Mistä löytää terapeutin? Oikeasti, nyt ois pakko avata pään lukkoja
Ei, en ole syvästi masentunut, toimintakyvytön, tai esim kunnallista psyk.sh:ta vailla, vaan tarvitsisin hyvän keskusteluyhteyden. Ja olen valmis siitä jotain maksamaan...
Mutta mistä ihmeestä näitä löytää? Googlaamalla? Isoista lafkoista? Valitsenko kuvan perusteella? Mitä jos tyyppi karsea eikä synkkaa? Käynkö useammalla tsekkaamassa kuinka yhteistyö sujuu?
Onko kukaan tehnyt näin?
Kommentit (9)
Googlaat ja sovit tutustumiskäyntejä. Kannattaa käydä kokeilemassa useampaa.
Mene jollekin psykologille, heillä pitkä ja laadukas koulutus takanaan. Usein myös paljon täydennyskoulutusta, vaikka eivät olisi psykoterapeutteja. Googleta ja lueskele heidän nettisivujaan, valitse sen perusteella.
Eiköhän vastaamokin ole tietoturvansa korjannut.
Kumpihan ois parempi, iso pulju joka markkinoi useampaa, vai yksityinen yrittäjä? Ap
www.minduu.fi on hyvä palvelu, mistä voi hakea terapeutteja. Itse löysin sitä kautta omani.
Vierailija kirjoitti:
Mene jollekin psykologille, heillä pitkä ja laadukas koulutus takanaan. Usein myös paljon täydennyskoulutusta, vaikka eivät olisi psykoterapeutteja. Googleta ja lueskele heidän nettisivujaan, valitse sen perusteella.
Pitkä ainakin 😂
Ihan aiheellinen on pelko siitä, ettei terapeutin kanssa synkkaa. Terapeutti on vain ihminen, tosin kaiketi jotain koulutusta omaava. Näkökulmaerot voivat olla valtavat, eipä synny vuorovaikutusta ja ymmärrystä silloin. Ärsyttää, kun naistenlehdissä aina kerrotaan sen ja sen ihmisen menneen terapiaan, ikään kuin terapiaan meno itsessään olisi jo parantanut. Yhtä hyvin voi käydä niin, että kohdalle osuu typerä ja leipääntynyt terapeutti, jonka luona käyminen on rahan heittämistä hukkaan. Saattaahan olla, ettei edes ole saatavilla ketään, jolle edes pääsisi, mielenterveysongelmaisia kun riittää.
Kuinka voi kertoa asioistaan ihmiselle, joka ei herättäisikään luottamusta? Siis ihan arpapeliä koko terapia, vaikka hätä voi olla suuri.
Vierailija kirjoitti:
Ihan aiheellinen on pelko siitä, ettei terapeutin kanssa synkkaa. Terapeutti on vain ihminen, tosin kaiketi jotain koulutusta omaava. Näkökulmaerot voivat olla valtavat, eipä synny vuorovaikutusta ja ymmärrystä silloin. Ärsyttää, kun naistenlehdissä aina kerrotaan sen ja sen ihmisen menneen terapiaan, ikään kuin terapiaan meno itsessään olisi jo parantanut. Yhtä hyvin voi käydä niin, että kohdalle osuu typerä ja leipääntynyt terapeutti, jonka luona käyminen on rahan heittämistä hukkaan. Saattaahan olla, ettei edes ole saatavilla ketään, jolle edes pääsisi, mielenterveysongelmaisia kun riittää.
Kuinka voi kertoa asioistaan ihmiselle, joka ei herättäisikään luottamusta? Siis ihan arpapeliä koko terapia, vaikka hätä voi olla suuri.
Terapeutin voi itse valita. Missään nimessä ei kannata muodostaa hoitosuhdetta sellaiseen ihmiseen, johon ei luota.
Kannattaa vähän tutustua eri psykoterapiasuuntauksiin ja Valviran hyväksymiin psykoterapeutteihin omalla alueella. Ystäviltä voi myös pyytää suosituksia, toki oma harkinnan mukaan.
Psykoterapia vaatii myös hoidettavalta paljon omaa pohdintaa ja tunnetyötä. ”Typerän ja leipiintyneen” terapeutin kanssa ei pärjää, mutta ei myöskään silloin, jos oma asenne on typerä ja leipiintynyt.
Kyllä itse olen jo ekalla tapaamisella yleensä huomannut että osuuko kemiat yksiin. Hyvin harvan ihmisen koen itseäni ymmärtävän (ei siksi että olisin niin fiksu vaan koska olen palautteen perusteella omituinen)
ootko Vastaamoa kokeillut, siellä olisi nyt vapaita aikoja.