12v poika, koko loman saanut pakottaa, että olisi yhteydessä kavereihin, velttoilisi vaan kotona ,
Koko joululoman poika vetelehtisi kotona. Pelata ei saa, jos ei ole muuten aktiivinen. Joukkuelajin ja luokan whatsup ryhmissä pojan puhelimessa näen, kun lapset kyselevät toisiaan ulos ja tekemään jotain. Oma poika ei suostu kirjoittamaan mitään kumpaankaan ryhmään, saati tekemään mitään ryhmissä kyselijöiden kanssa. Olemme pakottaneet hänet ottamaan itse yhteyttä muihin lapsiin, hirveän riidan seurauksena tarviten sitten laittaa jollekin viestiä. Olemme tolkuttaneet hänelle, että jos 12v istuu sisällä aikuisten kanssa, tai yksin kun me vanhemmat aktiivisesti lähdemme jonnekin, aika huonosti on asiat. Nyt taas tämä aamu oli pakottamista että olisi yhteydessä ikäisiinsä, mutta ei suostu, joten teimme päätöksen, että emme enää patista, vatelehtiköön sisällä yksin jatkossa lomat ja kaiken muunkin ajan, me aikuiset emme enää ole seuraneiteinä ja teemme aikuisten asioita ja elämme omaa elämäämme. Ei tuon ikäisen tarvi enää käydä kävelyllä ja lenkeillä aikuisten kanssa, vaan olla ikäistensä seurassa.
Kommentit (31)
En minäkään menisi, ei kuulosta tippaakaan semmoiselta asialta joka kiinnostaa, varsinkaan kun on kerrankin lomaa. Menisitkö itse? Taitaa poika tulla aika harvoin käymään sitten kun pääsee irti tommosista vouhkaajista. Kuulostaa hyvin kypsältä ikäisekseen.
Nykyään on niin vähän kunnon ihmisiä, joiden kanssa viitsisi viettää aikaa.
Voi hyvä ihminen, kuuntele nyt sitä lasta! Anna sen olla ja viettää lomansa kuten haluaa. Älä tongi pojan puhelinta ellei kyse ole jostakin vaaratilanteesta, tai siitä, että asiat olisivat jotenkin pielessä.
Ehkä hän kaipaa rauhaa ja omaa oleilua.
Meillä on 12-vuotias poika myös, joka käy kyllä ulkona, mutta pääsääntöisesti on kavereiden kanssa netissä, pelaavat ja juttelevat. Eläkööt meidän pojat pellossa tämän joululoman, ei haittaa, kevät on taas touhua täynnä.
Kaverini poika ei kirjoitellut wa ryhmiin koska äiti stalkkasi hänen puhelintaan ja seurasi mitä poika kirjoitteli. Toisen kaverin pojan masennus alkoi just 12 vuotiaana niin, että asiasta huolestuttiin vasta kun lapsi oli ollut huoneessaan yksin 2v. Sitten kun koulu jäi pois, niin pari kk sen jälkeen huolestuttiin.
Mitä??12 velttoilee kotona??Sehän on pikkulapsi!Missä muualla pitäisi olla kuin kotona?
Kuulostat ihan äidiltäni! Aina olisi pitänyt mennä kavereille tai vähintään ulos, joka ikinen vapaapäivä moneksi tunniksi. Se oli nimenomaan velttoilua jos halusi olla kotona. Olin niin kateellinen kaverille joka sai olla sisällä, omassa kodissaan piirtämässä ja askartelemassa. Niitä minäkin olisin halunnut harrastaa. Tai ihan vaan levätä ja vaikka lukea kirjoja. Koulussakin väsyin niin helposti kun tarvitsen paljon omaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat ihan äidiltäni! Aina olisi pitänyt mennä kavereille tai vähintään ulos, joka ikinen vapaapäivä moneksi tunniksi. Se oli nimenomaan velttoilua jos halusi olla kotona. Olin niin kateellinen kaverille joka sai olla sisällä, omassa kodissaan piirtämässä ja askartelemassa. Niitä minäkin olisin halunnut harrastaa. Tai ihan vaan levätä ja vaikka lukea kirjoja. Koulussakin väsyin niin helposti kun tarvitsen paljon omaa aikaa.
Mieheni 11v poika pitää laittaa ulos, koska muuten se vain notkuu. Jos askartelisi, lukisi kirjoja, etsisi tietoa netistä tai leikkisi jollain niin olisi eri asia, mutta se sisällä olo on pelien vinkumista, puhelimella räveltämistä, ja ovensuissa notkumista, ja tikusta asiaa-juttujen keksimistä. Hetken rauhaa ei lapselta saa, koko ajan pitäisi olla ohjaamassa kun ei itse osaa tehdä mitään muuta kuin pelata tai puhelinta näprätä. Lasten kanssa tehdään ihan tarpeeksi, mutta ei voi koko hereilläoloaikaa toimia viihdekeskuksena, eli ulos on mentävä, jos ei halua kaveria pyytää, niin seisköön sitten sen tunnin vaikka keskellä pihaa sormi nenässä.
Jokainen ihminen on persoona. Jos koulujutut sujuu tyydyttävästi, olisi vähintäänkin älykästä antaa pojan olla rauhassa edes loma-aikana. Aivan sairasta pakottaa koko ajan olemaan muihin yhteydessä.
Niin, mitenkä ne lapsen asiat sujuu kouluaikana?
Pitäisikö sinutkin pakottaa lomalla olemaan ihmisten kanssa, joiden seurassa olet työaikana. Tilkkasen järkeä kehiin.
En minäkään lapsena viihtynyt kavereiden kanssa, enkä edelleenkään tiedä mistä tämä johtuu. En koskaan kaivannut ketään luokkakaveria vaikkapa lomilla tai iltaisin. Ei minua kiusattukaan pienempänä, alkoi vasta sitten yläasteella kun yritin hakeutua porukoihin, niin en kuulunutkaan enää joukkoon. Nykyään aikuisena minulla on kaksi hyvää ystävää, mutten niidenkään seuraa tai yhteydenpitoa saata kaivata viikkoihin, sosiaalisuus töissä riittää. Toisinaan ärsyttää olla tällainen (erakko?) mutta minkäs minä sille mahdan.
Trolololo lollolo lollolo loo.