Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Viihteestä ja historiankirjoituksesta

Vierailija
04.01.2021 |

Simsalabim, kymmenen sivun mittainen keskustelu katosi alta. Ennakoin Hesarin kannan ja kopioin kirjoitukseni ennen sen lähettämistä. Arvatkaa, mihin viihdeilmiöön tämä kuuluu.

Olen kahdesti kirjoittanut tästä Hesarin arvosteluihin, mutta eipä vain julkaista, vaikka kuinka siloittelisin.

Minua kiinnostaa näissä näyttelijävalinnoissa se, mihin niillä pyritään, ja erityisesti se, miten maailma pitäisi niiden olemassa ollen ymmärtää. Orjuudella rakennettiin Amerikan maita, mutta miten tämä orjuus olisi ymmärrettävä, jos yhtäällä mustat ovat kategorisesti orjia vain ihonvärinsä perusteella, ja toisaalla sitten satoja vuosia vitivalkoisina eläneet aatelissuvut ovatkin yhtäkkiä umpimustia. Yhteenkään aatelisukuun ei olisi annettu julkisesti syntyä mustaa - tai muutakaan etnistä näköä - olevaa lasta, saati, että tämä olisi perinyt aatelisarvon.

Haluaisin tosiaan nähdä Juuret tai Amistadin sekajengin näyttelemänä. Millä perusteella orjaksi joutui, jollei ihonvärinsä vuoksi? Olisi tosi jännä nähdä Scarlett O'Hara mustaihoisena neitona, kun samannäköiset tytöt joutuivat isäntiensä lämmikkeeksi vasten tahtoaankin vain sukujuurtensa vuoksi. Entäpä Martin Luther King? Miksi hän meuhkasi vain mustien puolesta, jos kaikilla oli samat mahdollisuudet yhteiskunnassa? Rosa Parks valkoisena naisena valkoisten ja mustien koulubussissa vastustamassa siis mitä?

Voihan historia tietysti väännellä vaikka millaiseksi, mutta kyllä tällaisissa saduissa pitäisi jokin järki säilyä. Ihmiskunnan tyhmimmilläkin pitää olla jokin käsitys siitä, mihin syrjintä on perustunut ja mitä siitä on seurannut. Ei edes sitä ihmiskunnan osaa, joka tuijottaa seksiä tihkuvaa historiavääristelmää tajuamatta sen mahdottomuutta, pidä tarkoituksella ajaa vielä pahempaan pimentoon.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvaapa viitsiikö tuota päästöä lukea? Ei viitsi.

Kirjoita asiasi jos sinulla on asiaa.

Oletpa aika velho, kun lukematta pystyt päättelemään, onko kirjoituksessa asiaa vai ei.

Jos lukisit, saisit myös selville sen, miksi minua arveluttaa ihmisryhmien ja ihmiskunnan menneisyyden vääristeleminen viihteessä. Kenellekään ei ole hyväksi unohtaa, miten ihmiset ovat kohdelleet toisiaan silkan ulkonäön vuoksi. Osaatko yhtään nähdä siihen syytä, vai ovatko päättömät, historiaa uudelleen kirjoittavat tasa-arvovaatimukset sokeuttaneet sinut jo?

Ap

Vierailija
2/5 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletpa aika velho, kun lukematta pystyt päättelemään, onko kirjoituksessa asiaa vai ei.

Jos lukisit, saisit myös selville sen, miksi minua arveluttaa ihmisryhmien ja ihmiskunnan menneisyyden vääristeleminen viihteessä. Kenellekään ei ole hyväksi unohtaa, miten ihmiset ovat kohdelleet toisiaan silkan ulkonäön vuoksi. Osaatko yhtään nähdä siihen syytä, vai ovatko päättömät, historiaa uudelleen kirjoittavat tasa-arvovaatimukset sokeuttaneet sinut jo?

Ap

En lukenut, koska se ei ollut sinun tekstiäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Millä perusteella väität, ettei tuo ole minun tekstiäni? Nyt kiinnostaa, peräti enemmän kuin se, mitä itse aiheesta olisit mieltä, jos siis lukisit.

Ap

Vierailija
4/5 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku ei ymmärrä, että hahmot olivat valkoisia, niin musikaalin tehtävä ei kuitenkaan ole tuon tasoinen valistaminen, vaan katsojalta odotetaan jotain alkeistietoa. No jos valkoinen ei saa esittää mustaa, niin tietenkin voi kysyä, miksi toisin päin voi? Hamiltonin tekijät perustelivat asian ihan ok, mutta ei tarkoitus kai ole, että jatkossa kaikki tekevät niin. Siis jos tämä nyt siihen liittyy.

Vierailija
5/5 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Millä perusteella väität, ettei tuo ole minun tekstiäni? Nyt kiinnostaa, peräti enemmän kuin se, mitä itse aiheesta olisit mieltä, jos siis lukisit.

Ap

Höh, olisin mielelläni kuullut perustelut.

Ap