Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanokaa, mitä pahaa on siinä, että lapsille ja nuorille maksetaan kotitöiden tekemisestä?

Vierailija
03.01.2021 |

Siinähän joka tapauksessa oppivat niitä tekemään, eikä nuo niin tyhmiä ole, etteivät ymmärtäisi ettei kukaan niistä enää aikuisena heille maksa.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun moni oli esim tuolla lumityöketjussa sitä mieltä, ettei niiden tekemisestä kuulu teineille mitään maksaa.

Vierailija
2/22 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole paljon tullut siovoiltua eikä muutakaan sen jälkeen, kun muutin omilleni. Ei kiinnosta, kun ei kukaan maksa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaiselle perheenjäsenelle kuuluu kotitöitä, jotka vaan on tehtävä. Sen sijaan joistain työläämmistä hommista voi minun mielestä maksaakin, esimerkiksi vaikka ikkunoiden peseminen.

Vierailija
4/22 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaminen on mielestäni oikein hyvä idea. Tai vaihtoehtoisesti viikkoraha, jonka saamista edellyttää, että tietyt velvollisuudet on täytetty. Erinomainen tapa opettaa lapselle, mistä työnteossa on kyse.

Vierailija
5/22 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään pahaa kunhan perit rahat takas kun teet niille päivällistä. Mun mielestä noi kuuluu nuoremmille perheenjäsenille ilman korvaustakin, ihan vaan opetus/kasvatustarkoituksessa. Ei vanhemmatkaan saa rahaa siitä että tekevät omassa kodissaan kotihommia.Miksi siis lasten pitäisi siitä saada rahaa? He kun kuitenkin saavat asua ja aterioida maksutta ja heille hommataan vaatteet ja maksetaan harrastukset.

Vierailija
6/22 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotityöt kuuluvat koko perheelle, lapsille tietysti ikätasonsa mukaan.

Vierailija
7/22 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään pahaa kunhan perit rahat takas kun teet niille päivällistä. Mun mielestä noi kuuluu nuoremmille perheenjäsenille ilman korvaustakin, ihan vaan opetus/kasvatustarkoituksessa. Ei vanhemmatkaan saa rahaa siitä että tekevät omassa kodissaan kotihommia.Miksi siis lasten pitäisi siitä saada rahaa? He kun kuitenkin saavat asua ja aterioida maksutta ja heille hommataan vaatteet ja maksetaan harrastukset.

Siksi kun aikuiset on aikuisia ja lapset on lapsia.

Vierailija
8/22 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilta voisi sitten periä ruokarahaa, vuokraa ja siivous+pyykkäysmaksuja.

Vierailija
9/22 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaikana siinä ei olekaan mitään pahaa, koska muut kasvatuskeinot on viety tai olet julmuri ja lapsityövoiman hyväksikäyttäjä.

Vierailija
10/22 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että näistä, jotka edellyttävät lapsiltaan kotitöitä "ilmaiseksi", moni maksaa lapsille viikko- tai kuukausirahaa. Sitten taas toiset maksavat näistä töistä. Eli lopputulos ihan sama.

Vierailija
11/22 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli hetken käytössä kotityölista, jossa kaikki oli hinnoiteltu: tiskikoneen täyttö ja tyhjennys 50c, roskien vienti 10c, imurointi 2€ jne. Meitä oli kolme lasta, ei toiminut. Sisko oli ahne ja vei puolillaan olevat roskat ja taklasi jos näki mun olevan niitä viemässä. Ei suostunut imuroimaan, kun kuulemma liian pieni liksa. Veli ei koskaan tehnyt mitään, kun sai joka tapauksessa sen lauantaisen karkkipussin. Mä tein niitä kotitöitä, joita käskettiin mutta eivät olleet listassa, kutwn perunat kiehumaan. En siis saanut liksaa, mutta hommia kuitenkin, sisko vain jätti ne tekemättä ja minua hirvitti se isän huuto kun tuli töistä eikä ollut ruokaa laitettu. Se kotityöpalkkiojärjestelmä oli siis susi jo syntyessään...

Vierailija
12/22 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli hetken käytössä kotityölista, jossa kaikki oli hinnoiteltu: tiskikoneen täyttö ja tyhjennys 50c, roskien vienti 10c, imurointi 2€ jne. Meitä oli kolme lasta, ei toiminut. Sisko oli ahne ja vei puolillaan olevat roskat ja taklasi jos näki mun olevan niitä viemässä. Ei suostunut imuroimaan, kun kuulemma liian pieni liksa. Veli ei koskaan tehnyt mitään, kun sai joka tapauksessa sen lauantaisen karkkipussin. Mä tein niitä kotitöitä, joita käskettiin mutta eivät olleet listassa, kutwn perunat kiehumaan. En siis saanut liksaa, mutta hommia kuitenkin, sisko vain jätti ne tekemättä ja minua hirvitti se isän huuto kun tuli töistä eikä ollut ruokaa laitettu. Se kotityöpalkkiojärjestelmä oli siis susi jo syntyessään...

Olisi ollut syytä valittaa liittoon noista palkoista.

Vierailija
13/22 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa kotitöistä kuuluu tehtäväksi ilman korvausta, mutta osasta voi maksaa. Ajatellaan nyt vaikka esimerkiksi takin laittamista naulakkoon, likapyykin viemistä pyykkikoriin tai omien likaisten astioiden korjaamista ruokapöydältä. Ne ovat asioita, joista ei tule edes ajatelleeksi, että pitäisi maksaa jotakin. Eri perheissä raja korvaukseen saatiin menee eri kohdassa. Jossain perheessä ei makseta mistään, jossain maksetaan ikkunanpesusta ja jossain vessanpesusta. Se on jokaisen perheen päätettävissä.

Jos ihan joka asiast alkaa maksaa erikseen kuten takin naulakkoon laittamisesta, niin menee metsään. Omaa järkeä saa käyttää tässäkin asiassa.

Vierailija
14/22 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annatteko lapsille rahaa sitten muuten? Vai eikö lapset saa rahaa käyttöönsä ollenkaan? Meillä viikkorahan saamisen edellytys on oman huoneen siistinä pitäminen ja tarvittaessa isompi siivous, ja tietyt pienet kotityöt, kuten roskien vieminen ja ruuanlaittoon osallistuminen pyydettäessä.

Vierailija
15/22 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että näistä, jotka edellyttävät lapsiltaan kotitöitä "ilmaiseksi", moni maksaa lapsille viikko- tai kuukausirahaa. Sitten taas toiset maksavat näistä töistä. Eli lopputulos ihan sama.

Paitsi jos nämä kotitöistä maksavat antavat lisäksi vielä viikkorahaakin.

Vierailija
16/22 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa kotitöistä kuuluu tehtäväksi ilman korvausta, mutta osasta voi maksaa. Ajatellaan nyt vaikka esimerkiksi takin laittamista naulakkoon, likapyykin viemistä pyykkikoriin tai omien likaisten astioiden korjaamista ruokapöydältä. Ne ovat asioita, joista ei tule edes ajatelleeksi, että pitäisi maksaa jotakin. Eri perheissä raja korvaukseen saatiin menee eri kohdassa. Jossain perheessä ei makseta mistään, jossain maksetaan ikkunanpesusta ja jossain vessanpesusta. Se on jokaisen perheen päätettävissä.

Jos ihan joka asiast alkaa maksaa erikseen kuten takin naulakkoon laittamisesta, niin menee metsään. Omaa järkeä saa käyttää tässäkin asiassa.

Tietenkin juuri näin. Nuo takin naulaan laittamiset ym on tietenkin itsestään selvyyksiä, mutta lapset tienaavat käyttörahansa noilla vähän isommilla töillä. Enkä ymmärrä miksi se olisi huono juttu. Ap.

Vierailija
17/22 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varsinaisesti maksa, mutta turha tulla kinumaaan viikkorahaakaan jos sovituista hommista on täytynyt huomauttaa. Niitä hommia on jotain puoli tuntia viikossa jos ne vaan tekisi pois eikä kitisisi ensin tuntia.

Vierailija
18/22 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annatteko lapsille rahaa sitten muuten? Vai eikö lapset saa rahaa käyttöönsä ollenkaan? Meillä viikkorahan saamisen edellytys on oman huoneen siistinä pitäminen ja tarvittaessa isompi siivous, ja tietyt pienet kotityöt, kuten roskien vieminen ja ruuanlaittoon osallistuminen pyydettäessä.

Lapset saavat viikkorahaa, sen saamisen ehtona on hyvä käytös ja kotitöihin osallistuminen. Kotitöitä ei kuitenkaan ole määritelty erikseen eikä niistä ole korvamerkittyjä palkkioita, vaan niitä tehdään kun niitä on. Talvella siihen sisältyy lumityöt silloin kun lunta on.

Vierailija
19/22 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilta voisi sitten periä ruokarahaa, vuokraa ja siivous+pyykkäysmaksuja.

Eikös lapsilisät ole tuota varten? Jos ne antaa lapsille, silloin voisi lapsia noista "laskuttaa". Mielenkiintoinen ajatus...

Vierailija
20/22 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku maksaa, joku ei. Jokainen perhe tekee niin kuin haluaa. Mitä sitä muilta kyselemään.