Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi käytän maskia ja otan rokotteen

Vierailija
03.01.2021 |

Olisin alkanut käyttää maskia heti koronan tultua Suomeen maaliskuussa 2020, mutta niitä ei ollut saatavilla. Heti kun niitä sai, aloin käyttää. Maskin käyttö ei ole minua haitannut tai rajoittanut mitenkään.

Maski todennäköisesti suojaa jonkun verran myös käyttäjäänsä, mutta vielä suuremmalla todennäköisyydellä ympäristöä.  Tarkkoja tietoja suojauksen laajuudesta ei vielä ole. Kaikilla rokotuksilla on myös yleensä harvinaisia haittavaikutuksia ja niistä voi saada allergisen reaktion. Tällöin rokotteen ottamiseen sisältyy aina jonkinlainen riski. Rokotuksen ottamisen riskiä pitää punnita niihin riskeihin, mitä rokotuksen ottamatta jättäminen merkitsee. Punninta tehdään käytettävissä olevilla tiedoilla sekä yksilö- että yhteisötasolla. 

Vaikka minulla on korkeakoulukoulutus, tunnen hyvin vain oman alani ja omat mielenkiinnon kohteeni. Virologia ei kuulu edellä mainittuihin. Siispä olen riippuvainen alan asiantuntijoista pandemia-, virus-, rokotus-  ja maskiasioissa. 

Sama tilanne koskee myös monia muita elämänaloja. En oikeasti ymmärrä, miten esim. lentokone pysyy ilmassa. Lentoturvallisuuden asiantuntijat ovat vakuuttaneet minut siitä, että voin perustellusti luottaa siihen, että riski koneen vakavaan vikaan, kaappaukseen, putoamiseen tms. on verrattain pieni. Itse olen sitten punninnut henkilökohtaisen hyötyni lentämisestä olevan sen verran suuri, että olen valinnut lentää joitakin kertoja elämässäni. Jos kone olisikin saanut vakavan vian, se olisi kaapattu tai se olisi pudonnut, en olisi alkanut väittämään, että minua olisi huijattu. 

Tieteelliseen tutkimukseen ei kuulu sokea usko, vaan se, että ihminen voi perustellusti luottaa tieteen tutkimustuloksiin.  Siihen sisältyy ymmärrys maailman monimutkaisuudesta ja todennäköisyyksistä. Tiede pystyy parhaimmillaankin - kun tutkimusmateriaalia ja aikaa on ollut tarpeeksi käytettävissä - antamaan melko tarkan kuvan jostakin ilmiöstä. Silti voidaan saada uusia tutkimustuloksia, jotka osittain kumoavat vanhaa tietoa. Minulla ei ole ongelmia tällaisen epävarmuuden kanssa. Lasken sen kuitenkin luotettavammaksi kuin netissä nytkin riehuvat salaliittoteoriat rokotuksen mukana tulevista mikrosiruista yms. 

Joidenkin on varmaan vaikea elää nykymaailman monimutkaisessa tietovirrassa. Ennen oli helpompaa. Asuttiin jonkin kartanon mailla torppareina, viljeltiin maata ja metsästettiin. Miehet oli miehiä ja naiset naisia. Kun lapsi syntyi, hänen tulevaisuutensa pystyi aika varmasti ennustamaan. Tieto tuli vanhemmilta ja opetus oli korkeintaan pari vuotta kiertokoulua. Pappi kertoi, mikä oli oikein ja väärin. Maailma näytti niin turvallisen mustavalkoiselta silloin...

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan