Tuli lunta ja heti alko naapuri valittamaan kolauksesta.
Ongelma sisäänajotie jota käyttää 4 taloa.
2 talo tien vieressä ja 2 taloa näiden talojen takana. Itsestään selväähän on että jokaisen talon asukkaista luo lumet paitsi omalta tontilta myös 1/4 sisäänajotiestä. Naapuri kuitenkin sitä mieltä että tienpuoleisten talojen asukkaiden vastuulla on sisäänajotien hoitaminen puoliksi.
Kumpi oikeassa?
Kommentit (20)
Vuoroviikoin yhteisten alueiden kolaaminen ja kaikki 4 taloa jakaa vuorot.
Vierailija kirjoitti:
Tätä ehdotettu, mutta kuulemma epäreiluu kun ei jakaudu välttämättä tasapuolisesti kun säästä ei tiedä.
Miks toisille tää on niin vaikeeta?!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ehdotettu, mutta kuulemma epäreiluu kun ei jakaudu välttämättä tasapuolisesti kun säästä ei tiedä.
Ap
Sinä itse taidat olla se "vaikeus"...
Mä kävin jo kolaamassa meidän 100+ neliötä autopaikkaa ja käytävää.
Odotin kuin pikkulapsi että pääsen tekemään sen:) Ja mä olen kuitenkin "vanha ja vaivainen"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei vuoroviikkoja vaan lumisateen mukaan tietty. Toki diinäkin on epäreilua se että joku saa pakkaslumen ja toinen märän nuoskan😂
Kyllä se on niin että esko kolaa. Sori vaan esko mutta sääntö on sääntö ja tää on sääntösuomi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No onpa ainakin tuurista kiinni eikä sitten tarvi tapella että olisi muiden syy. Meillä toiminut vuoroviikot hyvin. Pitää vaan hyväksyä että itselle sattuu joskus tosi luminen viikko mutta sitten joskus ei tarvi omalla viikolla tehdä mitään. Kukaan ei pysy perässä vuoroissa jos mennään periaatteella että vaihtuu joka lumisateesta.
Jos tie on näiden neljän talon hallinnassa oleva yksityistie, on yksinkertaisinta ostaa aurauspalvelu ulkopuoliselta ja jakaa lasku kaikkien talojen kesken. Tai sitten tyytyä siihen, että jokainen tekee sen verran kuin itse katsoo tarpeelliseksi, jolloin siistiä tietä haluava kolaa jatkuvasti ja pelkkiin uriin lumessa tyytyvä ei kolaa koskaan.
Meillä on periaatteessa vuoroviikot. Tosin kaksi taloutta kuudesta ei ole talonmiesringissä, eli lopuilla vuoro neljän viikon välein. Kahdessa asunnossa asuu niin vanhoja ja vaivaisia, että eivät pysty.
Käytännössä tehdään vuoroista huolimatta periaatteella, että se tekee, joka ehtii, jaksaa tai on paikalla.
Hyvin on toiminu toistaiseksi. Itse otan kolailun kuntoiluna, eipähän tartte käydä salilla lumisadepäivinä.
Sitten kun ei kun ei jakseta, otetasn kiinteistöhuolto.
Aina minä olen katsonut että naapurit tekee lumityöt.
Vuoroviikot ei toimi, juuri sen takia että toisinaan joku tekee lumityöt kaks kertaa päivässä viikon ajan ja toiset pääsee koko talven tekemättä mitään.
Kuten joku jo kirjoitti, niin pitäisi tietää, että mikä on tämä tie. Onko sillä tiekuntaa vai onko se pelkkä rasiteoikeus. Helpointa olisi ostaa tienhoito muualta maksaa joko 25% jokainen tai sitten jyvittämällä, jolloin lähinnä yhteiskunnan hoitamaan tietä asuvat maksavat vähemmän, koska eivät käytä tien loppuosaa.
Meillä vastaavanlainen tilanne naapurustossa ja yksi naapuri on keksinyt, että hän voi ajaa kotiinsa meidän pihan kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vuoroviikot ei toimi, juuri sen takia että toisinaan joku tekee lumityöt kaks kertaa päivässä viikon ajan ja toiset pääsee koko talven tekemättä mitään.
Kyllä on suuret murheet ihmisen pienessä elämässä.
Minä en ainakaan kolaisi yhtään mitään, nytkin ajan lingolla lumet kadulle ja kone käy ne sieltä joskus auraamassa pois.
Vuoroviikot on kyllä hankala systeemi. Mullakin joskus useampi viikko työmatkoja. Voi tulla naapurilla pitkäksi aika odottaa jokaista.
Osta nelivetomaasturi ja sano naapureille, että ne kolaa joita lumi haittaa. Sitten naurat päälle.
Se lapioi joka haluaa lumet pois kulkuväylältä.
Kaupungissa katsotaan kuka sen tien pohjan omistaa, kenen tontilla se on.