa katsomossa töllöttäville aivottomille lampaille.
Lääketeollisuus kuljettaa lääkäreitämme vuosittain varsin avokätisesti erilaisiin seminaareihin ja koulutustapahtumiin ympäri maailmaa. Esimerkiksi Tampereen kaupunginhallituksen henkilöstöjaostolle tulee vuosittain hyväksyttäväksi kymmeniä tämänkaltaisia seminaarikutsuja. Toiminta on mahdollista, koska siitä hyötyvät sekä matkojen kustantajat että vastaanottajat. Lääkeyhtiöt saavat sanomansa perille ja kenties myötämielisemmän suhtautumisen tuotteisiinsa eli pidemmän päälle lisää rahaa, kaupunki saa maksutonta koulutusta lääkäreillensä ja lääkärit saavat kokemusta, tietoa ja tärkeydentunnetta matkoiltansa. Tilannetta voidaan halutessa perustella myös asiakkaan hyödyn näkökulmasta: saavathan sairaatkin tuhansien eurojen arvosta ammattitaitoisempaa apua vaivoihinsa. Toiminnan eettisyys on kuitenkin helposti myös kyseenalaistettavissa. ”Lahjuksilla” on aina hintansa ja lopulta laskun maksavat kuluttajat lääkkeiden hintojen sekä vääristyneen kilpailun ja tarjonnan muodossa.
Lääketeollisuus on yksi vaikutusvaltaisimmista nykypäivän poliittisista viiteryhmistä ja se toimii samalla paperisella polttoaineella kuin mikä tahansa kapitalistinen instituutio – rahalla. Samalla kun rikkaita länsimaita suitsutetaan erektio- ja elintapatautilääkkeillä, ei kehitysmaihin tahdo riittää edes historiallisen kehityksen näkökulmasta yksinkertaisimpia lääkkeitä ja rokotteita. Suomenkin 100 miljoonan possurokoterahalla olisi ollut mahdollista estää lukematon määrä lapsikuolemia kehitysmaissa. Toinen vaihtoehto olisi ollut laittaa rahat kotimaassa ennalta ehkäisevään sosiaalityöhön, päihdetyöhön ja terveysvalistukseen. Nämä jos mitkä ovat todellisia ”mitä jos” arvoisia resurssikohteita. Ehkä saamme vielä oikeudenmukaisuutta rahanmenoon, kunhan kansa saa taakseen miljardien arvoisen lobbauskoneiston, jolla voidella päättäjiä?
https://www.sannamarin.net/blogi/2010/08/10/34342/?page2
Kyllä tämä nyt kuitenkin luokattoman hitaasti etenee. Ei sen tarttis olla 6 viikossa hoidettu, mutta 6 kk pitäisi laittaa tavoitteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein tiedä, mitä kannattaisi valita. Täällä on moni ihminen selittänyt kärsivällisesti monta syytä, miksi ostarilla ei voi rokottaa koko kansaa. Ja vastauksena on aina vain ”ölö mölö hallituksen vika”. Joten ihan sama vääntää sitten oikeakielisyydestä.
Miksi ei voi ostarilla rokottaa? Olen asunut ulkomailla, missä esim influenssarokotteen sai ostaa ostarilla. Mutta Suomessa on Suomi-säännöt.
Vierailija kirjoitti:
PM:n pitäisi uskaltaa käyttää valtaa, jota hänelle on annettu, nyt pitäisi "jyrähtää" ja kunnolla. Tämä ei ole mikään toivotaan, toivotaan - juttu
Yllä oleva kommentti toisesta - ylläri ylläri poistetuista ketjusta. Tätä odotetaan nyt Marinilta:
”Olen henkilökohtaisesti puhunut eilen/tänään/viime viikolla THL:n/STM:n/kenen lieneekin kanssa ja sanonut että oletan heillä olevan valmis suunnitelma päivään x mennessä ja että rokotukset toimivat täydellä teholla päivänä y. Siihen emme voi suoraan vaikuttaa kuinka paljon saamme rokotuksia EU:n kautta Suomeen mutta voimme vaikuttaa siihen että kun rokotteita saadaan Suomeen ne annetaan välittömästi riskiryhmille suunnitelman mukaisesti ilman minkäänlaisia viivästyksiä. En hyväksy mitään selitystä viivästykselle tässä tärkeässä asiassa. Sellaisia syitä ei yksinkertaisesti ole.
Olen myös ilmoittanut STM:lle että oletan heidän lähtevän tekemään samantien kahdenvälisiä ostoja suoraan lääkeyrityksiltä kuten monet muutkin maat ovat tehneet. Tämä ei ole mahdotonta. Minkäänlainen ponnistus ei ole liian iso tässä työssä. Siirrämme tarvittaessa jokaisen kiven ja kannon välittämättä sen aiheuttamasta lisätyöstä jotta rokotetta saadaan Suomeen tarpeeksi ja mahdollisimman nopeasti.
Näistä edellä olevista otan henkilökohtaisesti vastuun että tarvittavat viranomaiset lähtevät toteuttamaan näitä tehokkaasti samantien.”
Ja tokihan suljettujen ovien takana on kuulunut pääministeriltä STM:ään ja THL:ään sekä tarvittaville ministerikollegoille että ”prkl tässä on nyt minun maineeni ja urani tulilinjalla jos asioita ei saada toimimaan hankin ihmiset teidän tilalle jotka saavat nämä toimimaan”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se rokottaja on, joku random? Eikö kaikki rokottajat ole sairaanhoitajia, jotka osaavat ensiavun antaa?
Ostarissa olisi kiva saada tällainen reaktio vakavassa muodossa?
https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/tietoa-rokotuksista/…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voi ostarilla rokottaa? Olen asunut ulkomailla, missä esim influenssarokotteen sai ostaa ostarilla. Mutta Suomessa on Suomi-säännöt.
Tämänhetkisen aikataulun (joka siis pohjautuu rokotteiden saatavuuteen) mukaan terveydenhuollon henkilökunta (300 000 ihmistä) rokotetaan tammi- ja helmikuun aikana.
Minun mielestäni on sekä terveyden että ajankäytön puolesta järkevintä, että he ottavat rokotteen sairaaloissa ja terveysasemilla eivätkä ostarilla.
Olisko ollut vähän muutonkin eri meininki siihen aikaan.
Suomi oli 1980-luvulla maailman vauraimpia maita, edellään bkt/capita mittarilla ainoastaan muutamia lilliputtivaltioita ja Ruotsi. Velkaa ei ollut kuin nimeksi tämän päivän tilanteeseen verrattuna.
Maan johtajilla oli visio siitä mikä on Suomen idea ja mihin suuntaan asioita pitää viedä. Päätöksenteko ei ollut aukotonta, kuten ei koskaan, mutta johtajuutta osoittavaa kuitenkin; esimerkkinä presidentin julistama hätätila kun työttömyys oli kohonnut muutamaan prosenttiin - ja silloin ei ollut kaarnalaivakursseja, eli työttömyysaste oli todellinen työttömien määrä (nykyään ilmoitetun luvun saa tuplata jotta tiedetään kuinka moni oikeasti ei ansaitse ansiotuloa).
Nykyään Suomen teollistumisaste on matalampi kuin 80-luvulla, BKT junnaa paikallaan, oppimistulokset laskevat laskemistaan, johtajat pakoilevat vastuutaan jne.
Ei tämä voi olla heijastumatta siihen miten jokapäiväinen yhteiskunta pyörii. Se näkyy niin tienpidossa kuin nyt vaikkapa massarokotusten organisoinnissa.